Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gparted op Live-cd!  (gelezen 16588 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
gparted op Live-cd!
« Gepost op: 2009/04/28, 00:23:31 »
Op http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GPartedLiveCD is een artikel geplaatst hoe versie 0.4.4 van GParted gebruikt kan worden met een bootable CD. Als ik kijk op http://gparted.sourceforge.net/news.php zie ik nu geen schokkende vernieuwing ten opzichte van 0.4.3.

Wat is er mis met de "normale" Ubuntu 9.04 Jackalope Jaunty desktop cd? Als je kiest voor "Ubuntu uitproberen zonder te installeren" kan je via System --> Administration --> Partiotion Editor gebruik maken van GParted versie 0.4.3.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/28, 00:38:32 »
de gparted cd boot sneller,, handig als je een beetje haast hebt en hij heeft niet de neiging om een andere schijf te mounten zoals je in een live sessie kan gebeuren met ubuntu.

wil je puur partities bewerken vindt ik het fijner werken,, maar dat is persoonlijk.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/28, 00:55:18 »
Chris, je hebt daar een punt, en persoonlijk gebruik ik daar vaak een SystemRescueCd voor.

Boot ook snel en heeft veel mogelijkheden. Maar een artikel over de "System Rescue CD", hoe goed ook, past volgens mij niet in de Ubuntu NL documentatie.

Daarom was mijn 1e reaktie: moet Ubuntu NL wel documentatie over de "GParted Live-cd" opnemen als de eigen "Ubuntu Live-cd" bijna dezelfde functionaliteit geeft?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rulus

  • Lid
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/28, 08:45:22 »
Ik zou persoonlijk ook de Ubuntu Live cd gebruiken, scheelt downloaden (voor de Belgen onder ons toch niet onbelangrijk) en branden. Volgens mij voldoet de gParted op de Ubuntu Live cd ook prima :)

En inderdaad, het betreft hier de Ubuntu documentatie, dus daar zou ik dan ook bij blijven.

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/28, 11:04:17 »
Ik heb dat artikel geschreven.

Wat is er mis met de GParted Live CD? Het is net zo goed Linux en veel mensen gebruiken het. En dit is niet zozeer geschreven voor het partitioneren vóór de installatie van Ubuntu, maar meer in het algemeen.

Persoonlijk vind ik ook dat de GParted Live CD prettiger is, omdat ie sneller boot :) En ik denk dat meer mensen dat zullen vinden, dus waarom mag dit er dan niet op? En trouwens, het gaat ook niet om versie 0.4.4, maar de CD in het algemeen ;)

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/28, 11:17:29 »
1 niet onbelangrijke reden om Gparted live / PartedMagic live te gebruiken

Citaat
Het is het beste om dit met een Live CD te doen in plaats van via het programma GParted zelf, omdat uw schrijfpartities dan niet actief zijn.


de vraag is dan alleen, waar leg je de grens? moet je dan bv ook een handleiding voor Clonezilla plaatsen?

Nee, want de GParted Live CD is verreweg de meest gebruikte.

Offline Rulus

  • Lid
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/28, 13:48:36 »
Wat is er mis met de GParted Live CD? Het is net zo goed Linux en veel mensen gebruiken het.
Er is niks mis met de GParted Live CD, maar het is hier wel de Ubuntu documentatie, niet die van de GParted Live CD. We gaan toch ook geen handleiding over het gebruik van de Fedora Live CD toevoegen? Daar kan je ook met partitioneren, dat is ook Linux en veel mensen gebruiken het..

1 niet onbelangrijke reden om Gparted live / PartedMagic live te gebruiken

Citaat
Het is het beste om dit met een Live CD te doen in plaats van via het programma GParted zelf, omdat uw schrijfpartities dan niet actief zijn.

Dat geldt even goed voor de Ubuntu Live CD, die koppelt ook je harde schijf niet standaard aan.

Versta me niet verkeerd: ik vind het prima dat er documentatie gemaakt wordt voor de GParted Live CD, maar die moet mijns inziens niet op de Ubuntu wiki geplaatst worden. Ga aankloppen bij het desbetreffende project en zet je documentatie daar, dan blijft alles ook centraal. Ik zou documentatie over een project in elk geval in de eerste plaats bij henzelf gaan zoeken.

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/28, 16:17:24 »
Als je het zo stelt, dan mogen er nog wel wat artikelen uit die niet direct op Ubuntu slaan:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/DraadloosNetwerkVeiligheidTips
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen

Die 2 zijn ook een algemeen iets. Die draadloze netwerktips kun je ook voor Windows gebruiken, er wordt namelijk niet iets in genoemd wat niet op Windows of Mac zou kunnen.
En Python programmeren kan ook op Windows en volgens mij ook op Mac. Dus ook niet specifiek Ubuntu en dat boek heeft het ook niet specifiek over Ubuntu.
En die SWAP veelgestelde vragen gaan ook over Linux in het algemeen. Kun je ook op Fedora toepassen.

