Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?  (gelezen 1095 keer)

Kevf

  • Gast
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Gepost op: 2007/10/17, 14:09:31 »
Hey mensen,

Ik ben vanwege ati-probs al een tijdje niet met Ubuntu bezig geweest. Echter met de release van 7.10 ga ik het morgen toch weer oppakken (dual boot met xp). Ik heb mijn partities al in orde gemaakt in de tijd van 6.06 echter heb het vermoeden dat ik mijn swap moet vergroten.

Ik heb een partitie van 15 gig voor ubuntu en 512 voor de swap (heb 512 aan ram). Verder heb ik ongeveer 200 gig voor data en de rest voor xp (25 gig oid).

Nu wil ik eigenlijk 500mb bij de swap op gooien tijdens de installatie en dan ten koste van de 15 gig van ubuntu doen. Is dit helemaal zonder risico's? Want ik heb eigenlijk bar weinig zin om al mijn data te back-uppen.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/17, 14:17:49 »
als de partities die jre wil aanpassen naadt elkaar liggen is er geen probleem, zolang er niks op staat van data.

Offline Dave

  • Lid
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/17, 14:25:09 »
zijn er eigenlijk nog regels voor die swap buiten de aanbevolen grootte?
Ik heb die de laatste keer vooraan de schijf gezet omdat me dat sneller leek net als in windows dat je die vooraan zet met defrag.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/17, 14:27:45 »
Citaat van: Dave
zijn er eigenlijk nog regels voor die swap buiten de aanbevolen grootte?
Ik heb die de laatste keer vooraan de schijf gezet omdat me dat sneller leek net als in windows dat je die vooraan zet met defrag.
De lokatie maakt niet echt heel veel uit volgens mij.

Kevf

  • Gast
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/17, 14:53:19 »
Naast elkaar bedoel je mee fysiek zoals zichbaar op die balk?

Ik heb trouwens nergens echte 'regels' kunnen vinden mbt de grootte van de swap. Lees zelfs over mensen die totaal geen swap hebben, maar dan doet hibernate het dus niet meer. Ach die 500 mb op 250 gig kan ik best missen en beter het zekere voor het onzekere :)

neorejdv

  • Gast
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/17, 15:07:23 »
Een vuistregel is toch dat je swap twee maal zo groot moet zijn als je totale memory?
Waar hij staat maakt niet echt uit denk ik. Misschien dat vooraan zetten wel sneller is maar dat zal bijna niet merkbaar zijn.

Benjamin1987

  • Gast
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/17, 15:45:22 »
Dat is inderdaad de vuistregel. Ik heb een memory van 1024mb en een swappartitie van 2048mb, maar ik vraag me af of 1 gb aan swap ook goed genoeg is. succes en veel plezier met 7.10

Offline Dave

  • Lid
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/17, 17:09:24 »
ja las ook al van die het niet eens hebben.
Heb daar twijfels over.
Van windows weet ik dat die bepaalde dingen standaard in de "swap' wegschrijft ook als er genoeg geheugen is.
opgeslagen in het geheugen moet om de zoveel miliseconden ververst worden anders vervliegd het immers.
Daarom is het ook logischer om bepaalde data direkt in de swap te bewaren.

Hoe dit in Linux geregeld is weet ik niet.
Maar heb je een overvloed aan rekenkracht zal je daar ook weinig van merken waarschijnlijk als iets meer of minder tijd kost.

Offline vanadium

  • Lid
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/18, 09:56:01 »
Je swap vergroten betekent je partitionering aanpassen. Hierbij zijn er altijd "risico's", hoewel dat in principe probleemloos kan gedaan worden.

Het hangt een beetje af van je huidige partitionering. Als je enkel je Linux datapartitie moet verkleinen en dan de (kleine) swap verplaatsen om die dan te kunnen vergroten, zal het allemaal vrij vlug gaan. Ik meen hier echter op te vangen dat je swap "aan het begin van de schijf" staat, en dan moet je wellicht eerst je Linux datapartitie verkleinen, en dan zowel je Linux datapartitie als je Windows partitie verplaatsen, wat zeer veel tijd zal vergen en dus al minder risicovrij is.

swap vooraan willen zetten is inderdaad niet zinvol. Met 512 MB RAM is minstens 1 GB swap wel aan te bevelen. Wat je kan doen, is je Ubuntu datapartitie iets verkleinen, en in de vrijgekomen partitie een tweede swap partitie maken. Linux zal dan je beide swap partities herkennen en gebruiken. Zo heb je toch je extra swap zonder aan je Windows partitie te moeten komen.

Gonaz

  • Gast
Ik wil met 7.10 mijn swap vergroten, risico?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/18, 21:56:05 »
Ik heb eens mijn swap aangepast en mocht mijn Ubuntu opnieuw installeren (ik moet er wel bij vermelden dat ik de vrijgekomen ruimte van de swap aan mijn root heb toegevoegd). btw: ik heb 1gig ram-geheugen en 1 gig swap en het meeste swap dat er al gebruikt is was 30MB (dus met 512MB zou ik nog ruim voldoende hebben).