Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST!] Plots problemen met opnemen met Audacity....  (gelezen 2491 keer)

[OPGELOST!] Plots problemen met opnemen met Audacity....
« Gepost op: 2010/06/21, 01:49:39 »
Afgelopen week heb ik afscheid genomen van Hardy Heron, en de laatste Ubuntu op mijn desktop PC geïnstalleerd. Alles ging op zich vlekkeloos, en ik was - zoals altijd - weer in mijn nopjes met mijn nieuwste aanwinst.

Aangezien ik graag zo nu en dan een plaatje opneem, heb ik Audacity geïnstalleerd. Ook die werkte, na even zoeken naar de geluidsinstellingen, prima. Zowel het afspelen als opnemen ging geheel naar wens. Ik heb na dit testje de PC afgesloten, en heb deze vanavond weer aangezet. Ik had de intentie om weer een aantal platen op te nemen, en ik klik Audacity aan in het menu. Dit ging verder ook prima. Vervolgens druk ik op het knopje "opnemen", en toen gebeurde er iets onverwachts: Opnemen lukte opeens niet meer (de cursorlijn blijft stilstaan), en mijn CPU "gierde" naar 100%. Zodra ik het opnemen afzette, werd alles weer normaal. Heel gek, want sinds gisteren (toen alles nog werkte) heb ik verder geen enkele wijziging meer aangebracht in/aan zowel Audacity als Ubuntu.

Ik heb zojuist van alles geprobeerd wat binnen mijn kennis lag over Audacity, maar helaas.... ik krijg het niet meer voor elkaar om iets op te nemen. Heel raar....

Om te kijken wat de boosdoender is die mij verhindert om op te nemen, heb ik Audacity opgestart via de terminal, om zo te zien wat er precies fout gaat. Ik kreeg de volgende melding:

marco@marco-desktop:~$ audacity
bt_audio_service_open: connect() failed: Verbinding is geweigerd (111)
bt_audio_service_open: connect() failed: Verbinding is geweigerd (111)
bt_audio_service_open: connect() failed: Verbinding is geweigerd (111)
bt_audio_service_open: connect() failed: Verbinding is geweigerd (111)
Expression 'stream->capture.pcm' failed in 'src/hostapi/alsa/pa_linux_alsa.c', line: 3653

Ik heb geen idee wat dit inhoudt, maar "iets" is de boosdoender voor mijn plotselinge probleem. Helaas is het niet de eerste keer dat ik problemen ondervindt met Audacity op Ubuntu, want op 8.04 gedroeg het zich soms ook al onvoorspelbaar. Alleen lukte het opnemen verder altijd wel onder de voorgangers van Lucid Lynx. Onder Windows (hoe vervelend ik dit ook vind om te zeggen) heeft Audacity wèl altijd naar behoren gewerkt.

Is er iemand die mij kan helpen dit probleem op te lossen? Dit zijn de specificaties van mijn geluidskaart in het ruim 7 jaar oude "beestje":

description: Multimedia audio controller
product: VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller
vendor: VIA Technologies, Inc.
physical id:
11.5
bus info:
pci@0000:00:11.5
version: 50
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm cap_list
configuration:
driver = VIA 82xx Audio
latency = 0
resources:
irq : 22
ioport : e000(size=256)

Alvast bedankt voor jullie hulp!  ;)

Groetjes,
Marqeaux.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/22, 21:56:44 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Plots problemen met opnemen met Audacity....
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/21, 08:13:43 »
Hallo

Die;
bt_audio_service_open: connect() failed: Verbinding is geweigerd (111)
melding zie ik ook wel als ik bijv. in de terminal met espeak bezig ben.
Het is een onderdeel van bluetooth.
Je zou, als je toch helemaal niets met bluetooth doet, via synaptic
zoeken op bluetooth en daar alles kunnen verwijderen.
Maar alleen de verwijdering van pakket bluez-alsa is voldoende om die
foutmelding weg te krijgen.
Ik weet niet of dit al voldoende is om het probleem met audacity te verhelpen.
Start anders een terminal en type top
Start daarna audacity en kijk welk proces de processor voor 100% claimt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Plots problemen met opnemen met Audacity....
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/22, 21:56:13 »
Hoi Gerrit,

Sorry voor de late reactie. Ik heb inmiddels Ubuntu helemaal vanaf de grond af weer opnieuw geïnstalleerd, omdat ik - als muziekliefhebber - het absoluut niet kan "handlen" dat zoiets belangrijks als audio op de PC (opnemen in dit geval) het niet doet. Op een andere PC zag ik dat er inmiddels door jou was gereageerd in de tussentijd, maar op dat moment had ik Lucid opnieuw geïnstalleerd (uit een gevoel van frustratie).

Het probleem heb ik om die reden ook niet verder kunnen uitpluizen, dus heeft mijn eerdere posting ook geen betrekking meer op mijn situatie. Ik heb nu dus weer een "fris" systeem, en Audacity werkt (vreemd genoeg) ineens zoals het hoort. Waarom het bij de vorige  installatie ineens niet meer zo was (ik had namelijk niets gewijzigd aan het systeem) en in deze install wel is voor mij onverklaarbaar, maar voor mij is het het belangrijkste dat Audacity het weer doet. "Voorlopig" althans, want ik prijs de dag nooit eer de avond verstreken is. Multimedia is helaas nog steeds het "zorgenkindje" onder Linux tot nu toe. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat de "achterstand" op het door ons zo geliefde platform ooit ingelopen is.

Toch bedankt voor je genomen moeite om me proberen te helpen. Dat waardeer ik uiteraard ten zeerste.

Ik markeer dit draadje voorlopig als zijnde "opgelost", ook al is mijn oplossing niet dé oplossing voor het feitelijke probleem. Het zij even zo op dit moment.

Groetjes,
Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Arend8810

  • Lid
Re: Plots problemen met opnemen met Audacity....
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/27, 17:34:05 »
Hallo

Die;
bt_audio_service_open: connect() failed: Verbinding is geweigerd (111)
melding zie ik ook wel als ik bijv. in de terminal met espeak bezig ben.
Het is een onderdeel van bluetooth.
Je zou, als je toch helemaal niets met bluetooth doet, via synaptic
zoeken op bluetooth en daar alles kunnen verwijderen.
Maar alleen de verwijdering van pakket bluez-alsa is voldoende om die
foutmelding weg te krijgen.
Ik weet niet of dit al voldoende is om het probleem met audacity te verhelpen.


Start anders een terminal en type top
Start daarna audacity en kijk welk proces de processor voor 100% claimt.

Groeten Gerrit

Let op met het verwijderen van al je bluetooth bestanden, heb ik ook gedaan en prompt had ik geen internetverbinding meer, heb heel wat werk gehad om dit weer op punt te krijgen (inclusief installatie van oudere versie om toch maar een oplossing via internet te zoeken) ; verwijder in ieder geval niet ; libgnome-bluetooth8 en network-manager-gnome, die ook opduikt als je bluetooth zoekt in je synaptic.

Offline mrGee

  • Lid
Re: [OPGELOST!] Plots problemen met opnemen met Audacity....
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/27, 18:31:03 »
Hallo

Bedankt voor de aanvulling, het is al een tijdje terug dat ik met bepaalde espeak gerelateerde
software bezig was, en daar heb ik helemaal geen network-manager gebruikt voor internet,
dat stond vast ingesteld op die laptop; vandaar dat ik het niet miste. Bij de andere had ik mij alleen
beperkt tot verwijdering van bluez-alsa.
Maar het is altijd verstandiger om inderdaad te kijken welke extra pakketten zoal gede-installeerd
worden.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >