Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe programma's opstarten vanaf het opstarten?  (gelezen 722 keer)

belleke1981

  • Gast
hoe programma's opstarten vanaf het opstarten?
« Gepost op: 2007/11/21, 17:32:17 »
hallo ,

zou graag een minimal install doen en ik vraag me af hoe ik een programma kan doen opstarten vanaf het moment dat de window manager opstart .Weet iemand hier raad mee ?
groetjes davy

Offline joop905

  • Lid
hoe programma's opstarten vanaf het opstarten?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/21, 17:56:43 »
hoi
Systeem/Voorkeuren/Sessies

belleke1981

  • Gast
hoe programma's opstarten vanaf het opstarten?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/21, 18:14:31 »
ja ok, maar welk bestand moet ik aanpassen om hetzelfde te bekomen ?werk nu momenteel nog niet grafisch en wil mijn systeem zo klein mogelijk houden en grotendeels manueel aanpassen.
groetjes

hoe programma's opstarten vanaf het opstarten?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/21, 20:09:09 »
Je zet de op te starten programma's in '~/.xinitrc' indien je ten minste xorg gaat installeren.

in 'man xinit' vind je meer informatie. Let vooral op dat je achter elke regel een '&' zet om te zorgen dat hij verder gaat met opstarten.
Als laatste regel zet je 'exec windowmanager' met in de plaats van windowmanager het commando om de windowmanager te starten. Ik heb overlaatst hier  jwm gebruikt. Er staat ook een screenshot bij. Dit is een bijzonder lichte windowmanager en heel functioneel.
Ik moest xinitrc dus eindigen met exec jwm.

Wil je nog vroeger iets laten opstarten, dan moet je het programma ergens opnemen in de configuratiescript die in de map /etc/rcN.d
met N het runlevel waarin je gaat werken.

Dan moet je wel effe opzoeken hoe je dit scriptje moet opbouwen want uw scriptje moet ten minste de argumenten "start" en "stop" kunnen aanvaarden.

Je kan ook altijd het programma toevoegen aan een reeds bestaande script maar dan heb je het risico dat bij een update uw toevoeging verwijderd wordt.

Alvast succes en laat weten hoe het gelukt is hé ;)

belleke1981

  • Gast
hoe programma's opstarten vanaf het opstarten?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/22, 17:42:26 »
alles is gelukt hoor heb op irc een link gekregen van een tutorial en werkt perfect :)

nl deze : http://apexlinux.blogspot.com/2007/05/how-to-install-customize-and-configure.html

bedankt voor de hulp

groetjes davy