Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook  (gelezen 8417 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #25 Gepost op: 2011/09/21, 20:10:37 »
EasyPeasy heb ik geprobeerd een tijd terug en ik vond het overzichtelijker dan Unity en ik snap niet dat ze dat niet verder ontwikkeld hebben en over gestapt zijn op zo iets als Unity.
Voor netbooks is het een mooi systeem.
Niet mijn omgeving maar ik vond het ook mooi toen ik het zag. Moest het een keer proberen.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #26 Gepost op: 2011/09/21, 20:39:46 »
Hej wat leuk misschien toch een kans dat ik er met easypeasy vandoor ga ;-)

- heb inderdaad een ati kaart. Tenminste als ik nu in het configuratiescherm ga kijken zie ik 2 ati pictrogrammen om mn instellingen te wijzinge. Maar weet je zeker dat dit de driver installeerd?? Want als ik via de standaard programma, extra stuurprogrammas, zoek naar aanvullende drivers, vindt hij niks. Maar denk je dat dit verhelpt??

- Ik weet niet welke touchpad ik heb. Hoe kan ik daar achterkomen?

Als ik deze twee dingen kan aanpassen ben ik weer bereid dat te installeren. Ik heb verder ook geen andere dingen getest, maar ga er vanuit dat andere dingen super werken.
Want op zich de distro vind ik best gaaf.. Ik ken geen andere desktoppen die er op lijken......

Wat is dat het verschil tussen easypeasy en Ubuntu Lucid Netbook Edition? http://netbooked.net/images/sized/images/uploads/articles/ubuntu-10-04-600x400.jpg
Als de drivers werken hoef je niks te installeren  ;) Werken er dingen niet?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #27 Gepost op: 2011/09/21, 20:50:13 »
@lord: Het verschil is de drivers voor de EEE PC ;)

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #28 Gepost op: 2011/09/21, 20:53:03 »
De resolutie is heel laag. Lager dan nu bijvoorbeeld met ubuntu na installatie graphic driver.
Dat is wat mij het eerste opviel, nadat me was opgevallen dat ik geen aanvullende driver voor mijn grafische kaart hoefde te installeren...

Maar er is geen verschil, dat is de desktop omgeving die ik wil!!!! Maar, hoe krijg ik die? En ten tweede, is die wel up to date/zeg maar een recente versie??
Want bijv. easypeasy werkt op ubuntu 9?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #29 Gepost op: 2011/09/21, 21:01:15 »
Er is een versie die je op 10.10 of 10.04 kunt zetten.


Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #30 Gepost op: 2011/09/21, 21:02:29 »
Er op kunt zetten? Is Licid Netbook Edition een distro (.iso) of wat je na installatie er op zet?
Kunnen jullie me misschien helpen die te vinden? Zodat ik die kan downloaden.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #31 Gepost op: 2011/09/21, 21:26:41 »
Dat is een versie van Ubuntu speciaal voor netbookjes, daarbij heb je meestal de installatie via een iso op een usb stick of je moet een externe cd speler hebben. http://releases.ubuntu.com/lucid/
Maar de standaard Ubuntu iso kan je ook installeren op een netbookje.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #32 Gepost op: 2011/09/21, 21:40:19 »
Dat is een versie van Ubuntu speciaal voor netbookjes, daarbij heb je meestal de installatie via een iso op een usb stick of je moet een externe cd speler hebben. http://releases.ubuntu.com/lucid/
Maar de standaard Ubuntu iso kan je ook installeren op een netbookje.

Alleen krijg je dan niet de netbook werkomgeving ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #33 Gepost op: 2011/09/21, 21:48:08 »
@Gijsbert topper dat zoek ik juist. Ik zou wel moeten aangezien ik ook een 11.5 inch laptop/netbook heb. Ik noem hem laptop omdat hij redelijk goede specs heeft, meer dan een netbook 10 inch welke standaard verkocht wordt. Maar ik heb ook geen cd-rom dus elke install gaat bij mij via de USB ;-)

@Lord nee, hoe krijg ik dan die netbook omgeving?
Dat kan niet op 11.04?

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #34 Gepost op: 2011/09/21, 21:49:09 »
De non-free ATI drivers heb ik al geïnstalleerd.
Alleen de hardwareversnelling die deze E-350/AMD HD6310 nu juist zo aantrekkelijk en snel maakt werkt niet.
Wel verschilt het qua cpu last welke mediaplayer je gebruikt.

[quote/]

2. Als je een ATI kaart heb sudo apt-get install fglrx

[/quote]

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #35 Gepost op: 2011/09/21, 21:56:22 »
Gebruik jij toevallig deze ook?

