Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie op nieuwe computer.  (gelezen 1326 keer)

Rory

  • Gast
Installatie op nieuwe computer.
« Gepost op: 2008/09/13, 22:19:29 »
Ik weet niet of ik bij het juiste forum ben voor het onderstaande probleem en of ik alles wel tegelijkertijd kan vragen. Ik heb al vele jaren ervaring met computers zowel mainframe als PC. Uit de mainframe gedachte heb ik een nieuwe PC bij een internetbouwer besteld en in elkaar laten zetten. Ik geef wat computercursussen aan digibeten waarbij zowel Windows XP als Vista gebruikt wordt of gaat worden.
Mijn systeem zal bestaan uit een ASUS P5Q moederboord met 4 schijven in een RAID 0+1 opstelling en vanzelfsprekend een multi-boot mogelijkheid. Nu lees ik op diverse plaatsen dat het lastig is om een firmware RAID-opstelling met Ubuntu te configureren. Een multi-boot configuratie is daarbij ook lastig. Toch wil ik wat gaan experimenteren met Ubuntu (was ik al langer van plan). Het installeren van de 2 Windows zal wel geen echt probleem opleveren maar met het nieuwe Ububtu in een dergelijke opstelling voor een Linux-nieuweling wordt waarschijnlijk wat lastiger.
Wie wil mij helpen met het opsplitsen en oplossen van dit probleem, ofwel hoe installeer ik naast de twee Windows de laatste alternate CD op een systeem met firmware RAID 0+1?

Offline Ubert

  • Lid
Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/13, 23:02:26 »
beste Rory,

Welkom op het forum, maar nu even over je vraag, RAID is echt drama met linux, dus ik zal als ik jou was ubuntu virtueel draaien in xp/vista met mbv vmware/ virtualbox. dit werkt ook gewoon op normale snelheid, temminste ik denk dat je wel 2gb of meer ram hebt toch?

Offline siegi

  • Lid
Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/13, 23:07:39 »
RAID is goed mogelijk onder linux. Raid word namelijk veel toegepast bij servers. En laat dit nu het domein zijn waar linux een zeer groot aandeel heeft.
Het kan zijn dat het voor beginners of bij sommige hardware moeilijk is.

Je zal in elk geval de alternate cd nodig hebben.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Vinkje onder download aanduiden voor de alternate cd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/13, 23:08:46 »
Citaat van: Ubert
beste Rory,

Welkom op het forum, maar nu even over je vraag, RAID is echt drama met linux, dus ik zal als ik jou was ubuntu virtueel draaien in xp/vista met mbv vmware/ virtualbox. dit werkt ook gewoon op normale snelheid, temminste ik denk dat je wel 2gb of meer ram hebt toch?
Hoezo is RAID in Linux een drama? Met de Alternate CD kun je LVM en RAID installeren, dat is al heel lang zo.

Bovendien komt Linux van origine uit de hoek van de zware professionele toepassingen, waar veel RAID wordt gebruikt. Van universiteiten tot supercomputers (IBM Roadrunner) en CERN (Large Hadron Collider). Ook veel Linux-servers draaien in RAID.

Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/13, 23:20:58 »
Softwarematige RAID is misschien een betere optie http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html link van Gandyman. Over de voordelen is al meer geschreven, zoek maar eens op het forum op RAID

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ubert

  • Lid
Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/13, 23:22:19 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Ubert
beste Rory,

Welkom op het forum, maar nu even over je vraag, RAID is echt drama met linux, dus ik zal als ik jou was ubuntu virtueel draaien in xp/vista met mbv vmware/ virtualbox. dit werkt ook gewoon op normale snelheid, temminste ik denk dat je wel 2gb of meer ram hebt toch?
Hoezo is RAID in Linux een drama? Met de Alternate CD kun je LVM en RAID installeren, dat is al heel lang zo.

Bovendien komt Linux van origine uit de hoek van de zware professionele toepassingen, waar veel RAID wordt gebruikt. Van universiteiten tot supercomputers (IBM Roadrunner) en CERN (Large Hadron Collider). Ook veel Linux-servers draaien in RAID.
Mijn excuus pjotr123, heb helaas nog niet zoveel server ervaring, maar mij leek virtueel makkelijker gezien de config ook wel veel ram zal bevatten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/13, 23:25:11 »
Hier staat wat handige info:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/273138#p273138

Een aanrader.  :-)

Rory

  • Gast
Installatie op nieuwe computer.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/14, 22:16:16 »
Beste allemaal,
Hartelijk dank voor de wel zeer snelle recaties.
Eerst drie vragen beantwoorden:
1) Ik heb 4 Gb RAM laten installeren alhoewel ik weet dat Vista niet meer dan 3Gb kan gebruiken. Kan Kubuntu overigens wel de 4 Gb adresseren (Ubert)?
2) Ik heb de alternate CD gebrand op een CD (Siegi).
3) Ik wilde nadrukkelijk gebruik maken van hardware RAID, om zodoende onafhankelijk van besturingssystemen te zijn. Ik had gedacht dat de RAID-controller op het moederbord daarin zou voorzien maar dat schijnt een misvatting te zijn. Een software RAID-oplossing wilde ik dus niet gebruiken. Mijn huidige PC heeft al een RAID-opstelling maar daar kan alleen of RIAD-0 of RAID-1 ingesteld worden (Gijsbert).

Ik had al gezien dat de RAID op een moederbord een halve hardware RAID was met software ondersteuning. Voor XP en Vista is dat geen probleem omdat ASUS voor beide besturingssystemen een driver mee levert. Als zo'n driver ook beschikbaar is voor Kubuntu dan is er geen probleem. Is dat niet het geval dan zou ik nog kunnen overwegen een echte hardware RAID-controller (zoals de Adaptec 2405) te installeren. Maar ook hier duikt een klein probleem op. Kubuntu staat er niet bij als ondersteunend besturingssysteem wel Red HAt, Suse en UnixWare.

Bij het rondsurfen op het internet ben ik ook een aantal keren tegengekomen dat Kubuntu enige moeite had met multiboot-omgevingen. Heeft iemand hier ervaringen mee? Wel werd ik er er ergens anders op gewezen dat Vista Boot Pro een prima boot-manager was voor deze configuratie.

Groet,
Rob