Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?  (gelezen 1737 keer)

[Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Gepost op: 2014/01/23, 14:15:58 »
@Pjotr:
Vooropgesteld: Alle lof voor jouw pagina Linux Mint 13 Xfce: de ideale vervanger van Windows XP en alle daarbij behorende info-pagina's. Deze bieden meer info als het hele Nederlandse LinuxMint-forum.

Maar ik heb daarover twee vragen:
1. Waarom prefereer je release 13 en (nog) niet voor release 16? Heeft dat iets te maken met LTS?
2. Waarom kies je voor de versie Xfce en niet voor bijvoorbeeld - het naar mijn smaak mooiere - Cinnamon? Dit vanwege stabiliteit? Of omdat het dichter bij de Windows-vormgeving ligt?

Bart

P.s. De 16 versies kunnen overigens net niet op een 1 Gb Usb-stick, iets wat de 13-versie wel kan.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 17:21:33 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/23, 14:50:48 »
Citaat
De nieuwere Mint 16 daarentegen, is een gewone tussenversie en heeft een resterende levensduur die nauwelijks langer is dan die van Windows XP. Daarom is Mint 16 niet interessant voor XP-gebruikers die een "langdurig veilige haven" zoeken.

Lijkt me toch een duidelijk argument op die site van Pjotr (?) .

Xfce heeft niet zoveel resources nodig dan Cinnamon, en, bijkomend voordeel, het wijkt niet al te veel af van de XP-omgeving waardoor XP-ers sneller hun weg vinden in dit, voor hen, nieuwe besturingssysteem.
Ook op Xubuntu zijn er vele en vele liefhebbers en aanhangers van Xfce.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/23, 16:48:28 »
Zoals Joris zegt....

Bovendien: Cinnamon is te zwaar voor veel ouwe XP-bakkies. En Cinnamon zelf is naar mijn mening pas in Mint 16 van voldoende hoge kwaliteit geworden.

Mint 13 Cinnamon valt dus af, voor deze campagne. Hooguit zou je nog Mint 13 Mate kunnen pakken als XP-vervanger, want Mate is in Mint 13 van hoge kwaliteit. Maar ook Mate is nog steeds zwaarder dan Xfce, dus dat kan bij sommige ouwe XP-bakkies een teleurstellend resultaat geven....

Al met al, lijkt Mint 13 Xfce me de ideale kandidaat voor een brede overstapcampagne voor XP'ers. Meeste kans op succes en tevreden overstappers....

Tot slot: uiteraard kun je ook inzetten op Xubuntu 12.04 en Lubuntu 12.04, als alternatief voor XP. Prima spul. Maar Linux Mint 13 Xfce is toch net wat makkelijker voor overstappende XP'ers, denk ik.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 17:04:46 door Pjotr »

Re: Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/23, 17:20:55 »
Joris en Pjotr: Bedankt voor de toelichting.

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/23, 17:27:01 »
Je zou met een overstap van XP nog even kunnen wachten op de volgende LTS van Linux Mint (welke versie dan ook, i.p.v. Mint 13) ...
Zal allemaal niet op een dag aankomen.

(Of toch 16 nemen, lekker een beetje klooien en ontdekken en dan met de komende LTS opnieuw installeren.) Zou met Mint en de handleiding van Pjotr redelijk soepel moeten kunnen gaan.


'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Re: Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/23, 18:57:18 »
Je zou met een overstap van XP nog even kunnen wachten op de volgende LTS van Linux Mint (welke versie dan ook, i.p.v. Mint 13) ...
Zal allemaal niet op een dag aankomen.

(Of toch 16 nemen, lekker een beetje klooien en ontdekken en dan met de komende LTS opnieuw installeren.) Zou met Mint en de handleiding van Pjotr redelijk soepel moeten kunnen gaan.
Het was niet voor mijzelf; ik draai
* op mijn laptop Acer Aspire V3 tot volle tevredenheid al een tijdje LinuxMint 16 Cinnamon (64 bits) met onder VirtualBox Windows 7 en wisselende Linux versies (momenteel LinuxMint 13 Maya Xfce en Debian)
* op mijn oude desktop een dual boot Windows XP en LinuxMint 13 Maya.
Nu ik het daar -offtopic- toch over heb: ik vraag me af of er ook niets is te versnellen aan het booten van de LinuxMint- en Ubuntu versies. Windows komt na het booten snel met een bureaublad en wekt daarmee de schijn snel te zijn. Maar voordat ie uit ge-zandloperd (nieuw werkwoord) is, duurt het nog wel even. En dan blijkt in mijn geval dat tussen de Grubkeuze en het daadwerkelijk kunnen draaien bij LinuxMint plm. 40 seconden zit en bij Windows XP plm. 80 seconden.
Start je in Windows het Taakbeheer (of Ccleaner) dan zie je dat er nogal wat achtergrondprocessen draaien en dat zal bij Linux ook wel zo zijn. Dit bracht me op het volgende idee:
De doorsnee oudere gebruiker (mijn categorie  :angel:) gebruikt z'n computer doorgaans alleen voor mail, internet, skype, foto's en filmpjes kijken. Zou je, om het booten te versnellen, sommige processen uit het Linux-bootproces kunnen slopen?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.


