Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities  (gelezen 1269 keer)

Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities
« Gepost op: 2010/07/11, 14:46:18 »
Beste forum,

Ik heb onlangs een nieuwe pc gekocht, maar toen ik de nieuwe Ubuntu erop wilde zetten, ging het niet zoals ik voorheen heb gedaan (namelijk volume verkleinen en dan tijdens de installatie van Ubuntu kiezen voor die vrije ruimte), omdat ik al 4 primaire partities op mijn pc heb staan. Ik heb gekeken naar Wubi, maar dat doet het niet voor mij, maar ik wil wel Windows houden.
De 4 primaire partities zijn mijn C-schijf, D-schijf, Windows 7 loader en herstelpartitie, maar in Gparted staat dat die herstelpartitie een Windows Vista loader is. Ik weet niet of in deze opzet iets kan worden aangepast aan de primaire partities, dus daarom vraag ik hier wat ik het beste kan doen, of is er een andere omweg?

Mvg,
PascalM123

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/11, 14:50:49 »
Misschien kan je je D-schijf verwijderen, daarvoor een uitgebreide (extended) partitie maken en de inhoud van D weer terugplaatsen in een partitie binnen die uitgebreide partitie.

Offline Sphere

  • Lid
    • Casa Laguna
Re: Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/11, 17:13:32 »
Zoals Thijs zegt, is het het beste, om je 4e partitie, ik neem aan dat dat de D of E is, te verwijderen.

Dit kun je het beste doen door alles wat daar op staat te backuppen en vervolgens die partitie volledig te verwijderen in windows.

Maak dan, in Windows een nieuwe extended partitie aan, welke je weer kunt opdelen in verschillende.

Ubuntu kan gewoon starten vanaf een extended partitie (itt Windows)


Mijn eigen ervaring is, om eigenlijk altijd maar 1 of 2 primary partities te hebben, en de rest gewoon extended te maken. Voor je harde schijf maakt het toch geen fluit uit en het scheelt enorm veel gedoe.
I'm not a complete idiot!
Some parts are missing

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/11, 20:04:02 »
Windows kan, dacht ik, geen systeemschijven op een uitgebreide partitie hebben. Herstelpartities ook niet, maar datapartities wel.

Re: Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/11, 20:10:39 »
Windows kan, dacht ik, geen systeemschijven op een uitgebreide partitie hebben. Herstelpartities ook niet, maar datapartities wel.
Klopt. Ik zou voorstellen, verwijder die "D" partitie (uiteraard nadat je de gegevens op een backup schijf hebt) in windows en maak van de vrijgekomen ruimte een extended partitie, maar dan wel met de gparted cd. Hier kun je dan 2 logische stations maken voor ubuntu (/ en swapZie hier voor instructies : http://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 20:13:02 door summer of 69 »
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: Ubuntu 10.04 met meer dan 4 partities
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/12, 11:30:42 »
Bedankt voor jullie uitleg!

Mvg,
PascalM123