Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.  (gelezen 5878 keer)

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Gepost op: 2007/12/08, 11:00:47 »
Ik heb zojuist via de Gparted-cd de home partitie omgezet van ext2 naar ext3, dit ivm herhaalde foutmeldingen in de ext2 home partitie na een vastgelopen Gcompris.  

Ext3 is loggend, ext2 niet, zodat foutjes gelijk herkend worden als het goed is.

Heb ubuntu 7.04 weer gestart, alleen nu kom ik er niet meer in. Ook via de cd-rom in rescue optie weet ik niet precies wat ik moet doen. Ik wil de home partitie weer mounten aan het basis bestandssysteem. Hoe doe ik dat?

Vast bedankt!

Bandicoot

  • Gast
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/08, 11:33:35 »
Staan je rechten nog steeds goed voor je /Home partitie ? Is wel te checken met de live cd. Je moet denk ik ook nog even kijken in je fstab, waarschijnlijk staat daar nog ext2 voor je /Home partitie ? Bovendien kan het zijn dat je uuid van  /Home is veranderd . Je zou dan met een rootprompt moeten opstarten en het volgende commando ingeven:

ls /dev/disk/by-uuid/ -alh

Je krijgt dan als het goed is alle uuid's te zien.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/08, 11:48:26 »
Bedankt voor reply Bandicoot(zit op xubuntu laptop ernaast)

Ben ondertussen aan het zoeken geweest. Ik denk dat ik geen rechten meer heb.

Via opties bij inloggen heb ik xterm veilige modus gekozen. Dan kan ik allerlei opdrachten doen en kan dan opdrachten intikken.

Bij:    sudo fdisk -l    zie ik:

hda1 met * boot, ok dus.
hda2 staat niets bij
hda3 is swap. (staat ook niets bij)

Hoe zet ik de rechten weer terug bij hda2?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/08, 11:51:18 »
Je moet /etc/fstab aanpassen.
Het simpelste, door gewoon de UUID's te verwijderen, en de "normale" notatie te gebruiken.
Mocht je niet weten hoe dat moet, dan kan je kijken op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/fstab/

succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/08, 11:59:43 »
Bedankt jongens.

Ik heb dit /etc/fstab en /etc/mtab ingetikt bij de xterm maar kom er niet in. Zal dit nu nog eens proberen via de live cd

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/08, 12:27:21 »
Je moet ook een editor opgeven, bijvoorbeeld gedit (als je grafisch werkt) of nano (voor in de terminal).
Zo dus:
sudo nano /etc/fstab

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/08, 12:35:54 »
Mooi nano hielp:

Static file system info:


# /dev/hda2
UUID= @#$% (heel verhaal)  /home


Dus het is nog wel een home partitie. Ik denkt dat het basisbestandsysteem home checked en ervanuitgaat dat home een ext2 moet zijn.

Want onder 'dump' staat ext2, maar home is nu een ext3 geworden via gparted

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/08, 12:47:55 »
Wat nu?
 Exacte commando is me niet helemaal duidelijk

Sudo nano mkdir /mnt/hda2/home    ?

Bandicoot

  • Gast
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/08, 12:49:33 »
Ik weet niet zeker of die ext2 veel doet die zou je kunnen veranderen in ext3. Je uuid is het belangrijkste in dit geval .. Als het uuid niet overeenkomt met de uuid van je/Home zoals die nu is, gaat fstab hem niet mounten. Volgens mij wordt bij het omzetten van een partitie naar een ander bestandssysteem je uuid verandert dus zul je het uuid van je /home moeten achter halen via het commanda wat ik je al gegeven heb. Je kunt ook mounten zonder uuid maar daarvoor moet je ff de documentatie doorlezen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/08, 12:51:04 »
Dit moet er ongeveer komen te staan:
/dev/hda2 /home ext3 defaults 0 2

Onder dump moet een 0 staan. Waarschijnlijk klopt de uitlijning niet, maar dan moet je de kolommen tellen. Dump is namelijk de op één na laatste kolom.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/08, 13:11:06 »
Ik heb weer gekeken in etc/fstab

Achter hda1 staat nu een error:     /dev/hda1      UUID=!@#$%*8*&blabla    /home        defaults,erro$

Ik denk omdat ik de 2 van ext2 in een 3 heb veranderd, maar dat werkt dus niet.

