Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lettertypes  (gelezen 2420 keer)

Offline Shan

  • Lid
lettertypes
« Gepost op: 2019/08/28, 16:26:55 »
Hallo Ubuntu-ers,
Ik ben nieuw op Ubuntu en wil voor Office Writer een ontbrekend lettertype ergens vandaan halen. Hoe doe ik dat? En het verwijderen van lettertypes, hoe gaat dat in zijn werk?
gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/28, 16:57:16 »
In Ubuntu is het niet zo eenvoudig (maar ook weer niet zo moeilijk) fonts toe te voegen en te verwijderen: er zijn standaard geen grafische hulpmiddeltjes meer beschikbaar hiervoor (vroeger kon je wél fonts toevoegen/verwijderen via Ubuntu software centrum).

Fonts voor eigen gebruik toevoegen, is desalnietemin eenvoudig. Maak een verborgen folder .fonts aan in je home folder en plaats daar de fontbestanden in. De fonts zullen beschikbaar zijn na uitloggen en herinloggen, of na een herstart van het systeem.

In linux is een folder waarvan de naam begint met een . verborgen. Om de verborgen folders te zien en ermee te werken in bestandsbeheer, klik je op het hamburgermenu in de bestandsbeheerder, en vink je de optie "Toon verborgen bestanden" aan. Vlugger is het, even op Ctrl+h te drukken. Hiermee zet je "verborgen bestanden tonen" aan en uit.

Fonts onder je .fonts folder zijn enkel beschikbaar voor jezelf. Systeembreed beschikbare fonts staan onder de systeemfolder /usr/share/fonts of /usr/local/share/fonts. In de eerste folder komen de fonts die via het pakketbeheer zijn geïnstalleerd. Wil je zelf fontbestanden systeembreed plaatsen, dan is het meer "netjes" die onder /usr/local/share/fonts te plaatsen: ook hier volstaat het de fontbestanden naartoe te kopiëren. Dit moet evenwel gebeuren als systeembeheerder.

Systeembreed geïnstalleerde fonts onder /usr/share/fonts moeten, om het systeem consistent te houden, toegevoegd of verwijderd worden via het pakketbeheer. Dit gaat enkel via terminalcommando's of met het gespecializeerde gereedschap "synaptic" pakketbeheer. Bijvoorbeeld, de font Garuda zit in het pakket fonts-tlwg-garuda-ttf. Door dit pakket te verwijderen, wordt ook die font verwijderd.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/28, 18:37:02 »
@ Vanadium : hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ga dat eens rustig bekijken en zien of het lukt om e.e.a. zichtbaar te maken en te verwerken.
gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/29, 09:53:34 »
De Home-folder . OK , maar nu het menu-item ' nieuwe map'. Ook in ' Documenten' zou ik toch heel eenvoudig een Nieuwe Map moeten kunnen aanmaken? Ik zoek me suf  :(
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/29, 10:08:12 »
De nieuwe gnome interface, waar afgestapt wordt van de klassieke menu's, is inderdaad soms van die aard om je suf te zoeken  :). Het voordeel is een cleane interface, die wel intuïtief werkt eens je het gewend bent.

Nu hangt het er van af welke Ubuntu-versie je gebruikt, want de interface is veranderd in 19.04 in vergelijking met 18.04, de huidige LTS (Lange Termijn Ondersteuning) versie.

Wat zeker werkt, is Ctrl+F10, en daar "Nieuwe folder" kiezen. Ctrl+F10 roept het rechtsklik menu op. Als je een lege plek hebt in een folder, dan kan je dat menu ook oproepen via rechtsklik. Heb je geen lege plek, dan is het in de oudere versie schier onmogelijk dat menu enkel met de muis op te roepen. In de nieuwe versie is er een menu gekoppeld aan de folder in de bovenste balk, en kan je ook via rechtsklik op de foldernaam het menu verkrijgen.

Eenvoudigst en vlugst is met de sneltoets: Ctrl+Shift+N, type de naam van de nieuwe folder, en klaar is kees.

Druk op Ctrl+Shift+? voor een lijst met sneltoetsen (ik weet echter niet of dat er ook al is in Ubuntu 18.04).

Geef eens door met welke Ubuntu versie je werkt. Kijk hiervoor in Instellingen - Details - Over (Settings - Details - About). Onder het logo staat de versie. Meest waarschijnlijk is dit voor jou ofwel de LTS versie (Ubuntu 18.04) ofwel de huidige versie (Ubuntu 19.04).

