Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu en touchpad  (gelezen 995 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu en touchpad
« Gepost op: 2011/08/22, 10:34:40 »
Onder Xubuntu 11.10 is er een vervelend iets aan de hand, wanneer je de instellingen van het touchpad aanpast, dan zijn deze na het booten van de PC weer verdwenen.
Mogelijk dat er meerdere mensen zijn met dit probleem zet ik hier de oplossing, zoals ik die heb toegepast.
Het zijn allemaal opdrachten, die in een terminal-venster gegeven moeten worden, maar deze kunnen ook in een bash-file gezet worden, die bij het opstarten automatisch wordt uitgevoerd.

synclient MaxTapTime=0      Dit zet het klikken met het touchpad uit.
synclient VertEdgeScroll=0   Dit zet het verticaal scrollen uit.
synclient HorizEdgeScroll=0  Dit zet het horizontaal scrollen uit (ook het "perongeluk"wisselen van werkbladen).

De opdrachten heb ik in een file gezet die touchpad.sh heet en die ik opstart met sh touchpad.sh.
Hiermee is (voor mij) Xubuntu de ideale versie voor de toekomst geworden :lol:

tip: het kan zijn, dat de file te snel wordt opgestart, voeg in dat geval de regel sleep 10 als eerste toe.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/22, 12:04:14 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu en touchpad
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/22, 10:55:47 »
Opgenomen op mijn Blogje Art5 -- Bedankt @Ron fijne tip.
https://sites.google.com/site/wandasblogxubuntu/8-terminal-commando-etc
« Laatst bewerkt op: 2011/08/22, 11:51:43 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu en touchpad
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/22, 11:30:13 »
Dank, Ron! Ik ga hier zeker eens naar kijken. Overigens raad ik aan, om de onderliggende fout te melden aan de ontwikkelaars van Xubuntu. Hopelijk is die dan verholpen in Xubuntu 11.10....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en touchpad
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/22, 12:09:40 »
Pjotr, dit kom ik juist tegen in 11.10, dit heeft o.a. te maken met het feit, dat GSYNAPTICS niet meer wordt ondersteund.
Ook zijn er (kleine) problemen, doordat GDM is vervangen door LIGHTDM.
Autologin werkt niet meer (is wel een betere beveiliging), maar een systeem dat automatisch moet starten wanneer er spanning is, moet wel onbemand kunnen starten.
Zodra ik een oplossing heb, zal ik hier een nieuw topic voor maken, dit kan belangrijk zijn, omdat LIGHTDM voor alle versies behalve Kubuntu gebruikt wordt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu en touchpad
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/22, 12:14:06 »
Ik was niet helemaal duidelijk: ik bedoelde de definitieve versie van 11.10.  :P

Het is inderdaad een belangrijke kwestie. Automatische aanmelding vind ik bijvoorbeeld een wezenlijke functie; kan dat misschien nog wel via handmatig hakwerk in configuratiebestandjes?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en touchpad
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/22, 12:31:24 »
Dit wil mij niet lukken, het bestand /etc/lighdm/lightdm.conf heb ik aangepast, maar het werkt (nog) niet.
Op dit moment ziten we nog met versie 0.9.3, dus nog voor versie één.
Het keihard aanpassen van systeem files is iets dat niet nodig zou moeten zijn :lol:
Op dit moment gebruik ik voor mijn desltop:
Kubuntu 11.10 (bevalt maar voor 50%, het kan te veel !)
Ubuntu 11.04  (in classic mode, een heerlijk systeem, met de config files van 10.04, dus het "oude" menu systeem)
Xubuntu 11.10 (heeft bij Canonical blijkbaar geen prioriteit, maar heeft een grotere toekomst dan Unity en Gnome3)
Maar dat is mijn persoonlijke mening en smaak en anderen mogen er best anders over denken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu en touchpad
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/22, 14:37:21 »
En voor de echt oudere PC´s als aanvulling Lubuntu.
En Xubuntu is voor mij de ideale distro voor diegene die het oude vertrouwde  layout wensen dus zonder Gnome3 en Unity.
Voor ieder wat wils en toch zo een beetje de zelfde motor.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.