Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoek open source developers  (gelezen 10771 keer)

ErwinR

  • Gast
Zoek open source developers
« Gepost op: 2008/06/20, 22:53:20 »
Hoi allemaal,

Omdat een aantal progs niet voldoen aan de eisen die ik eraan stel, zoek ik open source developers. De intentie is ontwikkeling van Ubuntu gerelateerde Open Source programma's.
Alleen developers kunnen zich melden via http://groups,google.com/groups/NUSDG. Dit is een gesloten developers groep.

Erwin

Offline 3rwin

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/20, 22:57:19 »
De URL naar de Google Discussiegroep is volgens mij http://groups.google.com/group/NUSDG

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Zoek open source developers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/20, 23:03:34 »
Zo, ik heb je een berichtje gestuurd.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline siegi

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/20, 23:18:20 »
Ik snap echt niet waarom je een gesloten groepje wil opstarten...
Open source groeit juist zo goed doordat iedereen er aan kan bijdragen...
Er zijn trouwens zoveel verschillende talen etc, dus je vraagt op zoek naar open source ontwikkelaars slaagt op niets.

Of heb je andere commerciële doeleinden dan hoort het volgens mij niet thuis op dit forum.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Zoek open source developers
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/21, 00:11:56 »
Beetje vreemd verzoek. Je vraagt naar Open Source-ontwikkelaars, maar geeft geen of zeer weinig enkele inhoudelijke info over *wat* er dan ontwikkeld moet worden (behalve dat het iets met Ubuntu te maken heeft) en in welke taal. Bovendien: een gesloten groep voor een Open Source-project?

Het is allemaal niet echt open en transparant, bovendien weet je dus ook totaal niet waar je je voor aanmeldt. Lijkt me niet volgens de Open Source-gedachte waar juist openheid en transparantie regeert.

Offline Drummies

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/21, 00:31:28 »
Citaat van: ErwinR
Hoi allemaal,

Omdat een aantal progs niet voldoen aan de eisen die ik eraan stel, zoek ik open source developers. De intentie is ontwikkeling van Ubuntu gerelateerde Open Source programma's.
Alleen developers kunnen zich melden via http://groups,google.com/groups/NUSDG. Dit is een gesloten developers groep.

Erwin
dit is zeer verdacht wat wil je hiermee bereiken als je zo graag progs wilt verbeteren meld je dan aan
volgens mij heb je het boek alleen op de wereld nog niet uitgelezen

dit soort oproepen is het rapporteren waard
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

ErwinR

  • Gast
Zoek open source developers
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/21, 00:32:57 »
de intentie van het feit dat het gesloten is, draait erom dat alleen mensen die kunne programeren lid worden. zeker moet open source ten allen tijden gratis blijven. maar ik wil met de programmeurs eerst zelf dingen bespreken voordat dingen naar buiten komen, o.a. de haalbaarheid van een aantal projecten en hoe welke functies geimplementeerd worden.
Indien er daadwerkelijk iets ontwikkeld wordt zal het indien het functioneert naar behoren per direct vrij beschikbaar zijn. Heb zeker geen intentie om dingen geheim te houden, alleen wil de ontwikkelingen eerst bespreken met mensen die het in elkaar kunen zetten. Dit om nodeloze discussies te voorkomen en juist gericht te blijven op het doel, namelijk daadwerkelijke ontwikkeling van goede gratis software.

Erwin

Offline siegi

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/21, 00:51:07 »
Als je effectief een idee hebt zet het op http://brainstorm.ubuntu.com/
Er zijn verschillende soorten ontwikkelaars te vinden. Men wil weten waarover het gaat voor men de moeite doet ergens in te schrijven.
Buiten het onderscheid aan verschillende programmeer talen zijn er ook programmeur die bv liever grafische programma's maken, programmeur die graag aan de kernel prutsen, etc.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Zoek open source developers
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/21, 00:58:05 »
Wederom geen inhoudelijke informatie. Hoe wil je nu die potentiele ontwikkelaars enthousiasmeren? Zo gaat het ieder geval niet als alles zo geheimzinnig blijft. Zet je code online en een wiki erbij, dat lijkt me iets handiger.

Enuh, "haalbaarheid": dat heeft vaak iets met kosten en baten te maken. Krijgen die ontwikkelaars dan ook betaalt (kosten) en ga je iets aan die software verdienen op welke manuier dan ook (baten) of bedoel je totaal wat anders?