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #36 Gepost op: 2011/09/21, 22:12:26 »
There is No Ubuntu Netbook Edition For Next Release http://techtrickz.com/linux/there-is-no-ubuntu-netbook-edition-for-next-release/  De interface van de voorgaande versies is vervangen door Unity Wil je de voorgaande versie kan je beter 10.04.3 installeren.

@ lord4163, die wil ik ook niet, gewoon omdat ik dat niet mooi vind, ook Unity vind ik niet mooi, maar over smaak valt niet te twisten, zeker niet met mij. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bjelee

  • Lid
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #37 Gepost op: 2011/09/21, 22:24:54 »
Nou helaas dan geef ik het maar op :( niks aan te doen! :-)
Waarom ik nou per se EasyPeasy en dus die netbook editie cool vindt is omdat ze van het scherm optimaal gebruik maken.
het "bureaublad" is tevens een mooi overzichtje waar alle programma's staan.
Maar goed, net wat Gijsbrecht zegt, smaken verschillen.

@Gijsbrecht welke distro gebruik jij? kun je eventueel een screenshotje sturen?
Aangezien ik heb gemerkt dat veel ditro's standaard niet veel gebruikt worden maar veel aanpassingen qua look and feel.

Helaas kan ik niet op paar avonden al jullie ervaring inhalen. Niet dat ik dat wil, ik hou er van om dingen zelf te leren.
Maar goed, misschien snap je wat ik bedoel!

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #38 Gepost op: 2011/09/22, 00:29:28 »
Ik heb Ubuntu 10.04 op mijn netbookje staan, zelf gnome wat aangepast en ik heb Compiz +Emerald in gebruik. En voor de aardigheid kan ik overschakelen naar de netbookversie en ik heb volgens mij nog iets opstaan.
Even een plaatje opzoeken. :)

Als het goed is sneeuwt het in het bos.
Ik zal binnenkort een recenter plaatje uploaden.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/22, 00:32:05 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #39 Gepost op: 2011/09/22, 19:05:18 »
Dit is de download link van Ubuntu Lucid Lynx Netbook Edition http://releases.ubuntu.com/lucid/ubuntu-10.04-netbook-i386.iso
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


FrSu

  • Gast
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #40 Gepost op: 2011/09/22, 19:22:30 »
Je kunt in KDE het bureaublad op netbook layout zetten, zie hier: http://www.kde.org/workspaces/plasmanetbook/

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Beste (goede) distro voor een laptop/netbook
« Reactie #41 Gepost op: 2011/09/23, 02:05:29 »
Beste bjelee,

een beste distro bestaat niet. Linux kent zo'n 600 distro's, om maar eens mee te beginnen. En tsja, wat vindt je belangrijk? Stabiliteit, het nieuwste van het nieuwste, eigen invulling, keuzemogelijkheid?

Vanuit mijn eigen ervaring het volgende. Ik denk, dat erg bepalend is wat je met je OS wilt. Daarnaast, wat vager, hoe je je erbij voelt. Om een raar voorbeeld te geven, ik heb een tijd OpenSuse uitgeprobeerd. Toch mijn ding niet, maar het zit wel heel degelijk en goed in elkaar.

Vanuit mijn eigen netbook, daarop heb ik Mint9 en Kubuntu 11.04 netbook edition. Mint9 is een LTS, übersolide, ramstabiel en goed, maar ja, daardoor ook niet het nieuwste van het nieuwste. You can't have it all, nietwaar.  En bij Kubuntu kan je de netbook-versie zelf instellen. De één vindt het niks, de ander vindt het cool, kies wat voor jezelf het prettigste werkt.

Een idee van Kubuntu netbook zoals het bij mij eruitziet:





Grafisch gerommel aan je GUI, ach, er is zoveel mogelijk. Ik hou bv. niet zo van massa's iconen op mijn bureaublad, zoals je ziet, maar ja, daar is iedereen anders in. Hou ook eens in het achterhoofd hoe goed het OS wordt ondersteund door dev's, en hoeveel software er wordt ondersteund. En hoe goed en/of groot de ondersteunende community is, ook zoiets kan een afweging zijn. Debian, Mint, Mandriva, Arch, OpenSuse, Ubuntu bv. hebben hier wel wat in te bieden.
(Ik weet het, dit hoort eigenlijk in etalage, maar vooruit).

Keuzemogelijkheden genoeg, kies wat voor jou het prettigste werkt. Dat kost soms wat tijd, maar dat is juist het leuke. U bevindt zich in een snoepwinkel  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/23, 02:45:26 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]