Re: lettertypes
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/29, 14:40:40 »
Er zijn makkelijkere manieren. Er zijn al (verborgen!) fonts directories.
Een onder de gebruiker. Alleen voor de gebruiker.
En ook een algemene map. Beschikbaar voor alle gebruikers.
Zet daar (map naar keuze) je ttf's in en ze zijn beschikbaar in alle proggies.

Nu niet achter de juiste pc. Op verzoek verstrek ik exacte lokaties mappen later.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/29, 14:56:39 »
Ik heb 18.04.3 opmijn laptop.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/29, 15:01:00 »
18.04.3  GNOME 3.28.2
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/29, 15:10:42 »
@Vanadium  met CTRL+Shift+F10 is het elukt om een nieuwe map ( .fonts ) te maken.
heb daarna de laptop herstart en er is wel iets bijgekomen. maar nog geen lettertypes te zien.
Hoe krijg ik ze daar?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #9 Gepost op: 2019/08/29, 15:15:47 »
Ik zie bij Documenten: /home/hans/.ICEauthority
/home/hans/.ICEauthority (kopie)
/home/hans/.xinputrc
/home/hans/.bash_history

en in een van de 4 staan herkenbaar de namen van de geinstalleerde fonts.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #10 Gepost op: 2019/08/29, 15:26:05 »
De belangrijkste vergeet ik  sambox  daar staan ze.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #11 Gepost op: 2019/08/29, 15:38:58 »
Deze doc's staan (verborgen) in de map Documenten. ???
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #12 Gepost op: 2019/08/29, 15:40:34 »
/home/hans/.ICEauthority
/home/hans/.xinputrc
/home/hans/.bash_history
/home/hans/.sambox.cache    zij staan in de  folder Documenten.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: lettertypes
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/29, 16:15:05 »
Aldus

Citaat
het is mogelijk op .ttf te klikken en dan in het
geopende venster op installeren te klikken.

de andere optie

voor iedereen: plaats .ttf in
/usr/share/fonts/truetype

voor jezelf
in
persoonlijke map/home/<gebruiker>/.fonts (evt .fonts aanmaken)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/29, 16:19:58 »
Als er nog geen antwoord is, bewerk dan je laatste post in plaats dan telkens je iets invalt een nieuw bericht te plaatsen. De bedoeling van dit forum is dat hulp aan jou ook andere gebruikers ten goede komt: het moet dus een beetje netjes en overzichtelijk blijven.

Fonts in die .fonts folder plaatsen is een kwestie van bestandsbeheer. Je moet de juiste fontbestanden naar die folder kopiëren of verplaatsen.

Mogelijk komen je font bestanden in een archief, zoals .zip. Dan moet dat archief eerst uitgepakt worden vooraleer de fontbestanden op de juist plaats komen.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 09:04:18 door vanadium »

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/29, 16:27:30 »
Excuus voor mijn rommelig gedoe. Ik wist niet dat ik kon aanvullen op reeds verzonden reaktie. Het is allemaal erg nieuw voor mij. hgr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: lettertypes
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/29, 16:28:40 »
Wijzigen forumbericht;
Rechtsboven je te wijzigen bericht klikken op dit icoontje
Je vindt er twee. De bovenste is voor uitgebreide tekstverwerker. De onderste voor inline simpele tekstverwerker.

Lettertypes toevoegen, zie de quote in mijn vorige reactie.

Open je bestandsbeheerder.

Ga naar de map /usr/share/fonts/truetype
En plaats daar je gewenste .ttf bestanden  om ze beschikbaar te krijgen voor alle gebruikers (mijn persoonlijke voorkeur).
Als het er veel zijn raad ik je aan ze onder te brengen in aan te maken subdirectories.

OF de andere optie

Bestandsverkenner opent in de map "Persoonlijke map" (of ga naar die map)
Klik in het menu op "Beeld" en klik op "Verborgen bestanden tonen" (of doe simpelweg CTRL+H)
Dan zie je map .fonts en plemp je daarin je gewenste ttf bestanden, om ze beschikbaar te krijgen voor deze specifieke gebruiker.

Eén enkel ttf bestand kun je in verkenner simpel gewoon dubbelklikken en in het schermpje wat dan volgt toevoegen.

Staan je gewenste .ttf bestanden in die mappen herstart dan je computer en je ttf's zijn beschikbaar in alle programma's.

