Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boekhoudsoftware  (gelezen 3133 keer)

boekhoudsoftware
« Gepost op: 2019/03/11, 11:12:49 »
Goedemorgen,

Kan iemand alhier mij adviseren over boekhoudsoftware?

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/11, 11:19:06 »
Ik gebruik manager https://www.manager.io/desktop/download/

Werkt prima!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

  • Lid
Re: boekhoudsoftware
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/11, 11:53:02 »
Dit zegt Gedit  > 
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/11, 12:03:01 »
Zojuist ontdekte ik ook: GnuCash in softwarebeheer van Mint .
Iemand hier ervaring mee?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Nero

  • Lid
Re: boekhoudsoftware
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/11, 12:36:29 »
Ik werk reeds jaren met GnuCash. Sedert enige maanden is de ondersteuning van de on-line aandelen pijzen echter mank, als gevolg van de stopzetting door Yahoo.

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/11, 12:54:46 »
Kan iemand alhier mij adviseren over boekhoudsoftware?
Het helpt als je vertelt wat je er mee wilt:
- persoonlijk kasboekje?
- zakelijk dubbel boekhoudsysteem? (nee, dat is niet crimineel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_boekhouden )
- ledenadministratie
- webshop?

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/11, 14:19:00 »
Zakelijk of prive?

Zakelijk een serieuze boekhouding voeren onder linux kun je vergeten. Die is er niet voor fatsoenlijke nationale (NL) toepassing.
In dat geval raad ik je aan om een webbased versie te gaan gebruiken. De meeste bekendere administratiesoftware-leveranciers beiden dit wel aan, en dit kan wel gewoon met linux (browser).

Bijkomstigheidje.
Bij een fatsoenlijk toepasbaar zakelijk boekhoudpakket is het ook uiterst belangrijk dat je tijdig goede updates krijgt, dus abonnement neemt.
Webbased is al op abo prinicipe inclusief updates.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/11, 14:25:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/11, 14:26:23 »
Kan iemand alhier mij adviseren over boekhoudsoftware?
Het helpt als je vertelt wat je er mee wilt:
- persoonlijk kasboekje?
- zakelijk dubbel boekhoudsysteem? (nee, dat is niet crimineel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_boekhouden )
- ledenadministratie
- webshop?

Een simpel platform om mijn kleinschalige freelance activiteiten in vast te leggen: omzet/winst/btw etc. Als er iets is dat handig, makkelijk en snel is, is dat mooi. Anders vermoed ik dat een LibreOffice Calc ook wel zal volstaan.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/11, 16:17:58 »
LO Calc is prima als het echt kleinschalig is.
De leercurve van sommige boekhoudprogramma's is nogal steil...

En er zijn diverse LO-sjablonen voor bv BTW, belasting etc. beschikbaar voor ZZP'ers.

@partyrabbit
Online lijkt mooi, maar je zit wel gevangen.
Eventueel is het een optie als je boekhouder hetzelfde pakket gebruikt (sommigen verplichten dit zelfs).

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/11, 17:37:03 »
Gravita heeft een multiplatform boekhoud programma, je kan de muktiversie of losse versie kopen voor win, linux, mac.
Vanaf januari heb ik dit programma.
www.gravita.nl
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/12, 07:49:28 »
Gravita heeft een multiplatform boekhoud programma, je kan de muktiversie of losse versie kopen voor win, linux, mac.
Vanaf januari heb ik dit programma.
www.gravita.nl

Betalen wil ik er sowieso niet voor.  Waarom gooi ik de vraag anders op een ubuntu forum ? ;)
Voor nu denk ik dat ik LO calc maar eens goed ga opzetten en mocht ik ooit uit mijn voegen groeien, wat ik niet verwacht, kan ik altijd nog verder gaan kijken.

