Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu installeren  (gelezen 2978 keer)

ubuntu installeren
« Gepost op: 2019/09/17, 12:39:15 »
Ik heb een laptop medion akoya waar de harde schijf gekrast is waar windows 10 op stond.
nu zou ik een ssd schijf insteken maar ubuntu instaleren  en zou willen weten hoe ik te werk moet gaan ik heb wel een dvd schrijver op mijn laptop.
wie kan mij helpen
met dank bij voorbaat
dnalor 371012

DarkEra

  • Gast
Re: ubuntu installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/17, 12:42:58 »

Re: ubuntu installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/17, 16:59:27 »
zeer bedankt voor de info ik zal het proberen
groetjes

Re: ubuntu installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/25, 13:00:58 »
ik heb een nieuwe ssd schijf in mijn laptop gestoken en probeer met een ubuntu dvd erop te installeren maar kan niet naar mijn dvd lezer gaan ik start op krijg mijn blauw scherm te zien en via boot kan ik hem niet naar dvd opstarten gaan.
wie kan mij daar bij helpen.
dank bij voorbaat

Offline DeBaas

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/25, 13:46:49 »
Laats weer een, jij misschien ook?

In plaats van een image te branden op DVD de .iso als bestand op de DVD gezet?

Met welk systeem (Linux/Windows?) en programma heb je de DVD gemaakt?

Een eenvoudig programma om een goede opstartbare USB, van een (X)Ubuntu.iso bestand, te maken is het programma Balena-Etcher, zowel Win, Lin als Mac versies beschikbaar. Dit program maakt een dd 1 op 1 kopie van de .iso naar USB. Deze is dan geschikt voor zowel ouderwetse BIOS als (U)EFI installatie.
https://www.balena.io/etcher/
USB 4G minimaal. De .iso is mogelijk al groter dan 2G.

Bij aanzetten van de machine zou je door direct indrukken van een van de Functie toetsen of de Esc toets in een boot-opstartmenu moeten kunnen komen. 13 kansen ;)

Ga naar http://www.medion.com/nl/service/start/_search.php?groupID=1&groupName=Laptop,
zoek en selecteer je Medion Akoya laptop type,
selecteer "Handleiding",
download de handleiding,
en zoek daarin naar BIOS, UEFI, opstart of boot.
Waarschijnlijk kom je daar de juiste toets(combinatie) voor opstart keuzes tegen.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/25, 13:56:27 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: ubuntu installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/08, 15:26:29 »
Ik heb een iso dvd met ubuntu 18.04 gebrand hoe kan ik deze op mijn laptop laten afspelen alle mappen staan er op maar kan niet de play vinden
wie weet wat ik verkeerd doe
wie kan mij helpen

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/08, 18:07:02 »
Zoals DeBaas aangaf: de ISO moet als een IMAGE gebrand zijn op de DVD, niet gewoon als een groot bestand erop geplaatst zijn. Als de DVD correct gebrand is, dan zal hij in bestandsbeheer een label "Ubuntu18.04" (of zo iets) hebben, en als je naar de inhoud kijkt, dan zie je een hoop systeembestanden. Zie je daar echter enkel een groot .iso bestand staan, dan is de DVD op de verkeerde manier gebrand. Controleer dat eerst voor je iets anders probeert.

Als de DVD goed gebrand is, dan kan je er een computer mee doen opstarten. Hiervoor moet je mogelijk echter in de BIOS instellingen duiken om de DVD-lezer als eerste in de opstartvolgorde te zetten. Als een computer opstart, dan zal hij immers in een bepaalde volgorde de randapparatuur afzoeken tot hij iets "opstartbaars" vindt.  Mogelijk staat je nieuwe SSD als eerste, en wil je computer niet verder doorstarten omdat daar (nog) geen geldig besturingssysteem op staat.

Het zou mogelijk helpen mocht je wat meer informatie geven over "je blauw scherm". Wat staat daar op? Wat bedoel je met "via boot kan ik hem niet naar dvd opstarten gaan"?

Re: ubuntu installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2019/10/08, 23:43:05 »
@  dnalor371012,

voordat je verder doet:
* neem eerst het volgende eens goed door of lees dat eens goed ...

bovenaan, juist onder de bovenste balk van dit forum zie je Documentatie staan -- klik daarop -- --> Installatie --> Installeren aanklikken en eens goed lezen ...



Daarna kan je verder doen en de opdrachten uitvoeren zoals door DeBaas, vanadium en andere forumleden reeds werden gegeven.
De leden willen je best aan het 'handje' nemen maar voer de opdrachten dan ook consequent uit. Het vraagt wat moeite maar je wordt, als alles lukt , er dan ook voor beloond met een perfect werkend systeem.

Bericht hier wat er lukt en wat niet lukken wil.
Met dank.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/08, 23:59:10 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: ubuntu installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2019/10/09, 09:18:48 »
Hoi Dna,

Een alternatief voor die DVD is een installatie USB stick. Die kan ik voor je maken, kant en klaar én uitgebreid getest. Dat doe ik wel vaker en is een 100% succes gebleken. Dat kost je een tientje. Daar krijg je dan ondersteuning per email bij.
Stuur me dan een mailtje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2019/10/09, 12:04:14 »
Wanneer hij zijn locatie in zijn profiel zet, dan kan hij misschien in zijn woonomgeving ook geholpen worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: ubuntu installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2019/10/10, 19:18:10 »
Je vraagt je altijd af hoe het verder ging. Is het dnalor371012 gelukt of niet? DVD weggegooid en doorgewindowd? USB gemaakt?

Vragen vragen..... :)
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21