Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan server niet benaderen via hostnaam, wel via ip-adres.  (gelezen 3202 keer)

Kan server niet benaderen via hostnaam, wel via ip-adres.
« Gepost op: 2008/02/25, 19:25:42 »
Beste mensen,

Als ik in de adresbalk van nautilus intik: smb://server , moet ik lang wachten en krijg de melding dat de inhoud niet kon worden weergegeven.


Als ik in de adresbalk van nautilus intik: smb://192.168.1.150 , dan kom ik wel op de server. Hoe kan ik oplossen?

De server draait op Ubuntu 7.10 en Samba en de clients op Windows en Ubuntu.


Alvast hartelijk dank.
Ubuntu gebruiker # 14919

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Kan server niet benaderen via hostnaam, wel via ip-adres.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/25, 20:13:37 »
Als je in windows het bestand c:\windows\system32\drivers\etc\hosts aanvult met de regel
[ip-adres] [servernaam] dan zou het een heel stuk sneller moeten gaan.
Hetzelfde geldt voor Linux als je het bestand /etc/hosts aanpast op dezelfde manier. Volgens mij ligt de oorzaak wel ergens anders en kan het dus ook op een andere manier opgelost worden, maar het valt me niet zo direct te binnen wat het juist kan zijn.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Duckie

  • Lid
Kan server niet benaderen via hostnaam, wel via ip-adres.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/25, 20:13:50 »
Als je in /etc/hosts van de server de regel "192.168.1.150 server" (zonder aanhalingstekens) toevoegt dan zal het na het herstarten van het netwerk moeten werken.
____________________________________________

Offline ruujan

  • Lid
Kan server niet benaderen via hostnaam, wel via ip-adres.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/26, 09:40:07 »
Tja, er zijn verschillende configuraties waarbij dit optreedt. Dat heeft te maken met de manier waarop SMB werkt. Natuurlijk werkt de truc met het hosts bestand zeker, maar is ook het meest onderhoudsgevoelig. Bij wijzigingen moet je namelijk ale systemen langs om de hosts-file aan te passen.

Ik neem aan dat je op je server ook nmbd draait. Die zet je in smb.conf aan met de optie WINS-support.

Als je op je router (ik neem aan dat die DHCP doet) het IP-adres kunt invillen van een WINS-server, dan moet je daar het ip-adres van je server invullen. Nu worden alle netbios namen verzameld op de server bij het opstarten en ook uitgelezen indien een van de machines een SMB-naam zoekt.

Een andere optie is om dnsmasq te installeren op de server en deze te gebruiken als DHCP en DNS-server. Eventuele statische IP-adressen kun je op de server in de hosts-file invullen. Het voordeel van dnsmasq boven de ingebouwde DHCP van de router is dat je zeker weet dat machines die een IP-adres van de DHCP-server ktrijgen ook in de DNS bekend zijn en dus met een simpele DNS-query gevonden kunnen worden.

Als je alleen de server niet kunt benaderen op naam, dan heb je misschien ook nopg de mogelijkhied om op je router een statische naam in te vullen. Ook dit is heel simpel maar is wel weer afhanklijk van je type router.

Laus

  • Gast
Kan server niet benaderen via hostnaam, wel via ip-adres.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 11:57:21 »
hoi, ik begrijp je verhaal niet helemaal. Ik zal even mijn situatie uitleggen, dat sluit wel een beetje aan bij de hier gestelde vraag:

Ik heb 2 ubuntu PC's:
1. Weijko > grote,snelle, desktop, nog ubuntu 7.10
2. Weijkoserv > ouder, webserver, vnc, ssh, torrents, geen toetsenboard en monitor. Nu xubuntu 8.04. (geen servereditie)

De hosts-files zien er zo uit:
127.0.0.1 localhost weijko
127.0.1.1 weijko

en

127.0.0.1 localhost weijkoserv
127.0.1.1 weijkoserv

Probleem 1:
Als ik wil SSH'en van de Desktop naar de Server moet ik het IP-adres gebruiken ipv weijkoserv. Zelfde geld dus voor NFS-shares die ik wil benaderen. Dit is dus op te lossen door de ip-adressen in de host-file op te nemen?

Gevoelsmatig niet echt de goede manier. In Windows werkt het toch standaard dat je altijd de hostnaam kan gebruiken?

Probleem 2, niet geheel hieraan gerelateerd mgoed :p

Als ik mn desktop heb afgesloten, en dus de verbinding met de NFS-shares weg is, zet ik deze na een tijdje weer aan(doh).  Als de server in die tussentijd niet uit is geweest maakt de desktop geen verbinding meer met mn NFS-shares ondanks de configuratie in fstab. Sudo mount -a doet het dan ook niet en geeft geen melding.

Pas als ik op de server: Sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restart heb gedaan. Werkt mount -a weer.

Enig idee?

thnx