Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil geen Windows loader na grub  (gelezen 1143 keer)

Offline kilian

  • Lid
Ik wil geen Windows loader na grub
« Gepost op: 2010/06/20, 23:36:31 »
Hallo,

Ik zit momenteel in volgende situatie:
- 1x Ubutu 10.04
- 2x Windows Vista

Standaard bootloader: Grub
Als ik echter in mijn grub beland heb ik maar 1 optie om naar Windows te gaan. Dit is "Windows vista (loader)". Indien ik daarvan opstart krijg ik nogmaals een bootloader, ditmaal die van Windows.
Met update-grub krijg ik de 2 installaties niet in mijn Grub menu. Bovendien krijg ik dan volgende melding:
ls: kan geen toegang krijgen tot /media/sda1/boot
Boot: bestand of map bestaat niet

Hierna verwijnt mijn windows bootloader uit de grub.cnf. Ik zet 'm dan iedere keer manueel terug.

Heeft er iemand een oplossing voor mijn proble(e)m(en)?

Kilian

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Ik wil geen Windows loader na grub
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/22, 13:43:03 »
Dat je uberhaupt in de windows bootloader terecht komt duidt er op dat je de in windows een bootkeuze hebt (vista 1 en 2), hoe dat komt weet ik niet, dat grub er maar 1 vindt duidt er wellicht op dat de 2 vistas op een en dezelfde partitie staan (ik wist niet dat het kon, een wubi voor vista?).
Ik denk dat je eerst je 2 installaties van vista moet doorlichten voordat je aan grub kunt gaan werken.
Je kunt denk ik het beste beginnen door in de eerste vista in de lijst bij de vista boot-loader te gaan kijken hoe het zit (hoe weet ik niet, ben geen windows-kenner).
De foutmelding van grub zegt eigenlijk niets anders dan dat de map (/media/sda1/boot) niet bestaat, je zou de map kunnen aanmaken om te kijken wat er gebeurd, het is sowieso wel raar dat grub daar wil kijken, ik vermoed dat je iets teveel handmatig in het verkeerde bestand van de grub config hebt veranderd. Een herinstallatie van grub zou dan uitsluitsel moeten bieden. Ik raad je aan om de grub2 manuals even goed te lezen daar het redelijk complexe materie is dat hele booten.

Re: Ik wil geen Windows loader na grub
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/22, 14:05:00 »
Het kan zijn dat 1 van je vista's een recovery partitie is.

Tegenwoordig heb je bij notebooks (zeker Acer) de ellende dat ze een recovery partitie hebben neergezet op je harde schijf. Deze partitie is er om je Windows opnieuw te installeren indien je windows fucked is. Als je er maar 1 ziet in Grub is dat geen probleem, tenzij degene die je ziet uitgerekend de recovery is.

Windows Vista (loader) is uit mijn hoofd de gewone Vista installatie die geen installatie start (dus niet je recovery geval).



openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: Ik wil geen Windows loader na grub
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/22, 14:26:18 »
bij een recovery partitie ziet grub hem juist wel als een aparte install, maar de windows bootloader niet, dit is bij hem precies andersom (als ik het goed begrepen heb) dus denk ik niet dat het hier om een recovery gaat.