ErwinR

  • Gast
Zoek open source developers
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/21, 01:08:17 »
Nee ik kies bewust voor geen inhoudelijke informatie omdat ik geen mensen erbij wil betrekken die niet in staat zijn om te programmeren. Dit is puur omdat ik geen nodelose discussies wil hebben over iets wat in ontwikkeling is, liever commentaar na een release als teveel discussie en nooit een release.
Als iemand problemen heeft daarmee is dat lijkt me aan hem of haar. Indien je kunt ontwikkelen ben je welkom en ben ik erg open over hoe of wat. Maar om te zorgen dat er wat wordt ontwikkeld hebben nutteloze discussies van gebruikers die op generlei wijze het product kunnen wijzigen geen nut. Positieve/negatieve feedback heeft pas nut na release van een stukje software. De software moet gratis blijven zoals ik eerder al aangaf en zal gratis blijven zolang het aan mij ligt, alleen ik heb liever een hoog productie niveau dan een hoog gehalte aan nodeloze discussie die afleid van de onwikkeling van programma's die m.i. goe d zouden moetzn zijn bij een release, als deze visie niet wordt ondersteunt dan spijt me dat zeer.

Erwin

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Zoek open source developers
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/21, 01:32:57 »
Wel eens van "Release Early, Release Often" gehoord, een van de pijlers van succesvolle Open Source-ontwikkeling: http://catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/cathedral-bazaar/ar01s04.html

Lees het eens, misschien dat je tot een ander inzicht komt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Zoek open source developers
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/21, 03:30:19 »
Citaat van: ErwinR
Nee ik kies bewust voor geen inhoudelijke informatie omdat ik geen mensen erbij wil betrekken die niet in staat zijn om te programmeren. Dit is puur omdat ik geen nodelose discussies wil hebben over iets wat in ontwikkeling is, liever commentaar na een release als teveel discussie en nooit een release.
Ik vind dit niet logisch. Ik heb even die URL bezocht en wie kan daar wijs uit raken? Ik niet in ieder geval. Ik beeld me in dat ik een programmeur ben die eens wil kijken wat dit precies inhoud, en ik krijg dit voor mijn neus: "You cannot view the group's content or participate in the group because you are not currently a member." Wat betekent dat ik éérst een member moet worden van een group waarvan ik niet weet wat het eigenlijk inhoudt.

Ik begrijp wel dat discussies met de community kunnen leiden tot "nooit releasen", dat heb ik ook ondervonden bij een aantal projecten :) er zijn altijd twee (of eerder, meer dan twee) kanten die het niet eens kunnen worden met elkaar. Maar bij dit project is er gewoon geen omlijning. Ik heb geen idee hoeveel mensen bereid zijn om lid te worden van een groepje waarvan ze niet weten wat het inhoudt, maar ik doe alvast niet mee met zoiets.

De omschrijving "ontwikkeling van Ubuntu gerelateerde Open Source programma's" is veel te vaag voor mij. Als je niet duidelijk zegt wat dit precies inhoudt zal je (naar mijn mening) maar weinig gemotiveerde ontwikkelaars vinden.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Zoek open source developers
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/21, 07:36:06 »
Citaat
de intentie van het feit dat het gesloten is, draait erom dat alleen mensen die kunne programeren lid worden. zeker moet open source ten allen tijden gratis blijven. maar ik wil met de programmeurs eerst zelf dingen bespreken voordat dingen naar buiten komen, o.a. de haalbaarheid van een aantal projecten en hoe welke functies geimplementeerd worden.
Indien er daadwerkelijk iets ontwikkeld wordt zal het indien het functioneert naar behoren per direct vrij beschikbaar zijn. Heb zeker geen intentie om dingen geheim te houden, alleen wil de ontwikkelingen eerst bespreken met mensen die het in elkaar kunen zetten. Dit om nodeloze discussies te voorkomen en juist gericht te blijven op het doel, namelijk daadwerkelijke ontwikkeling van goede gratis software.

Erwin
Citaat van: ErwinR
Nee ik kies bewust voor geen inhoudelijke informatie omdat ik geen mensen erbij wil betrekken die niet in staat zijn om te programmeren. Dit is puur omdat ik geen nodelose discussies wil hebben over iets wat in ontwikkeling is, liever commentaar na een release als teveel discussie en nooit een release.
Als iemand problemen heeft daarmee is dat lijkt me aan hem of haar. Indien je kunt ontwikkelen ben je welkom en ben ik erg open over hoe of wat. Maar om te zorgen dat er wat wordt ontwikkeld hebben nutteloze discussies van gebruikers die op generlei wijze het product kunnen wijzigen geen nut. Positieve/negatieve feedback heeft pas nut na release van een stukje software. De software moet gratis blijven zoals ik eerder al aangaf en zal gratis blijven zolang het aan mij ligt, alleen ik heb liever een hoog productie niveau dan een hoog gehalte aan nodeloze discussie die afleid van de onwikkeling van programma's die m.i. goe d zouden moetzn zijn bij een release, als deze visie niet wordt ondersteunt dan spijt me dat zeer.

Erwin
Je mist de point van Opensource.
Als we vragen om opensource bedoelen we niet 'gratis software' maar vrije software.
Het komt er op neer dat de bron (source) open moet zijn en voor iedereen toegankelijk, niet enkel voor een luguber clubje.
Je intenties zijn ongetwijfeld goed en de code moet je natuurlijk maar vrijgeven wanneer je ook je programma released.

Geef nu maar gewoon de vereiste info.
Je kan toch gewoon kiezen wie het 'team' komt? Als je wil weten of ze kunnen programmeren vraag je om een voorbeeld, een vorig project.

edit:
Imo is het vrij nutteloos om om programmeurs te staan roepen als je niet aangeeft in welke taal er geprogrammeerd zal worden.

Offline Double12

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/21, 09:26:53 »
Kijk, je hebt natuurlijk met veel concurrentie te maken...op dit forum alleen al wordt redelijk veel om goede open-source programmeurs gevraagd...en dan heb je ook nog veel meer projecten buiten dit forum. Als goed open-source programmeur heb je dan zoveel keus, dat je liever een project kiest waarbij je weet wat je gaat maken en echt zin hebt om dat te gaan maken.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/21, 09:28:25 »
onlogisch verzoek. weinig informatie. (waarom die geheimzinnigheid?)
geef openheid van zaken over het project, anders kunnen we er hier op dit ubuntu-forum niets mee. (en ben je op het verkeerde adres)

ErwinR

  • Gast
Zoek open source developers
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/21, 09:52:03 »
Nogmaals de geslotenheid is om te zorgen dat alleen de programmeur met elkaar spreken over hetgeen wordt ontwikkeld totdat er sprake is van een release. Dit is gedaan om nodeloze discussies te voorkomen, alsmede om te voorkomen dat op een bepaald moment er niet meer wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een programma.
We hebben al gezien wat er is gebeurd met o.a. het lmule project, wat is opgesplitst in amule en xmule waarvan je met een gerust hart kunt zeggen dat er geen sprake is van een gebruikersvriendelijk programma, of een prettig werkend programma.
Er kan dus ook pas wat worden gezegd zodra er sprake is van een fatsoenlijk werkende release, zonder dat discussies ervoor zorgen dat er never een release komt. Pas zodra er een release is, ben ik bereid om met anderen die niet kunnen programeren te praten over het desbetreffende programma. Ik zie niet in, waarom dat "fout" of "geen open source" filosophie zo zijn.

Erwin

Offline Double12

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/21, 10:00:19 »
Het is ook niet echt fout, ik denk alleen niet dat je snel developers warm krijgt als ze niet weten waaraan ze werken. Dan stappen ze liever naar een project waar ze wel weten wat ze maken.

Ik denk trouwens, dat als je alleen een kleine groep ontwikkelaars hebt (stuk of 3 mensen), die allemaal om ongeveer dezelfde reden wel willen deelnemen aan het project, je helemaal geen ruzie krijgt.
Als je even vertelt wat voor programma je gaat maken, krijg je misschien mensen bij elkaar die daar graag aan willen meewerken met toewijding voor het project en die het ook met elkaar eens zijn. Juist als je niet vertelt wat je gaat maken, trek je heel veel verschillende soorten mensen, die misschien allemaal ruzie gaan maken.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Zoek open source developers
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/21, 10:22:23 »
Als ik het zo lees vermoed ik dat hij een bestaand programma wil nemen, de code gebruiken en verbeteren zo zijn eigen programma maken en eventueel later er modules aan toevoegen waarvoor betaald zal moeten worden. Immers hij kan gerust meewerken de bestaande programma's te verbeteren maar dat lijkt hier geen optie te zijn.


