Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten en schrijfrechten  (gelezen 600 keer)

Offline Quebo

  • Lid
mounten en schrijfrechten
« Gepost op: 2013/01/27, 15:00:12 »
Ik heb een netwerkserver gemount via fstab en heb dus een directory gemaakt /mnt/servernaam
Nu ben ik de enige die werk op ubuntu en ik kan de bestanden op /mnt/servernaam wel openen in netbeans maar blijkbaar niet schrijven (read-only). De bestanden zijn voor de collega Windows-gebruikers wel gewoon schrijfbaar...
Kan het zijn omdat ik die directory (/mnt/servernaam) als sudo gemaakt heb?  Of hebben jullie een ander idee waar het probleem zit?
Alvast bedankt!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: mounten en schrijfrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/27, 15:12:10 »
Met sudo gemaakt, betekend voor de SuperUser toegankelijk.
Start nautilus (of een andere bladeraar) op super user vanuit een terminalscherm met gksu nautilus en blader naar de bewuste map.
Rechter muistoets, eigenschappen en je kunt alles instellen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Quebo

  • Lid
Re: mounten en schrijfrechten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/27, 15:19:36 »
thanks, zal het morgen eens proberen (als enige ubuntu-user) moet ik m'n plan zien te trekken op 't werk ;-)

Offline Quebo

  • Lid
Re: mounten en schrijfrechten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/28, 22:10:38 »
Helaas, dat werkte dus niet, heb moeten workarounden ;) de permissies via fstab zijn niet zo evident blijkbaar ... enfin, probleem opgelost! thx.

Re: mounten en schrijfrechten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/28, 22:48:23 »
Helaas, dat werkte dus niet, heb moeten workarounden ;) de permissies via fstab zijn niet zo evident blijkbaar ... enfin, probleem opgelost! thx.

Wat was dat workarounden ?   ???
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)