Mijn dank allen.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline aartje

  • Lid
Re: boekhoudsoftware
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/12, 08:14:27 »
Gravita heeft een multiplatform boekhoud programma, je kan de muktiversie of losse versie kopen voor win, linux, mac.
Vanaf januari heb ik dit programma.
www.gravita.nl

Betalen wil ik er sowieso niet voor.  Waarom gooi ik de vraag anders op een ubuntu forum ? ;)
Voor nu denk ik dat ik LO calc maar eens goed ga opzetten en mocht ik ooit uit mijn voegen groeien, wat ik niet verwacht, kan ik altijd nog verder gaan kijken.

Mijn dank allen.
Wat een non-argument. Zo lijkt Linux dus een tweederangs operating system te blijven. Als je niet wat geld overhebt voor een
bedrijfsmatig gebruikt programma wordt het niks. Waarom zou je je tijd en effort steken in het zelf opzetten van een
boekhoudprogramma terwijl anderen dat veel beter kunnen doen ?... Wat kost je per uur ? Een paar euro ?

De prijzen voor die programma's lijken me heel billijk. Ik heb natuurlijk geen idee hoe de kwaliteit is. Maar het idee dat alle
software gratis moet zijn als je Linux gebruikt vind ik heel amateuristisch en alleen maar negatief voor het imago van Linux !

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/12, 08:56:48 »
Gravita heeft een multiplatform boekhoud programma, je kan de muktiversie of losse versie kopen voor win, linux, mac.
Vanaf januari heb ik dit programma.
www.gravita.nl
Daar heb ik ook eens naar gekeken:
- Linux versie
- Gratis demo om uit te proberen
- NL produkt: dus aangepast aan de NL btw/belastingregels, in sommige andere pakketten is dat veel werk om goed te krijgen.
- NL helpdesk met echte mensen die vlot reageren

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/12, 15:58:54 »
@partyrabbit
Online lijkt mooi, maar je zit wel gevangen.
Niet helemaal waar. Je kunt uit de online boekhouding gewoon netjes de database downloaden of overzichten printen zoals balans en grootboeken.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/14, 13:41:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/13, 07:13:23 »
Kan iemand alhier mij adviseren over boekhoudsoftware?
Het helpt als je vertelt wat je er mee wilt:
- persoonlijk kasboekje?
- zakelijk dubbel boekhoudsysteem? (nee, dat is niet crimineel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_boekhouden )
- ledenadministratie
- webshop?

Een simpel platform om mijn kleinschalige freelance activiteiten in vast te leggen: omzet/winst/btw etc. Als er iets is dat handig, makkelijk en snel is, is dat mooi. Anders vermoed ik dat een LibreOffice Calc ook wel zal volstaan.


Zie boven: dit en niet meer dat dit was het doel waarom ik de vraag stelde. Kleinschalig moet worden gezien als zeer kleinschalig. Als u eventueel verder wilt gaan met een discussie over hoe groot/zakelijk men dit aan dient te pakken of hoe een grote kostenpost e.e.a mag zijn, be my guest. Voor nu dank ik meedenkers.

Groet,
ZB

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: boekhoudsoftware
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/13, 09:19:05 »
Misschien is dit nog iets, maar wellicht is dit echt geschikt voor zakelijk gebruik....

https://firefly-iii.org/

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/14, 13:54:01 »
Een simpel platform om mijn kleinschalige freelance activiteiten in vast te leggen: omzet/winst/btw etc. Als er iets is dat handig, makkelijk en snel is, is dat mooi. Anders vermoed ik dat een LibreOffice Calc ook wel zal volstaan.


Zie boven: dit en niet meer dat dit was het doel waarom ik de vraag stelde. Kleinschalig moet worden gezien als zeer kleinschalig. Als u eventueel verder wilt gaan met een discussie over hoe groot/zakelijk men dit aan dient te pakken of hoe een grote kostenpost e.e.a mag zijn, be my guest.