Onder dump staat een 0 en onder pass ook

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/08, 14:25:19 »
Heb die uuid nauwkeurig overgeschreven en in fstab gezet. (copy-paste werkt immers niet) Ook precies op de juiste plaats. Nee dus. Achter defaults van hda1 error weggehaald en 0 2 gezet, njiente.

Toch jammer dat dit niet makkelijker gaat. Maar ja even een partitie veranderen is niet niks natuurlijk. Ik ben bang dat ik alles nieuw moet installeren.

Offline vanadium

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/08, 15:12:25 »
Je moet het hoofd koel houden en zorgen dat die home terug correct gemount wordt, als die tenminste nog herkend wordt. En daar vrees ik voor: je meld in je eerste post dat sudo fdisk -l niets vermeld boor hda2, die wellicht je home hoort te bevatten. Minstens zou je daar moeten zien dat het een "Linux" sytem betreft.

Probeer eens in een live sessie te zien of de partitie in orde is door hem te mounten:

sudo mkdir test
sudo mount /dev/hda2 test

Indien geen foutmelding en de inhoud van je schijf is zichtbaar, dan is de partitie OK.

Als die partitie OK is, dan wordt hij wellicht niet gemount omdat de UUID veranderd is. Wijzig je /etc/fstab en vervang in de regel voor hda2 de "UUID=####### door /dev/hda2. Dat kan met de nano editor. In een live sessie moet je natuurlijk zien dat je hda1 ook gemount is. Ik weet niet of dat automatisch gebeurt. iIndien niet:

sudo mkdir hda1
mount /dev/hda1 hda1

en dan open je je /etc/fstab als:

sudo nano hda1/etc/fstab

Open een nieuwe prompt om je UUDS op te vragen:

blkid

Copieer het "UUID=..." gedeelte van die output voor je hda2 in je /etc/fstab in plaats van de "UUID=....." die er nu nog staat.

Gemakkelijker is misschien meteen UUID= te vervangen door /dev/hda2

Als voor de rest alles in orde is, dan zou je systeem moeten kunnen opstarten.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/08, 15:26:24 »
Ja hoor vanadium hou het hoofd koel hier hoor, heb intussen wat anders gedaan.

Ik kan altijd terugvallen op een snellere (langzamere door 3D) pc en een xubuntu laptop dus geen stress. Sinds ik vrijwel geen win meer draai werk ik veel ontspannender met computers, ik vindt het weer leuk. Als ik nu dingen verander is daar een doel voor, je bent niet meer met irritante dingen bezig zoals spyware of virussen.

Ik zal je tips uitvoeren en posten hoe het gaat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/08, 16:00:05 »
Kan je hier je /etc/fstab files eens posten, mogelijk dat we iets zien ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/08, 22:32:25 »
Dat is:
-------------------------------------------
unionfs / unionfs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
/dev/sda3 swap swap defaults 0 0
------------------------------------------

Allemaal tijdelijke indelingen want doe live cd gutsy 7.10.

Dus heel anders wat er staat in /etc/fstab wanneer ik feisty 7.04 vanaf de hd via xterm opstart.

Die mkdir test werkt helaas niet via de live cd:
------------------------------------------------------------------

ubuntu@ubuntu:~$ sudo mkdir test
ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/hda2 test
mount: special device /dev/hda2 does not exist
ubuntu@ubuntu:~$

Offline vanadium

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #16 Gepost op: 2007/12/09, 14:00:55 »
Met de live CD zullen je schijven mogelijk anders noemen. Ik denk dat de live CD namelijk ook gebruik maakt van een ramschijfje (een deel van je geheugen dat als schijf gebruikt wordt). Om de namen van je schijven te checken moet je eens

sudo fdisk -l

uitvoeren. Mijn instructies van hierboven blijven dan geldig, alleen dat je de naam van je schijf moet ingeven zoals die tijdens de live sessie gekend is. Ik gaf je inderdaad instructies om de fstab van je feisty, en niet die van je live sessie, te posten.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #17 Gepost op: 2007/12/09, 14:20:35 »
Ok vanadium bedankt. Ga nu wandelen en zal vanavond proberen de boel aan de praat te krijgen. Het probleem is wel dat ik wat veranderd heb al, na defaults staat wel 0 2 maar of de uitlijning klopt betrwijfel ik want het werkt nog niet. (UUID=dev/hda2 ook veranderd)

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #18 Gepost op: 2007/12/09, 15:09:04 »
Goed ik zit nu weer via de live cd erop:

fdisk -l geeft:

/dev/sda1, 2 en 3 aan, dus geen hda1 ed.

Mount test werkt sda2 komt op het bureaublad.

sda1 nu ook gemount.

sudo nano hda1/etc/fstab geeft wel weer hda schijfnamen.

Heb net copy-paste van de uuid schijfnaam en start hem weer op.  Ook moet de uitlijning van de 0 1 weer goed zijn heb ik gecheckd vanaf hda1.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #19 Gepost op: 2007/12/09, 15:34:41 »
Helaas lukt niet, home wordt nog niet herkend. Is het mogelijk via een installatie cd alleen de schijven nieuw te herkennen en dan alles op de partieties gewoon te laten staan?

Offline vanadium

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #20 Gepost op: 2007/12/09, 18:55:16 »
Je partitie lijkt dus ok aangezien je die handmatig met de live CD kunt mounten. Probleem lijkt mij nu enkel fstab, waar je de juiste devicename zal moeten invullen. Laat voorlopig die UUID maar achterwege: vul eens /dev/sda2 in in plaats van UUID=... Je gebruikt Ubuntu 7.4, en vanaf die versie worden alle schijven sd genoemd i.p.v. hd. Dus:

/dev/sda2 /home ext3 defaults 0 2

in plaats van "/dev/hda2 /home ..."

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #21 Gepost op: 2007/12/09, 19:05:28 »
Ok ga ik doen vanadium. Is de spatie ruimte achter default en de 0 ook van belang? Heb ontdekt dat dat steeds 7 spatie's zijn (op xubuntu laptop ook nl) Zal ook even boven op de 1,8G p4 met 7.04 kijken die heeft bijna de zelfde partitieopbouw (home ext2 , basis ext3, en swap)

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #22 Gepost op: 2007/12/10, 10:35:12 »
Ik heb een printout van de fstab van de pc boven met alle preciese spatie's daaar zou het eigenlijk wel mee moeten lukken  

Maar X-server pakt ie niet meer. Die bekende xorg.config regel ook geprobeert, hij zit te vroeg in zijn boot list, gaat niet. Zal de live-cd weer proberen.

Offline jw

  • Lid
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #23 Gepost op: 2007/12/12, 21:36:05 »
Kom er niet meer in met de live cd, mkdir en mount sda1 test gaan niet meer. Ws ergens een spatie verkeerd in fstab gezet, het hele systeem is naar zijn grootje. De schijven SDA1 en 2 zie ik wel even in de filemanager lijst maar als je ze aanklikt kom ik er niet in.
Jammer want alle instellingen had ik net een beetje op regel, en geen verse backup meer.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
home naar ext3 -> partitie wordt niet meer herkend.
« Reactie #24 Gepost op: 2007/12/13, 03:36:34 »
Hoezo kom je er niet meer in via de live cd?
Wat geeft sudo fdisk -l aan?