Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!  (gelezen 3153 keer)

Offline Ramana

  • Lid
HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Gepost op: 2017/05/04, 11:56:53 »
Bij een smartphone of compact camera zit de HDR-functie meestal wel ingebakken, maar RAW-fotos gemaakt met een spiegelreflex vragen meer werk.
Met programma's als Hugin, Macrofusion en LuninanceHDR is het betrekkelijk makkelijk om van een foto-stack een HDR of semi HDR-foto te maken., maar het is vaak een heel gedoe. 

Op Linuxdarkroom (http://linuxdarkroom.tassy.net/hdr-creation-script/) kwam ik een paar prachtige scripts tegen waarmee makkelijk heel mooie HDR's zijn te maken.
Makkelijk, omdat er ook een script bij zit die de bij elkaar horende foto's kan vinden en in aparte directory's plaatst (script sortBraceted.sh - http://linuxdarkroom.tassy.net/sorting-bracketed-images/  (herkende niet m"n Canon 700D, wel de 500D. Oplossing was eenvoudig: verander in het script 500 in 700)

Mooi, omdat het resultaat een XFC-file is (verder werken in de GIMP) bestaande uit drie lagen: een enfuse-laag (optimale belichting) en twee HDR-legen (Mantiuk en Fattal).
Samen geeft dit een prachtig resultaat.  Veel beter dan b.v. met LuminaceHDR het geval is.

Ook is er nog een script om van alle geordende foto's in de verschillende mappen HDR's te maken. Hoeft dus niet map voor map. Script: processBrackets.sh

Deze drie scripts vormen samen een krachtige combinatie.  Twee moeten worden uitgevoerd:

stap 1 orden de foto's, in mijn situatie: ./sortBracketed.sh -v /home/ramana/Fotos/HDR/hdr - (duurt even)
stap 2 maak de HDR's: ./processBrackets.sh -v /home/ramana/Fotos/HDR/hdr  - (duurt heel lang)

(script createHDR moet wel in het Path worden opgenomen om gevonden te worden (sudo ln -s /home/ramana/Fotos/HDR/scripts /usr/local/bin) - adres weer naar eigen situatie aanpassen.

  Hier m'n eeste gemaakt met deze scripts:

« Laatst bewerkt op: 2017/05/04, 12:13:29 door Ramana »

Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/04, 12:22:47 »
Het is voor mij abacadabra waar je het over hebt maar het resultaat is in ieder geval een prachtige foto. Dat wilde ik toch even zeggen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/04, 12:51:32 »
Hoi Ramana,

Hoho! Schitterende links. Dat ga ik natuurlijk allemaal uitproberen. Geweldig. Het zal misschien wel even duren natuurlijk.

Hartelijk dank!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/04, 13:12:09 »
Dag Just, het zijn werkelijk prachtige scripts, al weer een paar jaar oud, maar prima.
Heb nu m'n foto's van de maand maart laten scannen. Het script heeft 51! hdr-sets gevonden.
Mag nu de hele middag draaien om er HDR's van te maken.

tot horens,

Ramana

Offline MKe

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/04, 14:32:01 »
Ziet er goed uit, dat ga ik ook eens proberen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/04, 16:29:19 »
Dag Just, het zijn werkelijk prachtige scripts, al weer een paar jaar oud, maar prima.
Heb nu m'n foto's van de maand maart laten scannen. Het script heeft 51! hdr-sets gevonden.
Mag nu de hele middag draaien om er HDR's van te maken.

Ha! Ik ben benieuwd.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/05, 11:54:29 »
Ik noemde ook Luminance HDR.  Kom er net achter dat tien dagen geleden versie 2.5.0 is verschenen (vier jaar na versie 2.4.0)!
Ben benieuwd of auto anti-ghosting nu wel werkt.   Gelijk maar een test gedaan met een ietwat moeilijk foto:



Linksboven:  origineel (0EV)
Rechtsboven: enfuse m.b.v. HDR-script (0, -2 en 2 EV)
linksonder: HDR-script
rechtsonder: Luminance HDR met Fattal

Luminance HDR vraagt veel meer proberen om tot een redelijk resultaat te komen.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/05, 13:01:59 door Ramana »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/28, 11:10:52 »
Hoi Ramana,

Gisteren was er een bonsai workshop met expositie bij de Intratuin hier in Zoetermeer. Daar ben ik maar eens gaan kijken, met camera.

Nou draaien hier deze prachtige scripts, die jij ooit vond om van de foto's van die schitterende boompjes echt wat moois te maken.

Ik heb eerst maar een test gedraaid op een map met maar één submap. één stack dus. Dat is goed gelukt. Die scripts zijn geweldig.