Kleinschallig zakelijke boekhouding bestaat niet. Je voert een huishoudboekje of een zakelijke boekhouding. En freelance is zakelijk, net als zzp. Zodra je een kvk nr hebt ben je volwaardig zelfstandig ondernemer inclusief alle voordelen, nadelen en risico's. Onderschat dat niet, wat velen toch wel doen.
Als je zelf je boekhouding gaat doen zul je altijd je belastingen (vooral btw) moeten kunnen verwerken en om daar te komen de administratie goed moeten voeren. Dat is gelijk voor zowel freelancer tot mkb. En ze worden allebei even hard afgerekend als de zakelijke boekhouding niet op orde is en aangiftes niet correct en tijdig gedaan worden.
Een zakelijke boekhouding goed en makkelijk voeren in excel zoals veel zzp-ers en freelancers doen is gewoon niet efficiënt. Voor beiden is een goed boekhoudpakket met uitgebreide geautomatiseerde mogelijkheden tijd- en daardoor kostenbesparend en derhalve een must, en de optie van een modulair systeem voorziet in een toekomstige groei.

Voor elke onderneming ongeacht welke hoedanigheid is het simpelweg zaak om je administratie op orde te hebben en daar overzicht uit te halen voor zakelijk beleid omtrent kosten, baten, rentabiliteit, solvabiliteit en winstgevendheid (=wettelijk verplicht). Dat is voor geen enkele onderneming anders.
Anders adviseer ik dringend om in loondienst te gaan/blijven werken omdat de risico's van een falende onderneming immens dramatisch kunnen zijn voor meer mensen dan alleen jezelf. Boekhouding is hierin een uiterst belangrijk aspect. Ik houd al jarenlang mijn hart vast bij de ontelbare zzp-ers die met simpele excelletjes en gemis aan zakelijk inzicht op zelfs basisniveau financieel onhaalbare ondernemingen voeren. Zzp'ers worden almaar armer TROUW, en ik ken er alleen al in mijn omgeving genoeg die een eind onder regulier uurloon verdienen terwijl ze denken dat ze binnen lopen (wat dus niet is).

Ondernemen is een vak apart. Ik zag al meer dan genoeg extreem vaardige vakidioten (=compliment) zichzelf kapot maken omdat ze ondernemen en alles daar omheen niet beheersten, en daaronder ook omdat een deugdelijke administratie en daardoor zakelijk inzicht ontbrak.
En aangezien ik dat niemand gun geef ik correct en volledig zakelijk advies met uitleg omdat het gevraagd wordt. ;D

Maar in elk geval sorry als ik meer geantwoord heb dan gewenst was. Je begrijpt nu waarom.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/14, 14:28:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #17 Gepost op: 2019/03/14, 14:26:35 »
@partyrabbit:
Dat is onjuist; niet elke ondernemer is BTW plichtig, IB plichtig, of verplicht een boekhouding te voeren (zie website Belastingdienst).
We hebben geen idee hoe kleinschalig de activiteiten van TS zijn; dus kunnen we zulke stellige uitspraken ook niet doen.

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #18 Gepost op: 2019/03/15, 00:29:05 »
@partyrabbit:
Dat is onjuist; niet elke ondernemer is BTW plichtig, IB plichtig, of verplicht een boekhouding te voeren (zie website Belastingdienst).

In dat geval ben je geen ondernemer of onderneming.
Zodra je ook maar 1 euro zelf verdient en dus omzet draait en dus belastingplichtig bent ben je wel degelijk verplicht deugdelijk administratie te voeren, volgens vastgelegde vereisten (een schoendoos met bonnetjes is niet deugdelijk!). Wettelijk vastgelegde verplichting
Zodra dit structureel wordt en/of een beetje grotere vormen aanneemt wordt je snel ook nog btw-plichtig.
Particulier met bijverdiensten kan, mits niet structureel. Anders ben je weer wettelijk verplicht zelfstandig ondernemer te worden.

Je bent zelfstandig ondernemer zodra je zelfstandig inkomen vergaard en dat verplicht je te registreren als officieel ondernemer. Je wordt officieel geregistreerd oondernemer zodra je een kvk-nr hebt, en zodra je een kvk-nr hebt krijg je automatisch een btw-nr en ben je automatisch btw-plichtig.
Elke ondernemer is standaard BTW plichtig, IB plichtig, en verplicht een boekhouding te voeren. Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen kun je een enkele tijdelijke ontheffing krijgen maar dit wordt nooit al blijvende standaard situatie geaccepteerd.
Tijdelijk, want een onderneming is ook weer wettelijk verplicht te groeien naar rendabele en gangbare omzet en inkomen en dit te handhaven.

Je kunt een klein forumpje met niet noemenswaardige donaties zonder winstoogmerk btw en ib vrij in de lucht houden, maar zelfs in dat geval al ben je administratieplichtig ;) al wordt je niet eens als ondernemer gezien. En als het grotere vormen dan "niet noemenswaardig" aanneemt komen verdergaande ondernemersverplichtingen ook al snel om de hoek kijken.

En de briefjes wat wanneer wel of niet moet sturen ze je vanzelf. Geloof me maar. Ik heb er hier ergens nog wel wat liggen. De informatie die ik verstrek is volledig juist.

Ik ga en wil niet uit de hoogte doen en lees het aub niet zo want alleen wat uitleg. En alvast sorry als het wel uit de hoogte klinkt. :-[
Na officieel gediplomeerd enkele tientallen jaren en wat kvk-nrs en btw-nrs verder actief als zelfstandig ondernemer en (eind-)verantwoordelijk voor een handjevol bedrijven (eigenaar, directeur) waarvan een ervan internationaal multinational bv met alleen al een aantal miljoenen omzet per jaar, kun je me niet zo heel veel meer bijbrengen over ondernemen en wat daar bij komt kijken. Dat zal meestal andersom zijn.

We hebben geen idee hoe kleinschalig de activiteiten van TS zijn; dus kunnen we zulke stellige uitspraken ook niet doen.

Ow jawel hoor. Is allang aangegeven. Reactie is geheel van toepassing.

Een simpel platform om mijn kleinschalige freelance activiteiten in vast te leggen: omzet/winst/btw etc.

Maar ik wil er eigenlijk over op houden en al helemaal niet in een overbodige discussie verzeild raken.
Het was me al duidelijk dat de (wel degelijk juiste) volledig ontopic informatie en adviezen die ik verstrekte niet op prijs gesteld werden. Ik was al stil.

Uiteindelijk wordt een zelfstandige geacht zichzelf te informeren om zelfstandig te beoordelen en te beslissen, en dat dient gerespecteerd te worden omdat hij ook voor alles zelfstandig en alleen eindverantwoordelijk is en ook ten alle tijden gehouden zal worden (=diepzinnig nadenkertje). Ik respecteer dat volledig.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/15, 01:59:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #19 Gepost op: 2019/03/15, 08:43:24 »
Ik ga hier verder niet op in en verlaat dit topic.

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #20 Gepost op: 2019/03/15, 19:06:57 »
Jammer en prima.
Het werkt toch echt zo. Uitleg is gewoon correct. Vraag maar na aan een ervaren ondernemer of kvk of zo. Kan ik ook niets aan doen of veranderen.

En ja, het is mogelijk om wat jaren omzet te draaien en inkomen te vergaren zonder belasting af te dragen. Maar dan komt de rekening later alsnog in de vorm van naheffing. Een valkuil voor een deel ondernemers. Je wordt gewoon belast over structureel zakelijk inkomend geld. Komt niemand onderuit.
Belastingafdracht mag (uitzonderingsgevallen) 4 jaar startfase lang op nul uitkomen met aftrekposten (is nog steeds formeel belast en administratieplichtig),  en je mag korte duur door economische tegenval onrendabel draaien, maar daarna wordt de onderneming wettelijk geacht rendabel te zijn of er volgt uiteindelijk een dringend verzoek te stoppen (als je nog niet al failliet bent).

En als je dan toch een administratie moet voeren kun je het meteen maar beter goed en makkelijk doen, want voor vergissingen wordt weinig tot geen ruimte geboden, voor een ondernemer is tijd geld en de naheffingen en boetes zijn ook niet mals.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/16, 01:34:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #21 Gepost op: 2019/03/16, 00:13:35 »
Toch nog even dit.

Ik vergat de kleine ondernemersregeling, maar dat is een vrijstellingsdrempel op de nog steeds formeel aanwezige btw-plicht en dan ben je nog steeds verplicht administratie te voeren.
Valt overigens nog te bediscussieren of je met die vrijstellingsdrempel wel ondernemer bent. :| Als ondernemer wordt je wettelijk geacht 1225 uren per jaar aan je onderneming te besteden [bron: bd), en met 20.000 euro omzet per jaar zit je dan op een bruto uurloon van pakweg 16 euro/uur. Dat is verre van een ondernemers-uurprijs en met zo'n laag uurloon kun je beter voor een baas gaan werken.
Ga je omgekeerd uit van een ondernemers-uurprijs dan voldoe je niet aan de criteria-uren om een onderneming te zijn.
Meer: Zelfstandig ondernemers: Let op het urencriterium!
Als je niet aan het urencriterium voldoet krijg je ook geen zelfstandigenaftrek en zo. Met deze btw vrijstelling betaal je dus weer meer IB. Betalen zul je. ;D

Overigens kun je uit 20.000 euro bruto omzet geen deugdelijk zelfstandig inkomen halen. 20.000 bruto per jaar is niet eens (is ca.88% van) het minimumloon en dan mag je niet eens bedrijfskosten daarbij hebben. Kun je beter voor een baas gaan werken.

Citaat van: mkbservicedesk.nl
Wat zijn de gevolgen voor je eenmanszaak als je deels in loondienst treedt? (of andersom, nog bent)
Deeltijdbaan naast je onderneming


Stel, je hebt een eenmanszaak en het gaat je bedrijf niet voor de wind. Dan kun je ervoor kiezen om deels in loondienst te treden. Dan komt er in ieder geval geld binnen. Maar wat zijn de gevolgen voor je onderneming als je dit doet?
Urencriterium
Als je op een bepaald moment in een jaar als ondernemer met een eenmanszaak in loondienst treedt, bestaat de kans dat je het urencriterium niet haalt. Als dat het geval is, verlies je de ondernemersaftrek.
Je winst kan dan worden gezien als resultaat uit overige werkzaamheden (RUOW) en niet meer als winst uit onderneming (wuo).

Dat zei ik dus ook al.

Citaat van: mkbservicedesk.nl
Wanneer aangifte doen?
Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel (KvK) als zelfstandig ondernemer, krijg je een btw-nummer en een brief waarin staat over welk aangiftetijdvak je aangifte moet doen. Meestal is dit per kwartaal, maar er zijn uitzonderingen. Als je per kwartaal meer dan 15.000 euro betaalt, doe je vaak per maand aangifte. Als je minder dan 1.883 euro btw per jaar betaalt, kun je een verzoek indienen om eens per jaar aangifte te doen.

Dat zei ik dus ook al.

Citaat van: BD
Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Dat zei ik dus ook al.
En nog meer.

Citaat
De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. De Belastingdienst let bij de beoordeling op de volgende punten:

