Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fedora 15 parties aanmaken  (gelezen 1078 keer)

Offline rutgerr

  • Lid
fedora 15 parties aanmaken
« Gepost op: 2011/08/29, 18:47:01 »
Hey,

Ik zou naast ubuntu ook een fedora installeren op mijn pc. Maar als ik handmatig partities wil maken krijg ik steeds volgende boodschap: Could not allocate requested partitions: not enough free space on disks. En toch is er 170 gb aan ruimte vrij om te partitioneren.

Greetz

Re: fedora 15 parties aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 01:30:55 »
Eigenlijk kan je maar 4 partities aanmaken in een DOS partitietabel. Daar zijn wel 2 omwegen voor. Het systeem maakt verschil tussen logische en primaire partities.  De primaire partities zijn de 4 systeem partities en een logische partitie word gezien door het systeem als een primaire partitie maar deze kan weer 3 andere partities bevatten.

Tegenwoordig merk je dit vaak niet meer tijdens het partitioneren en lijkt het net alsof je gewoon 12 partities kan aanmaken maar dat zijn dus niet allemaal primaire partities maar ook enkele virtuele containers.

Wanneer je veel partities wil aanmaken kan je beter met LVM gaan werken, je maakt dan een LVM partitie aan, daarin kan je volumegroepen aanmaken (bv: Ubuntu, Fedora, Gentoo) waarin je virtuele partities kan aanmaken zolang je daar de schijfruimte voor hebt. Ook brengt het werken met LVM's nog een hoop voordelen zoals het maken van snapshots, dit zijn domweg gezegd; backups die je in een paar seconden aanmaakt en kan herstellen. Ook kunnen lvm partities gemakkelijk vergroot worden wanneer deze te klein blijken na een tijdje. De Fedora installer bied een hele goede LVM manager waarmee je erg gemakkelijk LVM's kan aanmaken en beheren.

Lees wel even wat LVM documentatie door voor de details.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline rutgerr

  • Lid
Re: fedora 15 parties aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/15, 07:55:12 »
Hey,

Bedankt voor de tips over lvm! Het lag inderdaad aan een tekort aan primaire partities.

Greetz

Rutger