Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04  (gelezen 1513 keer)

[Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/05/08, 15:10:20 »
Sinds een paar dagen heb ik een netbook uitgerust met Ubuntu 12.04. (Mijn eerste Linux-ervaring.) De installatie ging redelijk simpel. (De installatie liep aanvankelijk vast, maar met de schijf in een andere externe CD-speler ging het vlot.)

Vrijwel alles heb ik redelijk snel gevonden, al is de navigatie wel erg wennen. Alleen bij Voip gaat het stukken minder goed. Skype gaf slecht geluid, hetgeen ik pas na veel zoeken kon oplossen (een inputkanaal op 10 % zetten, het andere op 80 %; Skype niet automatisch laten mixen - kom er maar eens op.)

Bij sipphones loop ik echter helemaal vast. Ekiga krijg ik niet eens geconfigureerd voor Voipraider, SFLphone (meegeleverd in de distro) werkt maar een kant op, Linphone geeft zwaar gestoord geluid, Yate idem, QuteCom idem. Alleen Twinkle geeft goede gesprekskwaliteit, maar daar loopt Ubuntu na een keer op vast. Bovendien verandert Twinkle de geluidsinstellingen, want na gebruik van Twinkle is Skype weer onbruikbaar geworden en moet ik de geluidsinstellingen weer verzetten voor Skype.

Heeft iemand een tip voor een Voipclient met minder problemen, of een compleet recept van de nodige instellingen om een van bovenstaande wel goed te laten werken?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/24, 21:56:31 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/08, 15:22:54 »
Je zou Google Talk eens kunnen proberen: https://sites.google.com/site/computertip/telefonie .
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/08, 15:50:09 »
Dank voor de tip. Google Talk is, als ik het goed begrijp, alleen voor chatten en bellen van pc naar pc. Het gaat mij vooral om het vanaf de pc bellen naar vaste telefoonnummers. Tips blijven dus welkom.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 08:46:30 »
Via deze tip in reactie op een andere post van mij, heb ik de pakketbronnen aangevuld.

Dat lijkt het voipprobleem te hebben opgelost. Ik kan nu zowel Skype als Voipraider (met Twinkle) gebruiken. Twinkle is niet perfect als interface, want pakt de onderste helft van het scherm van mijn netbook, dus ik moet hem elke keer naar boven trekken. Ik kan evenwel bellen naar vaste nummers en daar ging het om.

Veel dank aan tipgever.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/10, 09:09:52 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/24, 21:59:56 »
Helaas werkt nu, een aantal updates later, Skype nog wel, maar Twinkle (Voipraider) niet meer (geen geluid). Voip lijkt toch een zwak punt van Linux / Ubuntu, als ik op internet rondkijk.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/25, 10:54:01 »
Helaas werkt nu, een aantal updates later, Skype nog wel, maar Twinkle (Voipraider) niet meer (geen geluid). Voip lijkt toch een zwak punt van Linux / Ubuntu, als ik op internet rondkijk.

Dat valt mee. Er bestaan goede VoIP-servers voor Linux, met Skype en Ekiga heb ik zelf nog nooit problemen gehad. Ik vermoed dat het een combinatie is van een provider met exotische settings en verkeerde instellingen aan jou kant.

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/25, 11:08:28 »
Kan.

Het blijft echter opvallend dat het met Ubuntu op een dag spontaan niet meer werkt. Aan de settings is immers ondertussen niets veranderd.

Nadat het even werkte (ook pas na het installeren van aanvullende pakketten en veel gepriegel), had ik een periode met echo aan de kant van de vaste telefoon, die ik belde. En nu dus geen geluid meer, terwijl ik niets heb veranderd.

Onder Mac OS en Windows heb ik ook nooit zo veel problemen met de voip (Voipraider) gehad. En echt exotisch zijn de voipproviders uit de Betamaxstal nu ook weer niet.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/25, 11:32:10 »
Na de updates van vandaag werkt de voip (Voipraider) spontaan weer, behalve dan dat die akelige echo er bij het bellen naar vaste nummers nog steeds in zit.

Skype is doet het dus al die tijd wel goed.

Het blijft mysterieus.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/25, 11:51:30 »
Wat doet Google Talk bij jou? Dat is de Voipdienst die ik meestal gebruik op *buntu, en die werkt doorgaans vlekkeloos.

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/25, 12:00:14 »
Ik probeer Google te mijden, maar als het de enige manier is ...

Kun je met Googletalk ook bellen naar vaste telefoonnummers? Daar is het mij namelijk vooral om te doen. Dat kan ook met Skype, maar dat is nogal wat duurder dan Voipraider en dergelijke. Voor incidenteel gebruik niet zo’n probleem, maar wel voor het vaak bellen met mijn moeder, als ik in het buitenland ben (veel).

(Detail: na de laatste update heb ik geen webcam meer. Is ander topic.)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/25, 12:13:06 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/25, 12:12:21 »
Kun je met Googletalk ook bellen naar vaste telefoonnummers?
Ja, geen probleem. Redelijk goedkoop: vaste nummers in Duitsland bijvoorbeeld 2 ct/min. En wederom met prima kwaliteit.

Als je voor een tientje beltegoed koopt, dan kost dat wel 12 euro: de BTW komt er nog bij....

Je haalt 'm hier:
http://www.google.com/talk/

(uiteraard de video chat plugin links op die pagina, want alleen die is ook voor Linux)

Dan kun je gelijk eens kijken of Google Talk je camera ziet, trouwens.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/25, 12:16:23 door Pjotr »

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/25, 19:07:07 »
Als het alleen om het bellen gaat dan doe ik het volgende, geen computer voor nodig, wel een smartfone.

Ik heb een account bij voipbuster, andere zullen er ook wel zijn, en gebruik op mijn (Android) smartfone, MobileVoip (uit de Play Store te downloaden) en via wifi bellen heen. Overal ter wereld bel ik gratis naar huis, behalve als freedays op zijn, maar dat is 4 maanden.

Ik zelf ben erg veel in het buitenland (250 + dagen per jaar), Tis maar een idee.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: [Niet meer Opgelost] Voip & Ubuntu 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/25, 20:46:15 »
Goede tip voor iemand als ik, die weinig weet van smartphones. Die houd ik in gedachten.

Voorlopig blijf ik voor het voipbellen naar vaste nummers uitwijken naar mijn Mac of de Windowslaptop van mijn partner en hoop ik dat het een keer wat eenvoudiger / beter wordt met voip (Voipraider) onder Ubuntu.

Ik heb me suf gegoogled op dit onderwerp, maar het lijkt dat buiten Skype voipen nog niet heel verbreid is.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon