Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nerge (Solved  (gelezen 5034 keer)

Offline jdenbrok

  • Lid
Ik heb deze vraag ook al op een ander forum staan, maar omdat ik nog geen antwoord krijg probeer ik het ook hier. De uitleg over hoe ik ubuntu heb geinstalleerd heb ik dus al in het engels en ik denk dat het weinig nut heeft als ik het vertaal.
andere forumpost http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8988453#post8988453

probleem: ik kan ubuntu installeren via pxe zonder problemen of foutmeldingen, maar als ik dan opnieuw moet opstarten komt ik niet eens bij een venster en ik krijg geen begrijpelijke foutmelding of iets dat ik op internet kan terugvinden. Zie voor volledige uitleg verder in het engels wat er precies is gebeurd. Het laatste, na de herstart, zal waarschijnlijk het meest interessante zijn. Zie vanaf de  :'( Ik ben nu al zeker een week bezig om een computer waarvan de cdrom kapot is die niet van usb kan booten opnieuw te installeren. Ik ben zo ver als hier beschreven.

Ik weet zeker dat ubuntu 9.10 wel op deze computer kan draaien want ik heb eerst met wubi ubuntu naast win xp geinstalleerd, dit werkte probleemloos inclusief alle hardware. Ik heb een acer aspire 2000, een oude computer, voor specs zie bijvoorbeeld http://reviews.cnet.com/laptops/acer...-30589601.html

sudo lshw -html > hardinfo_report werkt wel, maar ik zou niet weten hoe ik dit bestand terugvind en op mijn andere computer zou kunnen zetten. sudo lshw werkt ook, maar ik weet niet hoe ik het pagina voor pagina kan bekijken, ik kan het dus ook niet overtypen.

Nu de engelse tekst, als je denkt dat je mij kunt helpen, maar je kunt mijn engels niet volgen, schaam je niet om een vertaling te vragen. Ik wil gewoon graag geholpen worden.
I first followed this guide https://help.ubuntu.com/community/In...sServerNetboot .

The client computer boots with ubuntu and I choose install from the installer boot menu.

I get a flickering screen but can read questions. As the client can not connect to the internet via my server computer I now remove the cable between the computers and connect the client directly to the internet.

I am asked for language (Dutch), location (nl), keyboard layout, network interface (Ethernet), a hostname (ubuntu), archive mirror country (nl), mirror (only one option), http proxy (blank). Between brackets my choices.

Computer downloads and loads components.

Asked for partitioning method (guided - use entire disk), disc to partition (only one option), write changes to disk (yes).

Installing base system.

Asked for full name user (my name), username for account (first name), password (pass), use weak password (yes), encrypt home directory (no)

Configuring apt, select and install software

Asked how to manage updates (install security updates automatically)

Select and install software

Choose software to install (select none and press enter)

Select and install software, installing grub

Asked is clock set to UTC (yes), finish installation (continue)

I remove my internetcable get the screen form my computer then it sais on screen “Grub loading” and I get a new screen which is black for a few seconds and then sais :'(:

fsck from util-linux-ng 2.16
/dev/sda1: clean, 47994/3571712 files, 529499/14279769 blocks
[ 5.565972] acer-wmi: No or unsupported WMI interface, unable to load
* Setting preliminary keymap…
* Starting AppArmor profiles
* Setting up console font and keymap…
Ubuntu 9.10 ubuntu tty1

ubuntu login: joost (my first name)
Password:
Linux ubuntu 2.6.31-20-generic #58-Ubuntu SMP Fri Mar 12 05:23:09 UTC 2010 i686

To access official Ubuntu documentation, please visit:
http://help.ubuntu.com/

The programs included with the Ubuntu system are free software:
The exact distribution terms for each program are described in the
individual files in /usr/share/doc/*/copyright.

Ubuntu comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent permitted by
applicable law.

To run a command as administrator (user “root”), use “sudo <command>”,
See “man sudo_root” for details.

joost@ubuntu:~$

After a restart I dont get the message between "The programs included" and "applicable law.".

I cannot access internet from this screen. I can write linux commandos. (however i do not know them)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/23, 10:32:22 door jdenbrok »

Offline Mikkel

  • Lid
Allereerst, welkom op het forum. Ik moet je bekennen dat ik nog nooit had gehoord van 'installeren via pxe', maar via Google is (bijna) alles te vinden. =D  Dus deze handleiding: http://www.howtoforge.com/setting-up-a-pxe-install-server-on-ubuntu-9.10 zul jij ook wel gevonden en gevolgd hebben, denk ik.