Ik vertrouw het gesloten karakter van deze oproep niet.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Zoek open source developers
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/21, 10:31:17 »
Oke, ik kan me nu redelijk een weg vinden in PyQT4, en php voor webbased dingen. Dus stel ik zou me bij jou aanmelden (wat ik niet zou doen omdat ik daarvoor nog niet ver genoeg ben overigens), en jullie maken je programma in C++. Dan kan ik niet mee helpen, en moet ik weer weg. Dat is toch niet handig? Je sluit je toch pas aan bij een groep als je zeker weet dat je er aan gaat werken?

Citaat van: ErwinR
alsmede om te voorkomen dat op een bepaald moment er niet meer wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een programma.
Als je een wat grotere groep hebt van 7/8 man bijvoorbeeld is er altijd wel iemand die ermee bezig is. Zo hoeft niet iedereen constant eraan te werken. Het is en blijf immers vrijwilligerswerk.

En kan je dan op z'n minst niet vertellen welke taal? Een game? Een gui voor het instellingen te wijzigen? Een driver voor bepaalde hardware?

En waarom geen discussies? Juist door zo geheimzinnig te doen, heb je nog een veel grotere discussie uitgelokt, en heb je met dit draadje nog geen ( misschien 1 )  developer die wil meewerken.

En dat "Release Early, Release Often" vind ik zo ontzettend goed. Want denk eens na, een groepje developers kunnen niet zoveel goede ideeen bedenken als een hele community. En uiteindelijk bepaal je zelf toch wat er wel en niet in gaat komen? Dat vind ik overigens ook zo mooi van bijvoorbeeld launchpad. Elke verbetering die ik commit aan mijn project kan iedereen zien, de verbeteringen kan iedereen zien, iedereen kan op elk moment opmerkingen geven over bepaalde dingen die ik eventueel beter kan doen, etc. En door deze werkwijze heeft profoX me zeer veel geholpen ermee, want alleen was het lang niet zo mooi geweest.

Offline Drummies

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/21, 10:33:33 »
ben behoorlijk achterdochtig van de bedoelingen van ErwinR heb dit helaas al eens eerder meegemaakt waarin

een select groepje software ging verbeteren/aanpassen en wat later  een behoorlijke commercieele inslag
bleek te hebben

aangezien ErwinR hoe goed mogelijker wijs zijn bedoelingen ook zijn zeer geheimzinnig blijft,ga ik met zijn voorstel niet in zee
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

marialice

  • Gast
Zoek open source developers
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/21, 11:35:57 »
En ook ik vertrouw het niet (en behoor wel tot je doelgroep). Overigens zou je met een dergelijke oproep ook weinig betaalde programmeurs vinden. Vertel wat je van plan bent, en hoe je dat wilt bereiken. En dat kan best zonder al te veel informatie vrij te geven.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Zoek open source developers
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/21, 11:37:58 »
Citaat van: drummies
ben behoorlijk achterdochtig van de bedoelingen van ErwinR heb dit helaas al eens eerder meegemaakt waarin een select groepje software ging verbeteren/aanpassen en wat later  een behoorlijke commercieele inslag bleek te hebben
Commercie is niet zo erg, elke schoorsteen moet immers roken. Wat ernstiger is of zou kunnen zijn: als het programma waar van uit wordt gegaan uitgaat van een GPL-licentie, de app gedistribueerd wordt en de verbeteringen worden niet teruggegeven, dan is dat volgens de GPL *niet* toegestaan. Dit is juridisch aanvechtbaar, wordt regelmatig door de FSF gedaan en in alle gevallen hebben de overtreders bakzeil moeten halen. Geen enkele rechtgeaarde Open Source-programmeur zal hier in meegaan.

Citaat van: leoquant
onlogisch verzoek. weinig informatie. (waarom die geheimzinnigheid?)
geef openheid van zaken over het project, anders kunnen we er hier op dit ubuntu-forum niets mee. (en ben je op het verkeerde adres)
Niet vervelend bedoeld, maar misschien ben je hier inderdaad verkeerd. Beter zou zijn om een aantal betaalde programmeurs in te schakelen die precies doen wat jij wilt en geen vervelende vragen stellen die je vervolgens niet adequaat kan of wil beantwoorden.

Maar goed, we zijn al een tijdje verder, jij geeft geen enkele informatie vrij, geeft niet blijk enig benul van de meerwaarde van Open Source-ontwikkeling te hebben en zoals je merkt, staat er niemand te trappelen van ongeduld om code te gaan kloppen. Ik denk dat je de conclusie wel zelf kunt trekken.

ErwinR

  • Gast
Zoek open source developers
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/21, 11:40:37 »
Mijn intenties worden hier door velen verkeerd gezien. Het viel mij op dat veel programma's niet gebruikersvriendelijk zijn, en het was en is de bedoeling daar iets aan te doen door verschillende functies in zodanige combinaties te brengen dat ze "noob" vriendelijk zijn, maar wel dat bevatten wat nodig zonder dagen te zoeken of bepaalde functies wel in het programma passen. Ben zeker niet van plan zoals gesugereerd wordt om, later betaalde modules te ontwikkelen. Mijn visie is dat software gratis dient te zijn, echter ook dat software gebruikersvriendelijk , compact en praktisch dient te zijn. Het zou zo moeten wezen dat mijn opa en oma, Ubuntu zouden moeten kunnen installeren en gebruiken zonder dat ik eraan te pas kom om uit te leggen op welke knop ze zouden moeten drukken.
Maar zolang ideeen niet zijn omgezet naar programma's, heeft het geen nut om uren te lullen met mensen die het niet kunnen programmeren, vandaar dat de groep semi gesloten is, iedere ontwikkelaar is welkom maar om te ontwikkelen niet om dagen te lullen en vervolgens nooit een product naar een release te krijgen.
Waarom zou ik verder geheimzinnig zijn, het gaat alleen eerst om dat ontwikkelaars bezig gaan met een aantal projecten en zodra een release aanwezig is dat gerust wordt vermeld, voordat er een release is lijkt het me niet nodig over zoiets te spreken.

ErwinR

Offline Drummies

  • Lid
Zoek open source developers
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/21, 11:46:46 »
Citaat van: ErwinR
Waarom zou ik verder geheimzinnig zijn, het gaat alleen eerst om dat ontwikkelaars bezig gaan met een aantal projecten en zodra een release aanwezig is dat gerust wordt vermeld, voordat er een release is lijkt het me niet nodig over zoiets te spreken.

ErwinR
welke projecten zouden dat moeten zijn, het spijt me maar ik vindt het nogal warrig
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Zoek open source developers
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/21, 12:00:17 »
Citaat van: ErwinR
Mijn intenties worden hier door velen verkeerd gezien.
Daar heb je zelf een grote hand in gehad door pas na heel lang aandringen wat info vrij te geven. Zonder die info kunnen we natuurlijk alleen maar gokken wat je van plan bent.

Citaat van: ErwinR
Het viel mij op dat veel programma's niet gebruikersvriendelijk zijn,
En jij wilt dat probleem oplossen door alleen *programmeurs* bij je groep te betrekken (dat argument bljjf je telkens herhalen)? Juist niet-programmeurs, de doelgroep waar jij de toepassing dus voor maakt, kunnen en moeten dit beoordelen en door die juist uit te sluiten is een garantie voor mislukking of in ieder geval een trage adoptatie, voorbeelden te over. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar ik geloof dat ik dit redelijk goed kan inschatten,  hou me met dit probleemgebied professioneel bezig.

Citaat van: ErwinR
Mijn visie is dat software gratis dient te zijn,
Prachtig zo'n visie, maar als je de software uitbrengt onder de GPL dan is de software niet per definitie gratis (immers, de software is alleen maar vrij en niet gratis), maar impliciet is het *wel* gratis (de source-code is vrij en distribueerbaar). Aan gratis heb ik niets, wel of de code vrij is en ik niet afhankelijk ben van de leverancier/maker. Vraag is dus of je de code uitbrengt onder GPL.

Citaat van: ErwinR
Maar zolang ideeen niet zijn omgezet naar programma's,
Als deze code niet van meet af aan vrijgegeven wordt, denk ik niet dat je hier mensen voor zult krijgen. Immers, als jij op enig moment besluit om de code *niet* vrij te geven, hebben de ontwikkelaars geen poot om op te staan en ga jij er van door met hun programmeerwerk. Niet erg aanlokkelijk dus.