Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LIVE CD - release-party Herk-de-Stad  (gelezen 1518 keer)

xubuntufan01

  • Gast
LIVE CD - release-party Herk-de-Stad
« Gepost op: 2008/05/04, 16:19:06 »
Ik heb de live-CD van de RP Herk-de-Stad proberen te draaien op mijn computer met AMD-Athlon 1700+, 512 MB DDR, Nvidia 64 MB Gefoce en Asus Lightscribe DVD-brander. Ik kwam weliswaar wel in het keuze-menu terecht. Daar heb ik de volgende menu-opties uitgeprobeerd:
- ubuntu proberen zonder te installeren.
      (in zowel veilige als normale modus)
- ubuntu installeren
In beide gevallen, was de uitkomst, een shell met
(initramfs)

Daarna heb ik de live CD geprobeerd in een comuter met
Pentium IV, 768 DDR-geheugen, onboard intel grafische kaart en Toshiba DVD-brander. Daar kreeg ik 'm wel normaal opgestart als live-CD.

Vervolgens ben ik gaan kijken, naar de samenstelling van bestanden op de CD en kwam tot mijn ongenoegen achter, dat gebruik is gemaakt van een zogenaamd
squash-filesystem-bestand. Door gebruik te maken van zo'n groot bestand, wordt het heel lastig om de Live-CD te draaien op een langzamer systeem. Beter is het naar mijn mening om geen gebruik gemaakt te maken van zo'n dergelijk bestand. Een van de reden, dat ik kies voor Ubuntu en niet voor Linuxmint, is dat de Live-CD van Ubuntu ook werkt als je wat minder intern geheugen in je computer tot beschikking hebt in de computer. En een bijkomend voordeel van de Ubuntu-CD is, dat je alle pakketten apart kunt installeren, als je daar behoefte aan hebt.

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
LIVE CD - release-party Herk-de-Stad
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 17:07:51 »
Jammer. Maar komt dit probleem dan alleen voor in deze speciale editie, of ook bij een 'normale' desktop cd van Ubuntu 8.04?
En de 'normale' desktop cd van Ubuntu gebruikt toch ook Squashfs?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

xubuntufan01

  • Gast
LIVE CD - release-party Herk-de-Stad
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 17:20:11 »
Zover ik weet niet. Daar heb je naar mijn mening alle pakketten in alfabetische volgorde apart staan. Maar nu je het zegt, zal ik het nakijken.

Vriendelijke groet,

Xubuntufan01

Offline JanClaeys

  • Lid
LIVE CD - release-party Herk-de-Stad
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 22:52:45 »
Op de release party was ook iemand met dat probleem.  Als je in het boot menu F6 doet en de 'quiet splash' uit de boot parameters verwijdert, dan zie je alle kernel mededelingen.  van zodra je in de "busybox shell" in het "initramfs" terechtkomt, kan je met Shift+PgUp / Shift+PgDn naar boven / onderen scrollen door die boot-berichten.  Dan kan je met een digitale camera foto's maken van alle foutmeldingen, en die aan een bugrapport dat je indient op bugs.ubuntu.com hangen.

De live-CD van Ubuntu gebruikt squashfs en doet zoiets al sinds het begin--al was het toen nog een minder goed alternatief--om meer dan 2 GiB aan programma's op de Live-CD te kunnen plaatsen.  Zonder squashfs zou dat onmogelijk zijn, en zou er niet meer dan 650 MiB op de CD passen.  Op de "alternate" CD staan overigens wel alle pakketten als een .deb op de CD, maar die is dan weer niet als live-CD bruikbaar...
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

xubuntufan01

  • Gast
LIVE CD - release-party Herk-de-Stad
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/05, 14:32:20 »
Bedankt voor je antwoord,

Maar hoe kan het dat een knoppix Live-CD wel lukt om een 2-GB live CD te persen op een 650 MB-CD en Ubuntu niet? Is het misschien, dat knoppix gebruik maakt van AUFS of Unionfs in plaats van Squasfs?? Welk live-CD-bestandsssyteem is trouwens het beste?

VG Xubuntufan01

Offline JanClaeys

  • Lid
LIVE CD - release-party Herk-de-Stad
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/07, 23:17:00 »
Ubuntu gebruikt al unionfs of AUFS voor de live-CD, maar dat heeft een totaal ander doel (nl. de squashfs image met een ramdisk combineren).

Ik weet niet precies hoe Knoppix tegenwoordig werkt, dus ik kan ook niet echt goed vergelijken.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact