Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet  (gelezen 717 keer)

Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Gepost op: 2017/07/11, 22:42:51 »
Ik heb de afgelopen jaren ubuntu 12.04 op onze pc gebruikt naar volle tevredenheid. Omdat er nieuwere versies zijn heb ik na 5 jaar maar eens opgewaardeerd via 14.04 direct naar 16.04. Dat ging probleemloos, kostte totaal 6 uur. Maar: hij maakt geen verbinding met internet. Diverse keren opnieuw opgestart zonder resultaat.  Nu dus via m'n smartphone op zoek naar een oplossing. Ik kon in het forum niets vinden, dus een nieuw topic gemaakt. Wie kan me advies geven?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/11, 23:27:31 »
Hoe wil je verbinding?
Netwerkkabel? WiFi?
Gegevens over de hardware, lspci, lsusb?
Voor WiFi       rfkill list     ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/12, 07:31:43 »
Ik heb bekabelde  verbinding met een kpn modem.
Sinds vanmorgen ook geen beeld meer op de monitor, dus nu wordt alles wel heel lastig! Verdere gegevens: Intel celeron cpu G1610@2,60Ghzx2 met 3,6 Gib werkgeheugen.
Het was altijd 32 bit.

Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/12, 10:31:45 »
Ik zou maar een goede back-up maken en dan *ubuntu 16.04.1 64 bits installeren.
Want dat moet je cpu aankunnen.
https://ark.intel.com/products/71072/Intel-Celeron-Processor-G1610-2M-Cache-2_60-GHz
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

swake

  • Gast
Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/12, 10:40:37 »
Sinds vanmorgen ook geen beeld meer . Wanneer doet dit zich voor ?
Onmiddelijk bij het aanzetten van de PC of wanneer Ubuntu aan het opstarten is of opgestart is ?

Ik doe het ook altijd zo , zoals pedoroco citeert en upgrade ook nooit . Eerst backup maken en dan nieuwe installatie .

Offline jan11000

  • Lid
Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/12, 10:46:07 »
Een schone installatie  zou ik doen.
Eerst met livecd een backup maken, en alles wissen, en dan installeren.

Of zoek naar je videokaart, vermoedelijk intel.
Dan kun je dit misschien overbruggen, door in grub iets te wijzigen,
google hier op.

Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/12, 13:58:59 »
Vanmiddag pc weer opgestart en nu had ik wel weer beeld!
Ik denk dat ik het advies van meer reacties opvolg; backup maken en een schone installatie. Ik ben echt een knurft op dit gebied, gelukkig weet ik van andere dingen wel een beetje,  maar kan ik een back up maken op de losse hd die ik heb? Hoe die ik dat? Live cd heb ik niet gevonden op m'n pc. Ik heb diverse bestanden, foto's e.d. al naar de losse hd gekopieerd, maar hoe sla ik de belangrijke mailtjes uit firefox daar op? En gegevens uit een programma als gramps? Straks ben ik al m'n familie kwijt...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/12, 14:41:54 »
Het gemakkelijkst is inderdaad een backup maken op een externe harde schijf. Koop er desnoods één bij en maak een extra kopie: voor de prijs van een USB schijf kan je echt je gegevens niet in gevaar brengen.

In jou geval kopieer je best je gehele home folder, inclusief de verborgen bestanden: dan heb je ook je thunderbird email mee, en je gegevens uit gramps, die wellicht ook in een verborgen folder moeten zitten. Gramps ken ik niet, maar met zekerheid bevinden alle gebruikersdata zich ergens onder je home. Na herinstallatie plaats je dan alle bestanden onder "Documenten", "foto"s" enz terug. Daarna kan je ook selectief verborgen configuratiefolders terug gaan plaatsen. Daar zal je moeten uitzoeken waar een programma zijn data plaatst, en op de juiste plaats je configuratiebestanden terug plaatsen. Het is geen goed idee alles zomaar terug te plaatsen: het formaat en de plaats van de configuratiebestanden kan bij een nieuwe versie anders zijn. Ook is sommige data ondertussen overbodig geworden: een voordeel van een schone installatie is dat alles eens grondig opgeruimd wordt.

Re: Upgraden 12.04 naar 16.04 geen internet
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/12, 14:43:19 »
Tjah Johannes. Linux is een prima OS. Maar je kunt het beter niet gaan opwaarderen. Dan is een schone install toch echt beter.

Eerst goed backuppen. Bestanden, email, bladwijzers, vergeet ik nog iets?
De hele .home map backuppen is ook erg makkelijk. Dan heb je vrijwel alles ineens.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore