Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie  (gelezen 1016 keer)

prodinho

  • Gast
Hallo mede-Ubuntero's,

Compiz doet/deed een tijdje vreemd (vastlopen etc.) en heb dit dus verwijderd.

Het aanmelden lukte wel, alleen starte Metacity niet automatisch op en moest deze
handmatig opstarten. Als 'oplossing' hiervoor heb ik het commando 'metacity' via Voorkeuren->Sessies aan het opstartscherm toegevoegd. Dit werkte helaas niet,
dus heb ik 'metacity' vervangen door 'metacity --replace'. En nu zit ik hiermee;
Als ik me nu aanmeld, zie ik niets anders dan de standaard achtergrond.
Iik kan nog wel dmv CTRL+ALT+Backspace terug naar het aanmeldvenster.

Opstarten in Gnome failsafe lukt wel, ook dan heb ik het probleem dat Metacity niet automatisch opstart. Metacity geeft trouwens geen foutmeldingen wanneer ik deze
via de terminal opstart.

Hoe kan ik dit weer herstellen (zonder te re-installen)?

P.s. dit alles gebeurt alleen op het account van mn vriendin, bij mij werkt alles normaal
alleen is dit niet echt goed voor het imago van Ubuntu.. ze is namelijk een Windows-addict! :P

Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/26, 20:08:12 »
Als ik vanalles gedaan heb en ik wil eigenlijk terug clean werken, wis ik de instellingen in mijn home map. Dat betekend dat ik al de bestanden in mijn home map wis die beginnen met een punt (de verborgen bestanden dus). Wel oplotten dat je af blijft van vb .evolution, .mozzila en deze. Anders ben je je e-mails kwijt of uw favorieten...

Daarna afmelden en terug aanmelden.

Offline Mij

  • Lid
Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/26, 20:08:38 »
Citaat van: prodinho
Hallo mede-Ubuntero's,

Compiz doet/deed een tijdje vreemd (vastlopen etc.) en heb dit dus verwijderd.

Het aanmelden lukte wel, alleen starte Metacity niet automatisch op en moest deze
handmatig opstarten. Als 'oplossing' hiervoor heb ik het commando 'metacity' via Voorkeuren->Sessies aan het opstartscherm toegevoegd. Dit werkte helaas niet,
dus heb ik 'metacity' vervangen door 'metacity --replace'. En nu zit ik hiermee;
Als ik me nu aanmeld, zie ik niets anders dan de standaard achtergrond.
Iik kan nog wel dmv CTRL+ALT+Backspace terug naar het aanmeldvenster.

Opstarten in Gnome failsafe lukt wel, ook dan heb ik het probleem dat Metacity niet automatisch opstart. Metacity geeft trouwens geen foutmeldingen wanneer ik deze
via de terminal opstart.

Hoe kan ik dit weer herstellen (zonder te re-installen)?

P.s. dit alles gebeurt alleen op het account van mn vriendin, bij mij werkt alles normaal
alleen is dit niet echt goed voor het imago van Ubuntu.. ze is namelijk een Windows-addict! :P
als het niet erg is voor de instellingen van haar acount voor haar programma's kun je in nautilus (bestandsbeheerder) op crtl + h drukken en alles verwijderen dat met een punt begint uds .gnome, .firefox etc. . Dit zou het waarschijnlijk oplossen, omdat het gebruikersgebonden is.

Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/26, 20:12:13 »
Ha,ha, ik was eerst :P

Offline Mij

  • Lid
Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/26, 20:16:01 »
Citaat van: Dadio
Ha,ha, ik was eerst :P
Wat gebruikers vaak niet weten is hoe ze de mappen zichtbaar krijgen.

prodinho

  • Gast
Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/26, 20:19:42 »
--

Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/26, 20:33:50 »
We maken geen ruzie hoor, ik was gewoon sneller :D

enfin...

Je moet ook mappen verwijderen zoals .config, .gconf en .gconf en zo.

Ik wis altijd al de verborgen mappen en bestanden buiten .evolution en .mozilla.

Korte pijn.

prodinho

  • Gast
Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/26, 20:42:56 »
---

Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/26, 20:55:34 »
't Is niet de meest elegante oplossing maar...

je kan de home map van je vriendin copieren, de account van je vriendin wissen, dan de bestanden terug in haar home map steken. Hierbij zo veel mogeijk van de verborgen mappen afblijven. Enkel eventueel .mozilla en .evolution of zo terug zetten.

prodinho

  • Gast
Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/26, 21:42:25 »
Windows biedt zelfs meer opties om een programma aan je startup toe te voegen..
er moet toch nog een manier zijn om metacity automatisch te laten opstarten?

prodinho

  • Gast
Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/27, 17:30:55 »
----

Metacity start niet op; ook niet na handmatig toevoegen aan sessie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/28, 18:50:53 »
In linux heb je ook meerdere mogelijkheden om programma's aan de 'startup' toe te voegen. Vb je kan de volgende regel toevoegen aan het script "/etc/X11/xinit/xinitrc"

metacity --replace &

Vergeet het &-teken niet, anders kan uw systeem blijven hangen.

Deze dient voor al de gebruikers. Als je enkel de startup wil toevoegen aan één user, dan copieer je het bestand naar de home map van de user en voeg daar de regel toe. En hernoem het dan naar ".xinitrc"

Maar zo'n dingen zijn niet verstandig omdat het pakket beheer programma niet op de hoogte is van deze wijziging. Als je dan bijkomende paketten installeert of zo, kan dat voor onverwachte resultaten zorgen.

De bedoeling van een pakket is dat je als gebruiker nooit zulke dingen moet doen.

Waarschijnlijk is er bij jou iets anders fout zodat metacity niet opgestart wordt.

Maar wat is natuurlijk de vraag....