Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil tss X/E/K/..  (gelezen 844 keer)

Offline Ivan1986

  • Lid
Verschil tss X/E/K/..
« Gepost op: 2007/03/21, 17:17:10 »
ik ben nu al ff bezig met ubuntu en ik zie hier zo mensen sosm ineens iets hebben over kubunut en xubunut en ben al eens gaan kijken op de site ervan enzo maar ik vind dus zeer weinig verschillen eigenlijk :s.....
kan iemand me ene keertje helemaal uitleggen wat het verschil is tussen alle ubuntus en hun afgeleiden?
kweet ni of het het juiste topic is maar ja

Vele groete uit kontich (en dat is in belgie tussen antwerpen en mechelen :D)
Ivan

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Verschil tss X/E/K/..
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/21, 17:37:12 »
Het verschil zit hem in de "desktop environment", dus de grafische look en in de programma's die worden gebruikt. In gnome standaard heb je firefox, gedit, rhytmbox, in KDE heb je  konqueror, kate, amarok.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline hadez

  • Lid
Verschil tss X/E/K/..
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/21, 17:41:27 »
Je hebt Ubuntu: Gnome
Je hebt Kubuntu:KDE
Je hebt Xubuntu: Xfce

De verschillen in deze drie versies zit m in de windowmanager. Hoe je pctje eruit ziet dus. Onder de motorkap werkt alles in principe ubuntu, alleen hoe dat vertaald wordt naar je beeldscherm verschilt. Maar de windowmanagers hebben allemaal wel een eigen interpretatie.

Kortom: Ubuntu zelf is de basis, het plafond, de kamer, je raam, alles wat je ziet en kan voelen, is een windowmanager.

Edubuntu is een versie die zich, met Gnome, richt op educatieve leeromgevingen, waarbij het heel erg simpel moet zijn om een server in te stellen. De details zelf weet ik niet :S

Verder heb je natuurlijk ook allemaal versies die net zoals ubuntu zich baseren op een ander OS. (Ubuntu baseert zich op Debian)

edit: damn.. je was net eerder :(

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Verschil tss X/E/K/..
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/21, 18:42:41 »
aanvulling is nooit verkeerd ;)
Maar gnome is geen windowmanager maar een "Desktop enviroment" en gnome gebruikt metacity als window manager, maar als je beryl geinstalleerd hebt, dan gebruik je beryl window manager.

http://en.wikipedia.org/wiki/Window_manager
http://en.wikipedia.org/wiki/Desktop_environment
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal