Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Java vs Android  (gelezen 2457 keer)

Java vs Android
« Gepost op: 2012/02/05, 19:33:30 »
Hoi,

Ik ben weer eens begonnen met een poging om een programmeertaal echt te leren :)
Nou was het mijn bedoeling om programma's te schrijven voor mijn Android-apparaat. (Eigenlijk vooral omdat het 'cool' is om je eigen programma's op je telefoon te draaien, het wordt al helemaal gaaf als ik een kleine app in de Market weet te krijgen)
Nou weet ik dat Android ontwikkeld wordt met Java, dus dat lijkt me dé te-gebruiken taal.

Ik heb wat ervaring met C, Python en met TI-Basic (die laatste is een beperkte programmeertaal voor de Texas Instrument-rekenmachines, basis is echter hetzelfde met loops en if/then statements. Na wat gespeel gebruikte ik hem vooral om herhalende wiskunde-opgaven te automatiseren). Die ervaring gaat overigens niet heel ver, ik kon voor alle genoemde talen een raad-het-getal programma schrijven waar je geld kon inzetten en uiteindelijk had ik onder Python en TI-basic ook een uitbreiding gemaakt met levens, levels en moeilijkheidsgraden. Behalve met Wiskunde-sommen en kleine programma's heb ik totaal geen ervaring met UI's e.d.
(Ik heb overigens ook een beetje ervaring met Ruby, maar dat is verwaarloosbaar. Wel heb ik the Pragmatic Programmers Guide voor Ruby gekocht voor 2,50 bij het Goed)

Java lijkt me dé taal voor Android-ontwikkeling, Android-applicaties worden immers geschreven in Java.
Ik heb hier Head First Java liggen (ik geloof dat we zelfs meer boeken hebben liggen m.b.t. Java), dus ik heb in principe voldoende naslagwerk voor Java zelf.
De code is echter niet 1-op-1 te porten naar Android. De Code verschilt voor een groot deel onderling, met alleen Java ben ik er dus nog niet. Op het Web heb ik dus gezocht naar goede handleidingen voor (leren) programmeren voor Android, ik heb hier ook het e.e.a. voor gevonden.

Nou vroeg ik me af of het wijs is om eerst Java an sich te leren voordat ik me stort op Android-applicaties, of is het sneller om gewoon meteen een goede handleiding te vinden voor Android-ontwikkeling? Over het algemeen lees ik dat het verstandig is om wat basis-Java te leren voordat je met Android aan de slag gaat...

En daarnaast vroeg ik me af of iemand me een website of boek aan kan raden voor Android-ontwikkeling. Als liefst één die begint zonder ervaringskennis met Java zelf, dus vooral als handleiding/cursus. (Ik wil best betalen voor een goed boek, maar liefst wel één waar ik zeker van kan zijn dat het geen miskoop is. Dertig euro is veel geld voor een arme scholier)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Java vs Android
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/05, 21:26:06 »
Ik zou ook voor Java gaan. Misschien webapps? In deze filmpjes word het uitgelegd, hij maakte ook filmpjes over Ruby en die zijn in ieder geval super.
http://www.youtube.com/watch?v=Hl-zzrqQoSE&feature=BFa&list=PLFE2CE09D83EE3E28&lf=plpp_video
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Nardon

  • Lid
Re: Java vs Android
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/06, 11:20:30 »
Ja, ik zou eerst de taal zelf goed leren zodat je in ieder geval de syntax een beetje begrijpt en zelf wat simpele console applicaties kan maken. De meeste Android tutorials gaan er namelijk van uit dat je in ieder geval de basis van Java onder de knie hebt. En als ze al eerst wat gaan uitleggen over Java zelf, is het maar heel minimaal. :P

Op de officiele developer site van Android staat een hele hoop documentatie en tutorials, misschien eens waard om daar te gaan kijken: http://developer.android.com/index.html

Re: Java vs Android
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/20, 12:41:09 »
Ah voor mij een zeer vergelijkbaar verhaal. Ik heb wat basis Java aangeleerd, en daaruit ga ik toch met Android verder Java leren.
Mijn vorige ervaringen zijn HTML, Python, XML, en ook TI-Basic (geweldig taaltje :P).
Voor Android is het zeker het makkelijkst om gewoon met Java alles te doen, en developer.android.com is de plek om rond te neuzen voor goede informatie.
Ik raad ook aan om eens bij TheNewBoston te kijken (youtube of thenewboston.org). Deze maakt goede tutorials voor vrijwel elke programmeertaal (en tegenwoordig ook wiskunde, natuurkunde etc.).
Wat belangrijk is is dat je de grondbeginselen van Java kent, zodat je kan snappen wat er gebeurt in verschillende tutorials.
Verder bestaat Android vooral ook uit XML. Een makkelijk opmaak-taaltje wat je zo onder de knie hebt.
Ik hoop genoeg informatie gegeven te hebben :)

EDIT: lijstje met TheNewBoston's Android tutorials: http://thenewboston.org/list.php?cat=6 of http://www.youtube.com/playlist?list=PL2F07DBCDCC01493A&feature=plcp
« Laatst bewerkt op: 2012/02/20, 12:43:37 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit