Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3D tekenen?  (gelezen 11295 keer)

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Gepost op: 2007/09/03, 10:18:40 »
Ik ben op zoek naar een klein 3D tekenprogrammaatje, iemand een hint?

3D tekenen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/03, 10:24:17 »
Google SketchUp ???
"Pinky, are you pondering what I'm pondering?"
Um, I think so, Brainie, but why would anyone want to Pierce Brosnan?

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/03, 10:37:08 »
bedankt Reginald.

Sketchup is toch wat zwaar (heb een oude 616Mhz bak) en alleen voor win/osx te krijgen.

Offline Ivan1986

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/03, 13:41:35 »
je hebt eigenlijk wel iets meer keuwes dan wat je hier te lezen krijgt hoor.

Eerst en vooral is er maya. dit is hEt programma bij uitstek, hierin is ALLES maar dan ook ALLES aanwezig wt je maar nodig hebt voor 3D tekenen, games, films,... . nadeel: het is windows en het kost al een aardige duit..... zo´n 7500€ is net iets te veel (hiermee worden bena alle films en gammes mee ontwikkeld dus daarom)

Natuurlijk heb je er ook gratische: eerst en vooral:
Calligari: (is de ontwikkelaar) heeft een redelijk makkelijke versie op de markt, nadeel: hiermee kan je alles wat je wil maar je hebt niks nul noppes info. enkel wanneer je betaald krijg je hulp.

Beter:
3D blender. dit is niet zo makkelijk maar hiermee kan je wel mee programmeren en games mee maken. Hierover vind je ook veel info op internet en kan je prachtige tekeningen maken. dit programma ligt dan ook het dichste tegen maya.

dan nog K-3d
hiermee (als ik het goed voor heb) kan je makkelijk tekenen maar stopt het als je verder wilt gaan dan enkel 3d tekeningen.

Natuurlijk is het niet duidelijk wat je wilt tekenen. Want de voorgaande oplossingen zijn echt voor mensen en levende vormen te tekenen. Als je bedoelt dat je grafisch 3d wilt tekenen dan neem je best: Inventor, autocad of robodraw.... de beste hiervoor is inventor.... maar natuurlijk zijn deze niet gratis.

Er zijn nog veel meer programma´s dan dit maar misschien moet je eens wat googelen en ook bij afbeeldingen googelen dan kan je zien wat er mee kan gemaakt worden.
Nog een dingetje: je zegt dat je pc het niet aan kan: de specificaties die bij de programma´s staan zijn meestal pas van toepassing als je echt gaat tekenen maar als je leert liggen de verwachtingen van je pc veel lager omdat je minder componenten gerbruikt.

hopelijk ben je hier iets mee.

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/03, 14:51:45 »
Citaat van: Ivan1986
Hopelijk ben je hier iets mee.
Heb ik zeker wat aan Ivan. Ik zal K3d eens ophalen en proberen.
Ik wil een ruimtelijk ontwerp maken a la in cad, een luidspreker behuizing. Mijn dhz speakers zijn nogal oud en wil nieuwe ontwerpen. Zijwanden worden rond, de tweeter gaat als dipool werken, en heeft achter zich een soort reflectieconus. Verder krijgen de basspeakers een kanaal achter zich die door de behuizing loopt. Vandaar 3D.

Ik heb ergens een Cad cdtje voor win, dan zit ik alleen maar te ergeren aan win. Alleen de kids doen nog (heel soms) een spelletje op win2000, verder alles linux hier, gelukkig.

Taygeto

  • Gast
3D tekenen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/03, 15:29:08 »
Blender zou ik niet aanraden met jouw specs... :/

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/03, 17:52:44 »
Als Blender te zwaar is, blijft er weinig over.

K3D is meer voor animaties ed:

"3D modeling and animation system  
K-3D is designed from-the-ground-up to generate motion-picture-quality animation with RenderMan-compliant render engines (such as aqsis).
Some of its features are:
• Record and play back interactive tutorials and macros.
• Able to create and edit documents in multiple realtime OpenGL solid, shaded, texture-mapped views. You can even model, animate, and interact with animations while they play back."