Ik ga ze nu loslaten op de in totaal 42 stacks om eens te kijken hoe dat loopt.

Die bonsai boompjes zijn nogal ruimtelijk. Ik denk dat ik betere resultaten kan krijgen met focusstacking. Daarnaast in plaats van dat blauwe doek dan een strakke zwarte achtergrond en een goede diffuse lichtbron. Ik verwacht dat ik dan betere beelden krijg dan met de exposurestacking van nu, al zie ik ook kansen in het betere maskerwerk.

Resultaat van de eerste test:



Bedankt voor je tip. Heerlijk!

Voor de liefhebbers hier een Wetransfer link met deze foto en de middelste uit de stack om te kunnen vergelijken: https://we.tl/DjHY4rEjnN

Binnen een week ophalen!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/29, 22:52:29 »
Voor het juni nummer van Helpmij Magazine heb ik zojuist een artikel over dit mooie onderwerp afgerond! Het nieuwe nummer verschijnt op maandag 4 juni 2017.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ramana

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/30, 17:05:47 »
Ik ga het lezen, Just!  :) 

Het script om te sorteren werkt heel erg goed, zolang er geen andere files dan CR2, NEF of JPG in de map zitten.  Bij mij ging het mis toen Dolphin (KDE) het onzichtbare bestandje .directory had aangemaakt (dat doet Dolphin alleen als verborgen bestanden weergeven aanstaat).  Heel handig in KDE zijn ook de dialoogvensters die verschijnen, b.v. met info over de voortgang.  Daarvoor moet wel kdialog zijn geïnstalleerd (en de KDE-base-apps).

Offline Ramana

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/28, 14:37:34 »
Leuk geschreven  en met een prachtige foto, Just!

Intussen gebruik ik minder de scripts (alleen die nog voor het sorteren van de stacks) en meer de panorama en psuedo-HDR plugins van Darktable.
Voor de wat meer bewerkelijke en/of kritische foto's Hugin (aanpassen van b.v controlepunten bij panorama's) en Macrofusion (vanwege z'n preview-functie, waardoor je sneller verschillende instellingen kunt vergelijken.  Dat duurt bij DT wat lang).

DT is toch wat traag als verschillende bewerkingen noodzakelijk zijn (vooral dingen als ruisreductie). Vandaag maar een betere video-kaart besteld, omdat met m'n huidige hardware ik de niet-vrije driveres en OpenCL niet aan de praat krijg. OpenCL maakt DT sneller.   
« Laatst bewerkt op: 2017/06/28, 14:40:40 door Ramana »

Offline MKe

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/07, 22:03:15 »
Het sorteren werkt bij mij niet, hij herkend geen brackets terwijl ze er echt in zitten helaas. Dit is met mijn EOS 70D. Het createHDR werkt ook niet. Blijkbaar mis ik dingen in Manjaro, maar ik krijg geen foutmeldingen, uds geen idee wat er fout gaat.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/07, 22:10:52 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Ramana

  • Lid
Re: HDR, mooi en makkelijk via de command-line!
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/08, 16:04:21 »
Het script herkent de 70D niet.  Is makkelijk op te lossen door in regel 79 deze toe te voegen (of b.v 50D te veranderen in 70d):

elif [ "$make" = "Canon" -a "$camera" = "Canon EOS 50D" ] ...................................... 
Wordt
elif [ "$make" = "Canon" -a "$camera" = "Canon EOS 70D" ]

CreateHDR mist misschien ook nog enkele afhankelijkheden zoals pfstools en cdraw en/of ufraw. (dat wordt wel vermeld in de command line)

CreateHDR stuur ik aan met het script (van dezelfde maker) processBrackets.sh met verwijzing maar de directory waar de gesorteerde foto's zich bevinden (in hun sub-mappen):
Dat doe ik met een hulpscript maakhdr.sh met daarin:

#!/bin/bash
# Path gemaakt voor alle scripts in map? (sudo ln -s /home/ramana/Fotos/HDR/scripts /usr/local/bin)
# ga naar map waar de scripts sortBracketed.sh createHDR.sh en processBrackets.sh  zich bevinden
#
cd /home/ramana/Fotos/HDR/scripts
./processBrackets.sh /home/ramana/Fotos/HDR/hdr
#

en voor het sorteren heb ik ook een scriptje gemaakt op dit te starten (ik kies er dus voor om met veste mappen te werken i.p.v. het path steeds weer toe te voegen.
in het soorteerscript staat dan:
sh sortBracketed.sh /home/ramana/Fotos/HDR/hdr