Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Flash in Xubuntu en Linux  (gelezen 1845 keer)

Offline JanUbu

  • Lid
Flash in Xubuntu en Linux
« Gepost op: 2017/08/24, 22:22:42 »
Dag Xubuntu (en hopelijk ook Linux gebruikers)

Omdat in Xubuntu ongeveer hezelfde gaande is bij installatie van multimedia ondersteuning post ik dit onderwerp ook hier (Ik moet nog lid worden van de Linux gebruikersgroep)
---
In Linux 18.1 Cinnamon heb ik nu noodzakelijkerwijs, dus achteraf, de complete multimedia ondersteuning geïnstalleerd om filmfragmenten uit DVD's te kunnen gaan halen en zie nu dat Flash op mijn Linux installatie staat.

Het is overigens niet alleen Flash maar ook een JR environment Plugin en zelfs een Microsoft Plugin,  allen naast drie andere die voor mij óók totaal geen toegevoegde waarde genereren aan de functionaliteit van mijn Web Browser/Linux.

Met name met betrekking tot de geïnstalleerde (daarover zodadelijk)  Adobe Flash plugin kapseis ik van verbazing!
Als je erop googeld vind je al jaren kritiek uit eender welke hoek dan ook.
Ik ben dus sprakeloos! En.... alleszins niet op positieve wijze!

Flash wordt terecht overal en in toenemende mate uitgefaseerd/uitgebannen omdat het een enorme aanzuiging heeft op geboefte tot het schrijven van allerhande 'evil code', en in 2020 komt er definitief een einde aan deze Plugin.

Persoonlijk ben ik dus overgestapt op Xubuntu en Linux omdat ik o.a. ook de embedded Flash in Microsoft's W7 en W8.1 helemaal niet meer zag zitten (google erop en constateer dat er vele kritici zijn) Dus ik schrik zeer dat er in Linux en Xubuntu zonder keuze mogelijkheid Flash wordt geïnstalleerd in een totaalpakket multimedia ondersteuning en dan ook (in Linux) een Windows Mediaplayer Plugin als toetje!

Ik heb hier totaal geen begrip voor! Flabbergasted zoals de Engelsen het noemen.
En ja, ik voel me zelfs beeje beetgenomen door de Linux Engineers.
Ik snap niet hoe de gewaardeerde mensen die Linux, Xubuntu bijhouden (waarvoor ten eerste dank!!!) als ik het zo mag stellen: zo slecht op de hoogte zijn met de mondiale! uiterst negatieve actualiteit rond Flash en Java, en wel zo dat zij deze kennis niet implementeren in Linux. Zodoende: het installeren van deze software zonder keuze (Ja/Neen) wordt aangeboden!

In 1994 maakte niemand zich ook maar een beetje bezorgd over Java Runtime Environment en (Shockwave) Flash. Maar dit is 2017... en ik durf keihard te stellen: De visie op java en flash MOET net als bij de commerciële software-aanbieders ook echt anders worden bij Linux. Bij voorkeur op staande voet!

Deze toestanden zijn in het belang van het algemeen té belangrijk om hier als laatste aan te stippen te stippen, dus pas als tweede mijn vraag:

ik zou heel graag hulp hebben bij het verwijderen van deze Plugins want ik heb géén bevoegdheid om het te verwijderen. Pad weet ik: usr/bin maar als ik bijvoorbeeld daarin de map Adobe Flash open, kan  ik de inhoud niet modificeren/verwijderen. Daarvoor moet ik root bevoeghdeid hebben.

Kan iemand mij vertellen hoe ik deze bevoegdheid kan instellen, zodat ik al deze onnodige Plugins in usr/bin kan elimineren?

Hartelijk dank!

p.s. Voor het geval iemand goedbedoeld stelt dat ik ze wèl nodig heb, wil ik even benadrukken, al   5 jaar geen Plugin's te missen in eender welke webbrowser dan ook.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/25, 00:38:16 »
Verwijderen doe je niet door een map te deleten.
Je moet de software center of synaptic gebruiken, of terminal.

Als je linux schoon installeert, dan heb je geen codecs geïnstalleerd, dus ik denk dat je iets aangevinkt hebt, dat dit wel moet gebeuren.
http://sites.google.com/site/computertip/ hier op deze site staat veel info, ook tav codecs.

Voor extra veiligheid zou je software in een sandbox kunnen laten lopen, met firejail kun je alle software in een sandbox draaien, zoek daar een handleiding voor, dit is dus geschikt om een browser of mailprogramma in te draaien.

Dat je niets kunt verwijderen, is normaal, dit zijn admin mappen, dus je verkenner die je gebruikt, starten met, gksudo thunar  (voor xubuntu) in de terminal, dan ben je tijdelijk admin(root).
Hoe een programma starten in een terminal,
gksudo voor grafische software.
sudo voor niet grafische programma's.
Let op met dit, als je mappen veranderd kan het zijn dat je linux stopt met werken,
daarom via terminal of synaptic doen. Ik heb bijv nog nooit een map zo verwijderd, dus niet doen.

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/25, 22:15:11 »
jan11000,

Hartelijk dank voor de tips en raadgevingen.