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/28, 16:27:00 »
1 niet onbelangrijke reden om Gparted live / PartedMagic live te gebruiken

Citaat
Het is het beste om dit met een Live CD te doen in plaats van via het programma GParted zelf, omdat uw schrijfpartities dan niet actief zijn.

Dat geldt even goed voor de Ubuntu Live CD, die koppelt ook je harde schijf niet standaard aan.
ok, ik begreep dat de Ubuntu live cd dat wel deed, vandaar

Doet ie ook. Zojuist nog getest. Maar je kunt hem wel afkoppelen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/28, 17:04:21 »
Als je het zo stelt, dan mogen er nog wel wat artikelen uit die niet direct op Ubuntu slaan:

Ik reageer niet op de genoemde artikellen om het niet echt opschiet om nu direct ieder artikel door de mangel te halen.

Zijn we het er over eens als het nuttig is dat er naast richtlijnen voor de opmaak van documentatie ook iets moet komen over de inhoud? Dan moet voor iedereen duidelijk zijn wat hier thuis hoort.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rulus

  • Lid
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/28, 17:38:29 »
Citaat
Dat geldt even goed voor de Ubuntu Live CD, die koppelt ook je harde schijf niet standaard aan.
ok, ik begreep dat de Ubuntu live cd dat wel deed, vandaar
Doet ie ook. Zojuist nog getest. Maar je kunt hem wel afkoppelen.
Excuseer, ik dacht dat hij dat niet deed. Ik kan het ook niet testen, mijn cd-drive heeft al een ruime tijd geleden de geest gegeven.

Als je het zo stelt, dan mogen er nog wel wat artikelen uit die niet direct op Ubuntu slaan:

Ik reageer niet op de genoemde artikellen om het niet echt opschiet om nu direct ieder artikel door de mangel te halen.

Zijn we het er over eens als het nuttig is dat er naast richtlijnen voor de opmaak van documentatie ook iets moet komen over de inhoud? Dan moet voor iedereen duidelijk zijn wat hier thuis hoort.
Helemaal mee eens :)

Mijn vorige bericht was misschien nogal cru uitgedrukt, sorry daarvoor. Er zijn inderdaad momenteel geen richtlijnen wat de inhoud van onze documentatie betreft; bovenstaande is dan ook gewoon mijn persoonlijke mening. De grens is erg moeilijk te trekken, maar misschien beter te veel dan te weinig documentatie..

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/28, 20:33:52 »
Er moeten inderdaad duidelijkere richtlijnen komen voor de inhoud.

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/30, 14:01:07 »
Richtlijnen heb ik al minstens 5 keer aangekaart, ik en rulus hebben zelfs al een opzet gemaakt, maar volgens mij wordt het niet serieus genomen.

Offline Rulus

  • Lid
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/30, 17:07:55 »
Richtlijnen heb ik al minstens 5 keer aangekaart, ik en rulus hebben zelfs al een opzet gemaakt, maar volgens mij wordt het niet serieus genomen.
Dat zijn enkel richtlijnen wat betreft opmaak en taalgebruik, niet over wat inhoudelijk wel kan en wat niet. Over dat laatste punt gaat het hier namelijk ;)

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/30, 17:09:03 »
Dat hoort ook bij richtlijnen, niet?

Offline Double12

  • Lid
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/30, 21:24:21 »
Er is op zich niks mis met Gparted Live-CD, maar waarom zou je gebruikers een extra CD laten downloaden en branden als het ook gewoon met de Ubuntu CD kan? Dan heb je een alles-in-één-oplossing.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/30, 23:07:13 »
nou klassiek voorbeeld mischien,

vanavond een testbak laten booten met de ubuntu cd in live sessie,
wou een 120 gig had in vier partities opdelen via schijfbeheer.

de eerste keer twee partities klaar,, begint het sys te mounten en fout,
verder met partitie 3 en 4,, drie is klaar, en bij vier zelfde fout zelfde oorzaak,
en na opnieuw aangeven is eindelijk partitie 4 klaar.

let wel,, geen gekke dingen,
iedere partitie 30gig in ext3.
een vooraf kale hd, dus geen gemounte schijf oid.

nu weet ik weer waarom ik een gparted cd heb liggen afgezien van de boot tijd,, wat een drama,, even een paar partities maken.

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/01, 09:11:00 »
nou klassiek voorbeeld mischien,

vanavond een testbak laten booten met de ubuntu cd in live sessie,
wou een 120 gig had in vier partities opdelen via schijfbeheer.

de eerste keer twee partities klaar,, begint het sys te mounten en fout,
verder met partitie 3 en 4,, drie is klaar, en bij vier zelfde fout zelfde oorzaak,
en na opnieuw aangeven is eindelijk partitie 4 klaar.

let wel,, geen gekke dingen,
iedere partitie 30gig in ext3.
een vooraf kale hd, dus geen gemounte schijf oid.

nu weet ik weer waarom ik een gparted cd heb liggen afgezien van de boot tijd,, wat een drama,, even een paar partities maken.
En je weet zeker dat dat aan de Ubuntu-live cd ligt?

En daarbij is de ubuntu live-cd nog eens vele malen gebruikersvriendelijker.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/01, 10:32:06 »
Zelf vind ik PartedMagic live wel lekker werken, met de exstra optie's en ernaast vind ik elke beschrijving die voor een Ubuntu gebruiker handig is een service naar de nieuwe linux gebruiker, vooral om dat het dan in  begrijpelijk Nederland's geschreven staat.

Gr

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/01, 11:40:13 »
En daarbij is de ubuntu live-cd nog eens vele malen gebruikersvriendelijker.

Wat is er niet gebruiksvriendelijk aan de GParted Live CD? Met mijn artikel kom je er zo uit... En daarbij is er na het booten ook niks ongebruiksvriendelijks aan, het is gewoon GParted.

En nog een reden om de GParted Live CD te gebruiken: op veel computers die ik heb heb meegemaakt (variërend van langzaam tot supersnel) is de Ubuntu Live CD over het algemeen erg langzaam. Daarna gooi ik de GParted Live CD erin en tjonge, wat gaat dat snel!

Waarmee ik weer een argument heb: op oudere computers komt de GParted Live CD zeker van pas. Niet iedereen vind het prettig om met Alternate CD tekstgebaseerd te gaan partitioneren...

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/01, 11:49:42 »
 - Het Grub-menu is onduidelijk
 - Tijdens de boot flitst er van alles over het scherm
 - er wordt op een voor veel gebruikers onbekende wijze naar keyboardlayout, resolutie, enz,. gevraagd
 - de standaard bediening is erg primitief
 - er is geen bestandsbrowser
 - de terminal is heel basaal, copy/paste niet mogelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/01, 20:15:50 »
De Gparted LiveCD is een onmisbaar stuk gereedschap. Hoort bij iedereen in de gereedschapskist, vind ik.

Vergelijk het met piepers jassen: partitioneren met de Ubuntu LiveCD is net zoiets als aardappels schillen met een extra uitgebreid en luxe type Zwitsers zakmes: er zit van alles in de weg, het wordt vuil, het ligt niet lekker in de hand en het is vooral veel gedoe. Terwijl partitioneren met de Gparted LiveCD gewoon prima piepers jassen is, ook al is het een goedkoop aardappelschilmesje.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/01, 20:35:24 »
Helemaal meer eens dat de Gparted CD een prima tool ik ja.

En Gparted heeft een eigen documentatie pagina met guides , tips en trucs in Engels, Frans en Spaans. En er zijn plannen voor een eigen wiki. Dus ook geen gek idee om daar een Nederlands vertaling te zoeken, maar die is er nog niet!

Ook de SystemRescueCd is een handig keukenmesje waarmee je goed piepers kunt jassen. Maar zo zijn er nog wel meer.

Vergeet ook niet dat zoals hierboven aangegeven, er natuurlijk ook gebruikers zijn (die wellicht nog niet zo goed kunnen schillen  ;)) met een voorkeur voor hun vertrouwde Ubuntu omgeving als ze eens moeten partitioneren. Er gelden soms andere eisen en wensen dan snelheid!

Hier zou ik meer algemene en specifieke Ubuntu documentatie verwachten vandaar mijn opmerking over het Ubuntu "alternatief".
Klik links bovenin op Documentatie

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/01, 20:38:44 »
Een Zwiters zakmes is vast en zeker heel bruikbaar voor de ervaren avonturier, maar voor een nieuwkomer is het eng en gevaarlijk. Daarom ben ik vóór het gebruik van de Ubuntu Live-cd als GParted-schijf voor nieuwkomers.

Re: gparted op Live-cd!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/01, 22:49:22 »
Kunnen dergelijke stukjes niet op een aparte wiki pagina? Of het nou aardappel-mesjes-dunschillers of Zwitserse zakmessen(Schilt trouwens voor geen meter ;) ) zijn. Het is in ieder geval Linux en daarmee Ubuntu gerelateerd. Dat je het niet op een wiki zet over zaken die direct met Ubuntu te maken hebben, maar een verwijzing lijkt mij wel kunnen.

« Laatst bewerkt op: 2009/05/01, 23:05:47 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.