Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 8 ohm box  (gelezen 5338 keer)

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Gepost op: 2007/03/31, 19:41:25 »
hi,
ik heb hier een 8 ohm boxje maar ubuntu herkent die niet (het is geen usb dinges, maar zoeen met een stekkertje de groote van een elektriciteitsdraad)

en dan zit ik ook nog met het volgende: als ik totem start zegt hij: kon bron niet openen.

en dan zit ik er ook nog mee dat mp3's niet worden afgespeeld (en ik heb al win32 codex geinstalleerd

alvast bedankt,
reinhout

Offline eendje

  • Lid
8 ohm box
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/31, 19:59:34 »
Je hebt em toch niet toevallig in een microfon ingang geplugd neem ik aan, want het is wel raar dat je een foutmelding krijgt als je een box inplugt. Wat bedoel je met een stekker ter grootte van een elctriciteitsdraad? Lijkt de stekker op die van een koptelefoon toevallig.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
8 ohm box
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/31, 20:04:33 »
Kijk eens in de wiki (zie mijn signature)
Daar staat heel duidelijk uitgelegd hoe je multimedia installeert.

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/31, 20:11:42 »
eendje: nee; ik stopte hem achteraan in het voorbestemde gaatje (niet dubbelzinnig denken)

Johan: doe ik straks eens

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8 ohm box
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/31, 20:16:40 »
- gstreamer plugins good, bad, ugly (universe, multiverse)
- vlc player + mozilla plugin
- mplayer + mozilla plugin
- xmms player

Alles vanuit Synaptic te installeren.

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/01, 08:35:20 »
ik w8 maar tot de volgende versie (is nog 21 dagen zeker?)
dan zullen er wel minder probs zijn

edit: hij zegt iets van dat er geen geluidskaart geconfigureerd is maar dat had ik bij 98 ook niet en daar kon hij cd's en mp3's draaien (ik heb dus al win32codex geinstalleerd en dan nog enkele gstreamer dingen)

budster

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/01, 09:54:07 »
heb je helemaal geen geluid op je systeem? ook geen opstart geluid.

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/01, 10:03:51 »
nee, maar ik heb wel een bieb als de pc opstart (voor ubuntu geladen wordt) en die is afkomstig van mn moederbord (bios???)

Azalin

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/01, 10:29:21 »
Dan zou je eerst eens je geluidskaart moeten installeren want zo te horen weet Linux niet wat hij er mee aan moet. Je zou eens een commando in een terminal scherm kunnen doen:
lspci
en daar dan de resultaten eens van kunen posten... misschien dat we dan kunnen uitvinden wat voor een chip je geluidskaart gebruitk.

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/01, 11:20:40 »
reinhout@reinhout:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset AGP Bridge (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 01)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BA ISA Bridge (LPC) (rev 01)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BA IDE U100 (rev 01)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB (Hub #1) (rev 01)
00:1f.4 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB (Hub #2) (rev 01)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV36 [GeForce FX 5700LE] (rev a1)
02:07.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c900B-TPO Etherlink XL [Cyclone] (rev 04)
reinhout@reinhout:~$

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/01, 15:37:22 »
zit daar eigenlijk een geluidskaart in??? Ik vind het raar dat ik dan op windows 98 wel geluid had

Offline eendje

  • Lid
8 ohm box
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/01, 22:17:04 »
Citaat van: reinhout
zit daar eigenlijk een geluidskaart in??? Ik vind het raar dat ik dan op windows 98 wel geluid had
Kwam dat geluid in windows toevallig niet via de PC speaker dan....
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/01, 22:48:53 »
ja, maar als ik die box erin stak (die trouwens merk loos is) ging het geluid over op die box
nu maakt hij zelfs geen geluid meer met de pc speaker

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
8 ohm box
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/01, 22:54:19 »
Installeer eens alsamixergui
Via Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer

Gooi na installatie hier en daar eens een schuifje open. Niet allemaal tegelijk, en geen enkele voor meer dan 90 %.

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/02, 12:42:52 »
een schuifje open?

Azalin

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/02, 13:15:43 »
Vóór je van alles gaat proberen, lijkt het me zinnig om eerst eens te kijken of je systeem überhaupt wel een geluidskaart herkent... en nu kun je wel alsamixer installeren of een schuif open zetten, maar als Ubuntu geen kaart herkent kan je zoveel installeren als je wil... geluid zal er dan niet uit komen.

Aan de output van lspci te zien zie ik geen chipset of kaart die herkent wordt als zijnde geluidskaart... staat je kaart/chipset in je bios wel aan? dit kan wel eens uitgezet worden door verschillende omstandigheden (statische electriciteit is er één van)

Wéét je dat er een geluidskaart in zit of ging je er vanuit dat die er in zat omdat er iets van herrie uitkwam met WIndows?? Misschien dat je toen alleen piepjes enzo hoorde?? Als het onboard zou moeten zitten, wat is het merke n type nummer van je board?

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/02, 13:22:20 »
Ik zal eens een progje downen en dat zal al mn hardware onthullen.
even geduld aub

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/02, 14:04:51 »
dat progje werkt ook niet maar er moet iets in zitten want ik kon wel cd's afspelen (al was dat met andere boxjes, maar met deze heb ik het ook al getest en het levert ook niets op)
Ik vond nu juist het papiertje van de winkel terug en daarop staat geen geluidskaart nog vidiokaart --> waarschijnlijk onboard
Aopen AX3s - s370 I815 is wat er bij moederbord staat

edit: na wat zoeken vond ik ook de doos van het moederbord:
en daar staat AC'97 audio support / audio codec on board
+ integrated intel agp graphics engineon die (onboard graphic accelerator)

Azalin

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/02, 20:32:38 »
Dan heb ik een donker bruin vermoeden dat dit in je Bios uitgezet/gegaan is ... AC97 wordt goed ondersteunt door Linux, afhankelijk van de chipset maargoed meestal geen probleem, dus denk ik dat het niet ingeschakeld is... onder Windows heb je hier ook geen aparte drivers voor nodig, dus dat verklaart waarom je daar noit drivers voor hebt moeten installeren. De HP bij mij op het werk heeft overigens ook een interne speaker die als er geen externe speaker aangesloten zit, hij via de interne herrie gaat maken... erg gekke gwewaarwording als je dat niet verwacht :)
Ik zou de bios eens even nakijken, de VGA chipset is volgens mij idd onboard als ik zo naar je LSPCI output kijk ...

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #19 Gepost op: 2007/04/02, 20:38:56 »
met kijken kan een noob als ik nog niets doen hoor; zou je aub kunnen uitleggen hoe ik dat zie en hoe ik dat spellement oplos???
Kan het ook daardoor zijn dat mn screensavers niet lekker gaan en dat mn spelletjes haperen?

Azalin

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/03, 15:31:18 »
Uh, nou dát lijkt me dan weer wat sterk :) maar in je Bios moet je eens zoeken naar onboard of intergrated pheripherals (als ik het zo goed schrijf) en kijken of dat aan staat. Soms zit het ook verborgen in Advanced.

Voorbeeld:


Je ziet ergens AC97 Audio staan, op dit plaatje staat hij op auto, dat houdt in dat de bios deze uitschakelt wanneer er bijvoorbeeld een extra geluidskaart wordt geplaatst. Het kan zijn dat hier Off staat, dan doet de onboard audio het dus niet. Even op Auto of On zetten en klaar zou het moeten zijn. Als hij niet op off staat, en juist op auto, kan het ook zijn dat de bios dénkt dat er een extra geluidskaart in zit, probeer hem dan eens op On te forceren... als dat niet een van de keuzes is... mja, dan wordt het moeilijk.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
8 ohm box
« Reactie #21 Gepost op: 2007/04/03, 20:01:38 »
Is het een grote box?
Zit er een ingebouwde versterker in?

Je geluidskaart/geluidschip op je moederbord kan alleen boxjes aan tot maximaal 10-15 Watt geloof ik.
In de grote speakersets zit altijd een versterker ingebouwd of er los bij.

Als je een te grote box rechtstreeks op je geluidskaart aansluit zonder versterker, dan zal hij het niet doen, en in het ergste geval de geluidschip kapot maken.

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #22 Gepost op: 2007/04/04, 10:29:56 »
Het boxje is niet veel groter dan hetgeen er in zit (er staat 8ohm op maar ja)
Ik heb ook nog 2 kleine andere boxjes met een aparte voeding en die gingen vroeger op de win98 dus ik probeer eens wat Azalin zei

reinhout

  • Gast
8 ohm box
« Reactie #23 Gepost op: 2007/04/04, 10:31:59 »
azalin: ik kan alleen maar kiezen tussen auto of disabled en die stond op auto!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
8 ohm box
« Reactie #24 Gepost op: 2007/04/04, 13:28:18 »
Krijg je wel geluid als je een koptelefoon er in plugt?