3D tekenen?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/03, 18:28:25 »
Als je een beetje vlot wil werken en geen 3 dagen wil wachten tot iets gerenderd is kan je misschien investeren in een upgrade van je hardware?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
3D tekenen?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/03, 18:33:13 »
Maya draait ook op linux hoor. Maar Blender kan zeker zoveel als Maya :) ookal wordt het minder vaak gebruikt door de studio's in "Hollywood" Blender draaide trouwens vrij goed op mijn ouwe 256MB ram laptop. Alleen renderen in hoge kwaliteit kon wel eens lang duren, maar dat probleem heb je sowieso wel bij ingewikkelde scènes.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

3D tekenen?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/03, 18:34:14 »
Citaat van: profoX
Maya draait ook op linux hoor. Maar Blender kan zeker zoveel als Maya :) ookal wordt het minder vaak gebruikt door de studio's in "Hollywood" Blender draaide trouwens vrij goed op mijn ouwe 256MB ram laptop. Alleen renderen in hoge kwaliteit kon wel eens lang duren, maar dat probleem heb je sowieso wel bij ingewikkelde scènes.
Laat eens zien :)
als je wil natuurlijk

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/03, 19:41:56 »
Citaat van: blackdrive
Als je een beetje vlot wil werken en geen 3 dagen wil wachten tot iets gerenderd is kan je misschien investeren in een upgrade van je hardware?
Ben ik mee bezig

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/03, 21:39:28 »
Er is ook een pakket om luidsprekers mee te ontwerpen, gspeakers. Misschien lijkt het me het beste daar eerst mee te beginnen met berekeningen

Sagcad voor 2d staat er al op, voor 3D moet ik eerst betere hardware.

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/17, 11:03:03 »
Citaat van: blackdrive
Als je een beetje vlot wil werken en geen 3 dagen wil wachten tot iets gerenderd is kan je misschien investeren in een upgrade van je hardware?
Is een 1.8 Ghz/760mB 40gig hd redelijk? Feisty werkt er lekker vlot op.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
3D tekenen?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/17, 15:32:30 »
Citaat van: blackdrive
Citaat van: profoX
Maya draait ook op linux hoor. Maar Blender kan zeker zoveel als Maya :) ookal wordt het minder vaak gebruikt door de studio's in "Hollywood" Blender draaide trouwens vrij goed op mijn ouwe 256MB ram laptop. Alleen renderen in hoge kwaliteit kon wel eens lang duren, maar dat probleem heb je sowieso wel bij ingewikkelde scènes.
Laat eens zien :)
als je wil natuurlijk
Ik ben geen Blender expert ;) ik heb het maar eens uitgeprobeerd...
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6063

maar kijk voor blender artwork/features eens rond op
http://www.blender.org
http://www.blenderart.org/
http://blenderartists.org/
http://www.centralsource.com/blenderart/
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/17, 18:51:41 »
Mooi gedaan profox, die draaiende dobbelsteen. Hoe lang ben je daar mee bezig geweest?

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/29, 19:15:10 »
De HP 1.8G p4 die ik nu heb draait gewoon sketchup via wine. Zelfs een snelkoppelling is aangemaakt. Linux vroeg nog om iets, binnengehaald en het werkt. Alleen die verrekte "u moet de pc weer opstarten bla bla" was ik al jaren niet meer gewend. Vreemd trouwens in wine hoef je toch niet iets nieuw te starten?

Kan ik nu 'n 3D schetsje maken. Werkt trouwens leuk sketchup.

Offline DivinGGoD

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/06, 17:21:14 »
heeft iemand misschien een goed alternatief voor autodesk inventor?
want in wine wil het zich niet installeren, en elke keer overschakelen naar windows zie ik ook niet zitten

3D tekenen?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/06, 18:04:50 »
Citaat van: DivinggoD
heeft iemand misschien een goed alternatief voor autodesk inventor?
want in wine wil het zich niet installeren, en elke keer overschakelen naar windows zie ik ook niet zitten
ik gebruik geen inventor meer, maar ik heb ook wat zitten rommelen. conclusie was toch dualboot gebruiken.
ik heb het ook geprobeerd in een virtuele windows, maar dat ging toch niet helemaal lekker, programma reageerde wat traag en de kwaliteit van de tekeningen was niet echt goed.

Offline jw

  • Lid
3D tekenen?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/09, 16:31:21 »
Toch jammer, win heeft meer leuke programma's Nu linux nog.