Re: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/23, 19:17:17 »
Dank je Pjotr. Dat ik dit niet eerder heb gezien! (Hoewel, het swapgetal heb ik wel veranderd, maar misschien heb ik dat van een andere pagina gehaald?)
Misschien een idee om in de eerder hier genoemde pagina (Linux Mint 13 Xfce: de ideale vervanger van Windows XP) een verwijzing naar deze verhandeling op te nemen?
Bart
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 19:19:27 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/23, 19:22:14 »
Misschien een idee om in de eerder hier genoemde pagina (Linux Mint 13 Xfce: de ideale vervanger van Windows XP) een verwijzing naar deze verhandeling op te nemen?
Bart
Goed idee.... Ik zal 'm opnemen in het direct-doen-lijstje voor Mint 13 Xfce (categorie 3, dus "neutrale ingrepen, misschien handig").  :)

Re: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/23, 22:06:35 »
Je zou met een overstap van XP nog even kunnen wachten op de volgende LTS van Linux Mint (welke versie dan ook, i.p.v. Mint 13) ...
Zal allemaal niet op een dag aankomen.

(Of toch 16 nemen, lekker een beetje klooien en ontdekken en dan met de komende LTS opnieuw installeren.) Zou met Mint en de handleiding van Pjotr redelijk soepel moeten kunnen gaan.




Bedenk alleen wel dat Mint stabiele versie pas ruim een maand na die van Ubuntu is, dus bijna twee maanden na einde XP.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/23, 22:50:47 »
Mijn persoonlijke ervaring: die XP-gebruikers zijn mensen die min of meer noodgedwongen aan Linux beginnen.... Dus meer uit negatieve motivatie dan uit positieve motivatie. Jammer natuurlijk, maar het is wel zo.

Die doelgroep heeft geen zin in lekker experimenteren, zoals wij.... Wij vinden dat leuk, maar zij niet.  :)

Die mensen willen gewoon een nieuw besturingssysteem waar ze verder jarenlang geen omkijken meer naar hebben. Zonder veiligheidsgat van een paar maanden. Want in die paar maanden kan er immers een hoop onheil geschieden.

De oprecht geïnteresseerden, die zullen bij Mint 17 Xfce wel gaan overstappen. Maar dat zal de minderheid zijn, verwacht ik. De meerderheid zal zich pas in april 2017 weer eens op het hoofd gaan krabben.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/23, 22:54:20 door Pjotr »

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/29, 08:34:12 »
Persoonlijk (ik ben eigenlijke een beginner) vind ik Xubuntu fijner als Mint13 Xcfe, ook als overstap van Windows naar Linux.

De compactheid en de eenvoud maakt een overstap makkelijk.
Ik vind de menu's in Xubuntu netter afgewerkt dan in Mint 13 xcfe.

Maar het is natuurlijk een persoonlijke mening.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Vraag beantwoord]Waarom LinuxMint 13 en (nog) niet 16?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/29, 10:56:49 »
Persoonlijk (ik ben eigenlijke een beginner) vind ik Xubuntu fijner als Mint13 Xcfe, ook als overstap van Windows naar Linux.

De compactheid en de eenvoud maakt een overstap makkelijk.
Ik vind de menu's in Xubuntu netter afgewerkt dan in Mint 13 xcfe.

Maar het is natuurlijk een persoonlijke mening.
Xubuntu is natuurlijk ook prima. Op m'n eigen productiecomputer (werkpaard) draait al anderhalf jaar, naar volle tevredenheid, Xubuntu 12.04.  :)

En zo zijn er nog meer goede alternatieven te noemen. Maar in deze XP-campagne (want dat is het), wil ik het zo simpel mogelijk houden. Dus noem ik er slechts één.

Als jij in jouw familie- en vriendenkring liever Xubuntu 12.04 LTS aanbeveelt als XP-vervanger, dan is dat natuurlijk ook een uitstekende keuze. :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/29, 11:12:25 door Pjotr »