Ik heb dus in Linux 18.1 Cinnamon via de menuknop: Geluid & Video, Multimediacodecs installeren gekozen.
Als dit is gebeurd is dat menu onderdeel verdwenen.

De voorstellen die je doet zijn heel welkom voor iedereen die extra veiligheid wil, maar in dit geval laat Linux toch echt het paard volledig achter de wagen spannen. Flash moet er gewoon af.
Het is een gatenkaas, totaal ingehaald door HTML5 en bovendien een processorbrander. Flash spreekt de processor enorm aan; het is  software die bewezen de levensduur van de hardware aantast:

Ik ben geen liefhebber meer van Apple, maar wijlen Steve Jobs heeft deze problemen met Flash jaren geleden al eens in de openbaarheid gebracht, wat hem op veel kritiek vanuit Adobe kwam te staan.

Nu zijn we dan eindelijk zover dat Adobe (shockwave) Flash door de ontwikkelaar, Adobe Systems inc.,  zelf ten grave wordt gedragen. Dus het zou (X)Ubuntu en Linux sieren in elk geval de gebruiker de keuze te laten of hij/zij Flash wil.

Dat is niet het geval!

Sterker nog - terug naar de actualiteit - Ik heb me suf gezocht naar adequate informatie over hoe Flash te verwijderen maar moet treurigerwijze concluderen dat Linux niet de mogelijkheid biedt om deze slechte, zelfs gevaarlijke software te verwijderen. Totaal bizar!

Ik weet nog niet wat voor conclusie hieruit te moeten trekken maar prachtige systeemsoftware, Linux, (X)ubuntu, die zulke tegenstrijdigheid m.b.t. Flash in zich herbergt houdt er m.i. binnen dit kader er een hmm... vreemde missie op na. 
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 22:18:06 door JanUbu »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/25, 22:19:10 »
Ik heb me suf gezocht naar adequate informatie over hoe Flash te verwijderen maar moet treurigerwijze concluderen dat Linux niet de mogelijkheid biedt om deze slechte, zelfs gevaarlijke software te verwijderen. Totaal bizar!
Niet goed genoeg gezocht:  :)
sudo apt-get remove adobe-flashplugin

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/25, 23:04:35 »
Ik heb me suf gezocht naar adequate informatie over hoe Flash te verwijderen maar moet treurigerwijze concluderen dat Linux niet de mogelijkheid biedt om deze slechte, zelfs gevaarlijke software te verwijderen. Totaal bizar!
Niet goed genoeg gezocht:  :)
sudo apt-get remove adobe-flashplugin

@Pjotr,

FANTASTISCH! DIT WERKTE PROBLEEMLOOS! :)

(Ik ben hier zo blij om dat ik het niet kan nalaten deze emotie in Caps Lock te typen!)

Mag ik vragen?
Kan ik hetzelfde commando gebruiken voor de andere Plugins die automatisch zijn geinstalleerd?
En zo ja hoe moet ik ze dan benoemen?
Het betreft:
DiVX Web Player
IcedTea-Web Plugin
QuickTime Plug-in
VLC Multimedia Plugin
en
Windows Media Player Plug-in 10

Omdat ik hier al vond dat je de webmaster bent van https://sites.google.com/site/computertip/Home is dit een mooie gelegenheid je mijn complimenten aan te bieden daarvoor. Je website is van onschatbare waarde en trek ik persoonlijk op een lijn met - hoewel off-topic - http://pondini.org/OSX/Home.html
Je website heeft me veel kopzorg bespaard tijdens mijn begin in de (X)ubuntu Linux wereld!
« Laatst bewerkt op: 2017/08/25, 23:11:20 door JanUbu »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/25, 23:54:43 »
In ieder geval zou je Icedtea zo weg moeten kunnen krijgen:
sudo apt-get remove icedtea-8-plugin
De rest zou ik er gewoon in laten.... Waarom zou je die weg willen hebben?
« Laatst bewerkt op: 2017/08/26, 00:00:56 door Pjotr »

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/26, 00:21:45 »
In ieder geval zou je Icedtea zo weg moeten kunnen krijgen:
sudo apt-get remove icedtea-8-plugin
De rest zou ik er gewoon in laten.... Waarom zou je die weg willen hebben?

Hartelijk dank.
Ga ik morgen doen. Mijn ervaring leert dat je ingrijpende software zaken nooit 's-nachts moet gaan uitvoeren.

Wat betreft je opmerking:

Ja och...ehh................
Ik houd van een opgeruimd huis  =D
Neen, dat is maar gekkigheid. De laatste keer dat ik in een webbrowser een plugin actief had was in Mac OSX 10.6. Ik ben de naam al vergeten maar het was er een ter ondersteuning van AV content op sites die geen ondersteuning kregen van Apple's Quick Time. Allemaal heel gecompliceerd gedoe en ik snap nog niet waarom dat zo stroef ging allemaal.
Dat is zeker al meer dan 5 jaar geleden (bedenk ik me nu) en sindsdien heb ik nooit meer enige Plugin geïnstalleerd noch gemist. 

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Flash in Xubuntu en Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/26, 11:05:58 »
Mooi :)
Ook het verwijderen van de IcedTea web-plugin ging vlekkeloos.
De andere voor mij nutteloze plugins heb ik uitgeschakeld.