Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader  (gelezen 1109 keer)

cammikaze

  • Gast
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Gepost op: 2008/05/23, 22:21:06 »
Hallo,

Ik wilde eens kijken of linux voor mij iets was, en heb toen ubuntu geinstalleerd naast mijn XP versie.
kwam er na installatie achter dat ik 64bit ipv de x86 had gebruikt.
Na enig speurwerk op internet over hoe linux te verwijderen heb ik de partitie van ubuntu geformateerd en daarna de x86 versie geinstallerd.
Nu bleek dat tijdens het opstarten de 64 bit versie er nog bij staat, hoe kan  ik dit verwijderen zodat er alleen nog maar de x86 en windows in de dualboot staan ?? Ik had al op interneten op dit forum gezogd maar 99% van de oplossingen zijn te ingewikkeld voor mij.
Graag simpel uitleggen omdat ik totaal geen verstand heb van linux of andere programmeer dingen (dat is ook de reden dat ik tot op heden nog steeds XP en vista draai).

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/24, 10:25:32 »
Hallo Camikaze,

Welkom op het forum! :)
Het snelste is gewoon het menu aanpassen. Dit kan in het bestand /boot/grub/menu.lst door het volgende commando in de terminal in te voeren: "gksudo /boot/grub/menu.lst"
Onderaan in het document vind je dan het menu, je kunt daar de stukken weghalen die jij weg wilt hebben.

Eventueel kan het ook graffisch, daarvoor dien je het programma startupmanager te installeren. Dit kun je doen via toepassingen --> installeren en verwijderen. Wanneer het programma is geinstalleerd komt het te staan bij systeem --> beheer.
Daar kun je alle instellingen kiezen. Wanneer linux niet meer op je schijf staat dan zal het uit de lijst worden verwijderd na afsluiten van het programma.

cammikaze

  • Gast
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/24, 10:53:18 »
instructie opgevolgd, maar ik kon in de terminal niet typen dus de hele ubuntu instalatie verwijderd.
met windows diskmanager de partities weer op orde gemaakt en nu voor de 3e en laatste keer linux erop om te testen :/
maar tot nu toe is windows voor mij beter geschikt en ook sneller, we wachten eens af, mischien is de eerste indruk verkeerd =)

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/24, 17:15:48 »
Ubuntu opnieuw geinstalleerd!!!! Wow, dat is wel heel heftig voor een klein foutje.

En hoezo kon je niet typen in de terminal? Gewoon naar toepassingen --> hulpmiddelen --> terminal gaan en het zou toch echt moeten werken.

cammikaze

  • Gast
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/24, 18:02:47 »
Citaat van: raggar
Ubuntu opnieuw geinstalleerd!!!! Wow, dat is wel heel heftig voor een klein foutje.

En hoezo kon je niet typen in de terminal? Gewoon naar toepassingen --> hulpmiddelen --> terminal gaan en het zou toch echt moeten werken.
Ik kon wel knippen en plakken maar typen was niet mogelijk, wat ik heel vreemd vond omdat gewoon een berichtje typen of i.d. wel ging.

cammikaze

  • Gast
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/25, 09:50:35 »
heb gksudo /boot/grub/menu.lst ingevoerd in de terminal, moest daarna Wachtwoord ingeven. Hierna kom ik weer in de terminal zoals hij is als je hem opstart.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/25, 09:58:08 »
ehm, werd er niet heel toevallig gevraagd om je wachtwoord? ;)
Wanneer je een wachtwoord in een terminal invoert dan wordt het niet weergegeven, veiligheid in het geval iemand meekijkt. Gewoon je gebruikers wachtwoord intypen en dan op enter drukken. Dan wordt het programma of je regel code uitgevoerd.

Verder elke keer als je een regel invoert waar "sudo" aan het begin staat zul je je wachtwoord moeten invullen, dat wordt dan niet weergegeven. Dit is omdat je als linux gebruiker alleen beperkte rechten heeft, soms vervelend maar het maakt Linux veel veiliger. In windows kun je alles als gewoon gebruiker uitvoeren, dat is ook de reden van veel problemen en veiligheids issues in windows.

edit:
Je was me voor, en nu zie ik dat ik wat vergeten ben. Probeer de volgende code eens: gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

cammikaze

  • Gast
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/25, 10:49:57 »
Bedankt voor de reply,

na veel proberen en zoeken is het me gelukt, vraag me alleen niet hoe ;)
Nu snap ik ook waarom linux nog niet zo populair is, je moet er toch een behoorlijke PC kennis voor hebben, het is niet zo "duidelijk" als windows.
Maar ik blijf hem voorlopig nog even testen wie weet, laat ik het als 2e OS staan, omdat veel games het niet doen op linux.

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
ububtu 64 bit verwijderen uit bootloader
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/25, 11:22:47 »
Linux is net een spelletje ;) Zodra je het aan de gang hebt blijft het werken :D
Meestal werkt alles "out of te box" en bij jouw ook wel denk ik. Alleen wanneer je tegen iets aan loopt dan moet je even weten waar te zoeken. Daar heb je toch linux ervaring voor nodig. Want in windows heb je ook die ervaring moeten opdoen.
Groot gelijk dat je dualboot gebruikt en heel veel succes met Ubuntu!