  • Maak je winst? Zo ja, hoeveel? Als je alleen marginale winst boekt of structureel verlies leidt, is  het niet voor de hand liggend dat je winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
  • Hoe zelfstandig is je onderneming? Als anderen veel invloed hebben op je onderneming en het uitvoeren van werkzaamheden is er meestal geen sprake van een onderneming.
  • Beschik je over een financieel kapitaal? Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. Je moet investeren om je onderneming op te starten. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en een tijdje draaiende te houden, wijzen meestal op een onderneming.
  • Hoeveel tijd besteed je aan je onderneming? Als je veel tijd aan een activiteit zonder dat het iets oplevert, dan is er meestal geen sprake van een onderneming. Je moet wel voldoende tijd aan werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken. Dit wordt mede bepaald in het urencriterium.
  • Wie zijn je opdrachtgevers? Als je meerdere opdrachtgevers hebt, neemt je afhankelijkheid van één of enkele opdrachtgevers af en neemt daarmee je zelfstandigheid toe. Als je klantenkring vooral gevormd wordt door familie en vrienden, wordt je niet als ondernemer beschouwd.
  • Hoe maak je je ondernemerschap bekend? Als ondernemer ben je afhankelijk van opdrachtgevers. Om die te bereiken, moet je je profileren, door reclame te maken, of een website te bezitten.
  • Loop je ondernemersrisico? Als je ondernemersrisico loopt, dan heb je waarschijnlijk een onderneming. Je loopt ondernemersrisico als er een kans is dat je opdrachtgevers niet betalen, en/of afhankelijk bent van vraag en aanbod van je producten en diensten.
  • Ben je aansprakelijk voor de schulden van je onderneming? Als je aansprakelijk bent voor de schulden die voortvloeien uit je onderneming, dan ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Let op: Als je als zelfstandig ondernemer voldoet aan het urencriterium en bij aanvang van het kalenderjaar nog geen 65 bent, kun je gebruik maken van onder andere de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de fiscale oudedagsreserve (FOR). Je betaalt dan minder inkomstenbelasting.

En verdrink niet in het misverstand van freelancer, zzp-er of ondernemer. Formeel, juridisch en wettelijk gezien zijn het verschillende namen voor hetzelfde beestje.
Ze zijn juridisch allemaal zelfstandig ondernemer en worden hetzelfde behandeld. Ze vallen alle drie onder exact dezelfde wetgeving en verplichtingen (ook daar staan weer de verplichtingen van belastingafdrachten en administratieplicht), alleen soms daarbinnen net wat andere sub-wetjes en drempels op dat moment.

Citaat van: ondernemersplein.kvk.nl
Een administratie opzetten en bijhouden. Er zijn vast leukere dingen te bedenken. Maar als ondernemer bent u het wettelijk verplicht.

Leg dit allemaal maar eens over mijn uitleg heen en kijk dan nog maar eens of mijn parate kennis juist was. ;)

Conclusie (voor wie het wel wil aanhoren).
Neem je positie als zelfstandig ondernemer serieus, want je bent ook serieus verantwoordelijk. Zorg gewoon dat je je boekhouding goed en makkelijk op orde hebt zodat het je zo min mogelijk tijd (=dode uren) kost en ook zeker geen gedonder oplevert.
Zodat je deze bespaarde tijd kunt gebruiken om je core-business goed uit te voeren en lekker omzet en inkomen kunt gaan realiseren.


Doe nou maar gewoon je voordeel met deze goedbedoelde, correcte en vooral gratis adviezen die je bij een adviseur snel bakken met geld zouden kosten. En wat een aanzienlijk deel van een KOR omzet en daarbij toch al matige inkomen zou opvreten. ;D
... in plaats van over de emmer raken. Zo jammer.

Dat was mijn uitspraak uitleg en daar moet u het mee doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/16, 01:26:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: boekhoudsoftware
« Reactie #22 Gepost op: 2019/05/04, 12:39:39 »
Geachte allen,

Voor de meedenkers en belangstellenden in dezen wil ik u gaarne een kleine update doen toekomen.

Vooralsnog werkt een spreadsheet in LibreOffice naar behoren. BTW vordering en betaling is daar op uit te rekenen en kosten/baten verhaal is er heel eenvoudig uit af te lezen om dat vervolgens in een andere spreadsheet vast te leggen.
Gezien de omvang van mijn activiteiten is dit voor nu afdoende. Ik dank u voor de meegegeven overwegingen. Wellicht wellicht wellicht als de klein kans zich voordoet dat ik toch uit mijn voegen ga groeien, zal ik e.e.a zeker gaan herlezen.

Vriendelijke groet,

ZijneBalorigheid
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.