PS: Let wel goed op in directories met voor de naam een punt. Dit zijn belangrijke systeemmappen en alles wat je daarin verkeerd verwijderd kan nadelen opleveren. Je kunt in deze mappen niet zomaar wat aanrommelen,
Aan de andere kant, leer ze wel goed kennen want dit zijn kenmerkende mappen die je nog wel vaker nodig hebt (want handig systeem), dus enigszins wegwijs daarin worden is raadzaam.

Succes!!
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 16:43:45 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/29, 18:23:20 »
@vanadium en partyrabbit :
Dank voor jullie aanwijzingen. Ik ga ermee aan de slag.  Zien of ik van andere Vista de fonts kan " exporteren " .
Voorlopig genoeg te puzzelen.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: lettertypes
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/29, 19:47:19 »
Gewoon even op internet rondneuzen en goed werkende site zien te vinden.
Miljoenmiljard true type fonts (.ttf) te vinden daar. =D https://duckduckgo.com/?q=ttf+download
En op torrent nog veel meer. (disclaimer: download via torrent is niet verboden zolang het geen copyrighted materiaal betreft maar vrijgegeven bestanden)
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 19:53:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: lettertypes
« Reactie #19 Gepost op: 2019/08/29, 20:07:24 »
Zien of ik van andere Vista de fonts kan " exporteren " .
Ja dat kan;  je kunt de fonts van je Win OS in je Linux OS kopiëren zoals boven beschreven.
Dat doe ik ook omdat sommige veel gebruikte MS fonts niet goed vervangen worden, en de opmaak dan verschuift. Daar heb je overigens vaak ook 'vrije' vervang-fonts voor die wel goed passen.

Overigens zitten er ook een aantal MS fonts in Linux pakketbeheer:
ttf-mscorefonts-installer
Citaat
Installer for Microsoft TrueType core fonts
 
This package allows for easy installation of the Microsoft True Type
Core Fonts for the Web including:

  Andale Mono
  Arial Black
  Arial (Bold, Italic, Bold Italic)
  Comic Sans MS (Bold)
  Courier New (Bold, Italic, Bold Italic)
  Georgia (Bold, Italic, Bold Italic)
  Impact
  Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic)
  Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic)
  Verdana (Bold, Italic, Bold Italic)
  Webdings

En nog veel meer: zoek op ttf of font in je pakketbeheer.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/29, 20:10:15 door VuurVosje »

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #20 Gepost op: 2019/08/30, 09:20:19 »
Dank allemaal . Ik heb genoeg info om eruit te komen. Als het zover is bericht ik dat nog, maar dat kan een paar dagen duren. Daarna sluit ik de topic.  Voor nu Prettig weekend !
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 09:24:56 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline Shan

  • Lid
Re: lettertypes
« Reactie #21 Gepost op: 2019/08/30, 15:44:46 »
Het is gelukt om ttfs van Windows  in Ubuntu  te plaatsen. He he nou nou.  Veel geleerd ( ook de les)  ;)  met dank aan vanadium,  partyrabbit, en alle anderen.  Ik sluit hierbij  deze topic.
Hgr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Re: lettertypes
« Reactie #22 Gepost op: 2019/08/30, 16:37:37 »
He he nou nou.  Veel geleerd ( ook de les)  ;) 

Mooi hé!? Zo doorbijten. En op een gegeven moment ga je steeds meer onder de knie krijgen. Steeds meer zelf al begrijpen. En steeds blijer worden.
Succes met het zoeken van leuke lettertypes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: lettertypes
« Reactie #23 Gepost op: 2019/08/30, 16:53:56 »
Het is gelukt om ttfs van Windows  in Ubuntu  te plaatsen.
Heb je daar wel toestemming van MS voor gekregen?  :police:

Re: lettertypes
« Reactie #24 Gepost op: 2019/08/30, 16:58:37 »
Heb je daar wel toestemming van MS voor gekregen?  :police:

Even een stukje juridische aanvulling.
Als jij een win en/of office versie legaal hebt liggen heb je toestemming, betaald voor het gebruik en de rechten, en kan niemand je verbieden deze te gebruiken op wat voor manier dan ook. Je mag de lettertypes namelijk ook gebruiken in programma's, denk hierbij aan photoshop en dergelijke.
Unieke en beperkte gebruikstoestemming valt snel onder monopolieposities.

En alsof zij ooit nadrukkelijk (dus niet verkapt/misleidend) toestemming aan mij gevraagd hebben om mijn privacy vast te leggen....
Alsof ik die simpele lettertypes wil gebruiken in serieuze ontwerpen gericht op derden. Duuuhh. =D
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 17:00:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore