Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geheugen: welk type  (gelezen 1369 keer)

schoappied

  • Gast
geheugen: welk type
« Gepost op: 2008/02/20, 11:32:29 »
Hoi,

Ik wil nieuw geheugen aanschaffen, maar ik zie door de ddr's het ddr type niet meer...

Nu heb ik een geheugenstaafje erin zitten waarop staat: DDR Pc2100 Dimm

Dit mag op mijn moederbord:
System Memory Features
  The Desktop Board D845GEBV2 has two DIMM sockets and support the following memory features:
     2.5 V (only) 184-pin DDR SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
     Unbuffered, unregistered single-sided or double-sided DIMMs
     Maximum total system memory: 2 GB; minimum total system memory: 64 MB
     DDR333/266 MHz DDR SDRAM DIMMs only
     Serial Presence Detect (SPD)
     Suspend to RAM
  CAUTION:
Do not use ECC DIMMs with these Desktop Boards. Using ECC DIMMs could damage the Desktop Board.
Integrator's Notes:
     Registered DIMMs are not supported.
     Double-sided x16 DIMMs are not supported.
     Remove the AGP video card before installing or upgrading memory to avoid interference with the memory retention mechanibodycopy.
     The Desktop Board has been designed to support DIMMs based on 512 Mbit technology for a maximum onboard capacity of up to 2 GB, but this technology has not been validated (currently validated up to 1.0 GB) on this board. Please refer to the latest lists of tested memory.
Is DDr nou hetzelfde als DDR SDRAM?

schoappied

  • Gast
geheugen: welk type
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 12:15:25 »
ok, ik heb inmiddels vernomen dat dat hetzelfde is.

Passen geheugenstaafjes met een, voor mijn moederbord, te hoge snelheid (pc3200 ipv pc2700) ook, of is dat niet verstandig?

geheugen: welk type
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 12:18:09 »
dat kunt ge, maar denk eraan dat ze de snelheid overnemen van het latje met de laagste snelheid die erin steekt...
ge moet eens kijken in het boekske van uw moederbord of het type eens ingeven in google...dan vind ge wel informatie over wat types en tot hoevel gb uw moederbord ondersteund...


ow,ik had uw vraag wat verkeerd gelezen...ik denk niet dat het gaat als uw moederbord het niet ondersteund...

schoappied

  • Gast
geheugen: welk type
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/20, 13:13:11 »
het is toch ook gewoon mogelijk om een reepje van 1gig en een van 256Mb te hebben (met dezelfde snelheid neem ik aan).
Maakt het nog uit hoe de verdeling over mijn twee 'geheugenhouders' is?

Is bv 1gig + 256 MB automatisch beter dan bv 2x512?

Piet

  • Gast
geheugen: welk type
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/20, 15:19:26 »
Mijn ervaring is dat sneller geheugen het eigenlijk altijd wel gewoon doet, maar dan waarschijnlijk wel op de maximale snelheid die je mobo ondersteund.
In principe is 1gig + 256 beter dan 2x 512. Tenzij je moederbord dual-channel geheugen heeft. Dat schijnt namelijk beter te werken met gelijke reepjes, maar ik heb eerlijk gezegd geen benchmarks om die stelling te ondersteunen.
Meer over dual channel hier

Reepjes hoeven niet dezelfde snelheid te zijn, maar de snellere wordt ge-bottlenecked door de langzamere. Je kan dus nooit sneller draaien dan de snelheid van de langzaamste. Over de plaatsing, volgens mij moet je de snelste in je eerste bank doen (kijk ook ff in je mobo handleiding voor e.v.t. dual channel configuratie)

schoappied

  • Gast
geheugen: welk type
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/21, 21:20:35 »
Citaat van: Piet
Mijn ervaring is dat sneller geheugen het eigenlijk altijd wel gewoon doet, maar dan waarschijnlijk wel op de maximale snelheid die je mobo ondersteund.
In principe is 1gig + 256 beter dan 2x 512. Tenzij je moederbord dual-channel geheugen heeft. Dat schijnt namelijk beter te werken met gelijke reepjes, maar ik heb eerlijk gezegd geen benchmarks om die stelling te ondersteunen.
Meer over dual channel hier

Reepjes hoeven niet dezelfde snelheid te zijn, maar de snellere wordt ge-bottlenecked door de langzamere. Je kan dus nooit sneller draaien dan de snelheid van de langzaamste. Over de plaatsing, volgens mij moet je de snelste in je eerste bank doen (kijk ook ff in je mobo handleiding voor e.v.t. dual channel configuratie)
werken die dual channel geheugens ook op een moederbord welke dat niet ondersteunt?

Piet

  • Gast
geheugen: welk type
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/24, 01:25:17 »
Dual channel geheugen bestaat eigenlijk niet echt, het is het moederbord dat 2 kanalen (dual channel) heeft. Die kitjes van 2 gelijke reepjes ram zijn de beste optie voor dual channel moederborden, maar het is dus geen ander soort geheugen ofzo.