Je hebt nóg een computer? Als daarvan het cd-station wél werkt, dan zou je de harde schijf van de weigerachtige pc tijdelijk in die andere pc kunnen hangen, de gewone desktopversie van Ubuntu 9.10 kunnen installeren en die schijf weer terugplaatsen.
Lijkt mij de makkelijkste weg, maar ik raad je aan even te wachten op wat de experts hier van dat idee vinden. ;)

Offline jdenbrok

  • Lid
Dank je wel voor het welkom heten en voor je reactie. Ik ben al een paar weken bezig om iets opnieuw op de desbetreffende pc te installeren en heb alle opties wel overwogen. De harde schijf verwisselen was mijn eerste plan, maar het is een laptop en ik heb een netbook en het type harde schijf is in beide anders. De netbook heeft de nieuwe snellere aansluiting, de oude heeft nog van die pinnen. Daarom kwam ik dus op pxe terecht, best interessant en het functioneerd (ik kan booten). Ik denk overigens ook niet dat de manier waarop ik ubuntu geinstalleerd heb niet het probleem was, maar dat het echt een probleem van ubuntu is. Ik denk wel dat ik nu meer opties gehad zou hebben als ik met een cd kon opstarten. Maar zoals ik al zei, ik ben een noob op het gebied van linux.

Offline Mikkel

  • Lid
Ooit zijn we allemaal Linux-noobs geweest. ;) Er lopen op dit forum ongetwijfeld mensen rond die je kunnen helpen met dit probleem, dus even wachten maar tot ze dit topic ontdekken.

Offline jdenbrok

  • Lid
Als je heel vaak opnieuw opstart gebeurd er soms iets. Ik heb nu ontdekt dat als ik op een zeker moment ctrl alt del doe, ik wel in grub kom de volgende keer. Het is me al een paar keer gelukt dit te reproduceren. Nu kan ik dus kiezen uit memtest 2x, normaal opstarten en recovery mode. Misschien kan die recovery iets doen? Ik heb het geprobeerd, maar zag daar geen nuttige opties in. repair packages heeft geen effect.
Daarnaast kan ik vanuit grub op e drukken en dan krijg ik meer info, die ik ook kan bewerken. Als ik dat doe krijg ik op mijn scherm:
GNU GRUB version 1.97~beta4
recordfail=1
if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
set quiet=1
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set d52d2759-0db0-428d-bcd9-2faf591b2\
6a2
linux /boot/vmlinuz-2.6.31-20-generic root=UUID=d52d2759-0db0-428d-b\
cd9-2faf591b2 ro    splash quiet
initrd /boot/initrd.img-2.6.31-20-generic

Als ik ctrl X doe krijg ik weer hetzelfde als wanneer ik normaal opstart. Misschien kan iemand op basis hiervan mij verder helpen?

ik ben zelf ook een linux noob maar ik weet wel wat dingen die je kan proberen:

als je boot naar recovery mode, kan je dan ergens naar een root shell gaan? (of kom je daar standaard in)

een shell is zwart scherm waar je commando's in kan geven, als je hier op een of andere manier in kan komen kan je dan de volgende commando's proberen:

startx

en als dat niet werkt:

sudo /etc/init.d/gdm start

dat zijn commando's om de grafische interface op te starten.

maar even een vraagje of het een probleem met grub is of niet, zie je zo'n soort scherm? of was dat alleen als je op een bepaald moment crtl-alt-del doet?


Offline Lexaldo

  • Lid
Als je tijdens het booten meteen op shift tokkelt, kom je in dat grubmenu.

Offline jdenbrok

  • Lid
Eatingaltoids: Dat is inderdaad het scherm waar ik op kom, alleen als ik tijdens het opstarten op ctrl alt del druk, misschien dat shift ook werkt (bedankt lexaldo), dat zal ik vanavond proberen. Als ik helemaal normaal opstart kom ik in de situatie zoals beschreven in mijn eerste post, zonder een grubmenu.

startx heb ik al eens geprobeerd en dan krijg ik iets dat het commando niet herkent wordt (moet het uit herinnering zeggen dus misschien was het iets anders). Ik zal vanavond ook "sudo /etc/init.d/gdm start" proberen. Bedankt voor het antwoord.

Ik begrijp uit de antwoorden dat dat scherm niet het standaard brugmenu is?

ik kom inderdaad standaard in een root shell (waarschijnlijk beter woord dan dos achtig), via recovery mode kan ik volgens mij ook inloggen met een connectie met internet. Ik weet nog niet hoe ik moet testen of ik inderdaad packages kan downloaden.

ik heb alleen nog maar situaties meegemaakt waarin GRUB standaard op je beeldscherm laat zien hoe het komt dat jij eerst een toetsencombinatie moet doen snap ik niet helemaal maar is ook niet echt van toepassing.

je kan heel simpel testen of je connectie hebt door middel van ping

je kan een een shell gewoon typen:

ping www.google.nl

na een paar seconde moet je de toetsencombinatie crtl + c invoeren anders gaat hij maar door met pingen.

Als hij iets in de richting van
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=1 ttl=52 time=33.3 ms

als output geeft dan betekend dat dat je verbinding met internet hebt en anders waarschijnlijk niet (ligt eraan wat hij zegt)

Offline Lexaldo

  • Lid
ik heb alleen nog maar situaties meegemaakt waarin GRUB standaard op je beeldscherm laat zien hoe het komt dat jij eerst een toetsencombinatie moet doen snap ik niet helemaal maar is ook niet echt van toepassing.
Als er maar 1 besturingsprogramma op staat krijg je niet automatisch een grubmenu: dan moet je de linker shift gebruiken. Bij meervoudig opstartbaar krijg je dat menu wel vanzelf.

Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/19, 13:15:41 »
dat is wel gek want ik heb maar 1 OS en ik zie altijd mijn grubmenu (ik heb wel handmatig geinstalleerd omdat ik data partities heb).

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/19, 13:28:01 »
dat is wel gek want ik heb maar 1 OS en ik zie altijd mijn grubmenu

Is dat jóúw GRUB-menu op de schermafdruk in Antwoord #5, Eatingaltoids? Daar staat onderaan toch echt óók een Windows-installatie..............

Offline jdenbrok

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/19, 17:56:30 »
Alles geprobeerd wat mij vandaag verteld is.

startx geeft de melding:
The program 'startx' is currently not installed. You can install it by typing
sudo apt-get install xinit
startx: command not found

sudo /etc/init.d/gdm start geeft de melding:
sudo /etc/init.d/gdm start: command not found

shift werkt inderdaad, ik kan het grubmenu gewoon starten. daarom denk ik dat dit probleem niet aan grub ligt.

ik heb in het recovery menu gekozen voor dpkg, hiermee krijg ik de melding: 0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded
dus ik denk niet dat dat iets uithaalt.

als ik kies voor netboot en ik stop de internetkabel in mijn laptop dan heb ik inderdaad een connectie met het internet, getest met ping www.google.com

Offline jdenbrok

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/19, 18:32:03 »
Ik heb besloten ook maar naar mijn computer te luisteren en "sudo apt-get install xinit" te doen in de netboot. Het werkt en er wordt 67 mb extra gebruikt en allerlei dingen geinstalleerd.
Als ik nu startx doe, krijg ik een menu met Xsession:warning: xrdb command not found; X resources not merged.
Als ik dan op okay click (ik kan inmiddels al mijn muis gebuiken) krijg ik rechtsboven een wit vlak met daarin root@ubuntu:~#
als ik hier exit typ ben ik weer uit dit scherm, en ben ik waar ik altijd uitkom.

Dus, daar houdt het echt op alle tips die ik vandaag gehad heb.

Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/19, 22:34:21 »
het lijkt alsof x dus niet geinstalleerd was.
want dat heeft hij gedaan. dit vind ik heel vreemd want standaard moet hij wel x org installeren.

Hier weet ik verder niet zoveel raad mee maar andere ubuntu'ers vast wel.

ik weet verder niet zoveel van ubuntu pushen over het netwerk via PXE maar je hebt toch niet ubuntu server geinstalleerd?
die heeft standaard namelijk geen grafische interface (GUI).

Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/20, 18:51:14 »
Je hebt de serverversie van Ubuntu geïnstalleerd, vrij logisch dus dat je geen desktop te zien krijgt.

sudo apt-get install ubuntu-desktop

vervolgens herstarten en je moet een desktop te zien krijgen.

Offline jdenbrok

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/20, 20:50:24 »
Dat verklaart een heleboel en is ook heel goed verklaarbaar. Op den duur kreeg ik de vraag "Choose software to install" ik heb toen niks ingevuld en gewoon enter gedaan, omdat ik niks van de programmas herkende en dacht dat dit gewoon een keuzemenu was voor extra software. Blijkbaar moest ik hier dus wel iets uitkiezen. Ik kan niet makkelijk de lijst reproduceren, maar is hier iemand die kan zeggen welke software ik (in ieder geval) aan had moeten vinken. Of gewoon alles aanvinken?

Ik ga ervanuit dat dit mijn probleem gaat oplossen, maar op dit moment ben ik niet in de buurt van de computer, dat wordt morgenavond pas. Iedereen alvast heel erg bedankt.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/20, 23:51:03 »
..........is hier iemand die kan zeggen welke software ik (in ieder geval) aan had moeten vinken. Of gewoon alles aanvinken?

Als het jou om het even is, begin dan opnieuw maar dan met de desktopversie. Lost een heleboel van je huidige problemen op. ^-^  Of wil je per se doorgaan met de serverversie?

Offline jdenbrok

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/21, 11:06:10 »
Mikkel, ik vind het helemaal niet erg om de installatie opnieuw uit te voeren, maar ik ga wel eerst even met "sudo apt-get install ubuntu-desktop" controleren of dit alles oplost. Ik ben er wel al helemaal van overtuigd.

Het probleem is ook dat ik alleen maar met pxe kan installeren en dan krijg ik allerlei verschillende opties. Ik heb toen wel heel die lijst gelezen, maar op basis van die namen werd mij niet duidelijk welke opties ik aan moest vinken. Ik heb vanochtend zitten googlen, maar kan die lijst helaas niet terugvinden. Ik weet dat er opties bij zaten als de Netbook remix en een paar kubuntu opties. Ik was vooral verward omdat er in ieder geval twee ubuntus waren. Maar een ervan zal wel ubuntu desktop hebben geheten..

Ik denk dat ik er nu in ieder geval wel ga uitkomen. Nu realiseer ik me wel pas dat ik niet alleen kies voor linux en ubuntu, maar nog steeds keuzes moet maken.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #19 Gepost op: 2010/03/21, 22:48:59 »
Ik was vooral verward omdat er in ieder geval twee ubuntus waren. Maar een ervan zal wel ubuntu desktop hebben geheten..

Waar heb je Ubuntu eigenlijk gedownload? Op http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/download kun je in ieder geval ook de desktopversie vinden.
Helemaal opnieuw beginnen met installeren lijkt misschien erg veel werk, maar het gaat vele malen vlugger dan het installeren van Windows. En er gaat niets boven een schone installatie. ^-^

Offline jdenbrok

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #20 Gepost op: 2010/03/21, 23:00:52 »
IK heb ubuntu met pxe geinstalleerd, via het netwerk. Je maakt daarbij verbinding met het internet en alles wat je nodig hebt wordt gedownload tijdens de installatie. Op den duur krijg je dan de vraag welke software je wilt installeren. Ik dacht dat dit voor extra software was en herkende niks van de opties, maar dit waren dus opties voor ubuntu installaties, zoals ubuntu server, kubuntu server en ik neem aan dat ubuntu desktop er ook bij heeft gestaan. Ik wilde geen extra software en heb dus niks aangeklikt. Dat had ik dus wel moeten doen.

Offline jdenbrok

  • Lid
Re: ubuntu installatie gaat foutloos, maar na opnieuw opstarten kom ik nergens
« Reactie #21 Gepost op: 2010/03/22, 19:14:58 »
Voor iedereens informatie, dit is de lijst die ik kreeg:

Basic Ubuntu Server
Cloud computing cluster
Cloud computing node
DNS-server
Edubuntu server
LAMP server
E-mail-server
Open SSH server
PostgreSQL database
Printserver
Samba file server
Tomcat Java server
Ubuntu Enterprise Cloud (instance)
Virtual Machine host
2D/3D creation and editing suite
Audio creation and editing suite
Edubuntu KDE desktop
Edubuntu desktop
Kubuntu desktop
Kubuntu netbook
LADSPA and DSSI audio plugins
Large selection of font packages
Mythbuntu additional roles
Mythbuntu frontend
Mythbuntu master backend
Mythbuntu slave backend
Ubuntu netbook remix
Ubuntu desktop
Video creation and editing suite
Xubuntu desktop
Manual package selection

Ik was dus zo slim om helemaal niks te installeren, ik dacht dat het extra software was voor bovenop ubuntu omdat er dingen als "Audio creation and editing suite", maar ubuntu desktop staat er ook tussen en die moest ik dus even wel installeren.

Ik heb de lijst hier neergezet om te laten zien dat je met pxe veel mogelijkheden hebt, misschien worden mensen er enthousiast van.