Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Errno 5  (gelezen 1371 keer)

joske4460

  • Gast
Errno 5
« Gepost op: 2008/11/11, 11:32:31 »
Hello,
ik heb twee pc's, een met Windopws XP sp3, ander met Linux Mandriva 2009.Kde 4.1
Ik las dat een nieuwe versie van Ubuntu (de 8.10 ) te downloaden was.
Ik brand een iso cd van , met K3b programma.
Cd is ongebruikbaar voor instalatie, er zit een fout in (Wel gebruikbaar in Live)
Omdat ik kies voor een volledig gebruik van de schijf, is alles weg. Dus, beslist ik om de oudere versie 8.04 te instaleren op de pc.
Vreemd genoeg komt er ook het bericht : Errno 5. Cd is toch ok, meerdere keren gebruikt.
Ik brand dus een nieuwe cd op de pc Windows.
Cd heeft geen fout !!! Maar, tevens komt er die fout: Errno 5 bij instaleren op Pc Linux !
Derde cd gebrandt, zelfde fout.
Als ik een reinstalatie doe, met Cd van Mandriva 2009, alles OK.
Dus, verondestel ik dat mijn cdbrander het wel correct doet op de twee pc's !!!!!
Hoe kan ik dat oplossen ?
Het is mij niet mogelijk om een correct iso cd  van 8.10 te branden of te instaleren op mijn pc Linux!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Errno 5
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/11, 11:38:42 »
Lage snelheid branden (8 x is ideaal) en ander (beter?) CD-merk gebruiken.
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

CD zichzelf laten controleren voor de installatie: Zie punt A 4 op die pagina.

joske4460

  • Gast
Errno 5
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/11, 11:59:45 »
Brand snelheid is 4x !!!!!
Beter merk gebruiken ? Mischien, maar : op pc Linux is cd writer Lg-> i fout op cd iso
                                                                       op pc Windows is Hp brander -> geen fout op cd !
Maar waarom krijg ik de fout Errno 5 , wat zouden veroorzaak worden door een vuile lens, een te warme apparaat, of ....een defect HD !!.
En met instalatie van Mandriva, geen enkel probleem !!!!!!!!
Waarom kan ik de versie 8.04 niet meer instaleren en Mandriva wel ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Errno 5
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/11, 12:06:08 »
Citaat van: joske4460
Brand snelheid is 4x !!!!!
Beter merk gebruiken ? Mischien, maar : op pc Linux is cd writer Lg-> i fout op cd iso
                                                                       op pc Windows is Hp brander -> geen fout op cd !
Maar waarom krijg ik de fout Errno 5 , wat zouden veroorzaak worden door een vuile lens, een te warme apparaat, of ....een defect HD !!.
En met instalatie van Mandriva, geen enkel probleem !!!!!!!!
Waarom kan ik de versie 8.04 niet meer instaleren en Mandriva wel ?
Niet zo schreeuwen!!!!! a.u.b....  We horen je heus wel.   :-)

Een fout kan een hoop oorzaken hebben. Misschien is je iso wel corrupt. Zoals ik al aanried: laat de CD *zichzelf* eens controleren op corruptie. En doe eens een MD5checksum-controle, dan weet je meteen of je iso goed is.

joske4460

  • Gast
Errno 5
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/11, 12:27:43 »
"Niet zo schreeuwen!!!!! a.u.b....  We horen je heus wel.   :-"

Wordt  gezegt als in het vet en met Hoofdletters geschreven is .

"Misschien is je iso wel corrupt."
Ik heb cd's van verschillende mirrors.(8.10)
Cd 's zijn gechekt voor gebruik, iso is goed

Waarom een "oude"cd van 8.04 die werdt meermaals gebruikt, in eens het niet meer doet,
en een andere (Mandriva), evenveels gebruikt, het wel doet ?
Nu had ik ook mijn cdbrander ,op de Linuxpc ,vervangen door een gewone cdlezer, en de cd iso geprobeerd, maar het weigerde ook te instaleren, met het zelfde fout.

Offline heir4c

  • Lid
Errno 5
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/11, 22:07:32 »
(edit: ook bij vorige releases vorig jaar (en misschien nog vroeger?) had men ook Errno5 meldingen. Dus niet enkel bij de 8.0.4 of 8.10 )

Een paar suggesties om te proberen.(Van anderen na wat gegoogle)  Als het kan, gebruik de zelfde cd-speler als waar je de Livecd opgebrand is. Gebruik een cdrom speler inplaats van een dvd speler.
Verwissel eens twee latjes van de ram. Gebruik de alternate cd.
Eigen advies: Laat het bios je hardware herkennen in plaats van het OS (heb zelf altijd foutmeldingen, e.d.) Hangt af van het bios waar dit staat: 'Plug and Play installed O/S' (Dit kan anders omschreven worden, afhankelijk van het soort bios, maar staat altijd wel iets te lezen als 'Pnp' of 'Plug and Play' Deze zet je (als dit nog niet zo is) op 'No' of 'Off' (Hangt dus af van het bios hoe dit verwoord word) Moet dus af staan.
Eventueel niet via Live-sessie maar direct installeren, of via F4: Safe Grafick mode of zoiets (effe uit het hoofd)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 22:42:45 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Errno 5
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/11, 23:02:10 »
Er zijn wel enkele oplossingen aan te dragen om in terminal uit te voeren maar denk dat dit te moeilijk is.... ??

Probeer eens de Alternate cd, die zal waarschijnlijk wel gewoon installeren op je systeem.

En wees er zeker van dat je geen windows op die pc in slaapstand hebt uitgezet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

joske4460

  • Gast
Re: Errno 5
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/12, 19:01:13 »
Ok, ik heb het toch kunnen oplossen!
Hoe?
bij het zoveelste poging kom ik na 52 % op de eerste fout.
Had ik keuze tussen Abort, Retry of Ignore.
Verder gegaan met Ignore te kiezen.
Na 6 fouten is het toch op het einde van het instaleren gekomen.
Direkt upgrade en updaten gedaan en ...blijkbaar gaat alles goed !
Maar hoe komen die fouten , als het cd goed gechekt is ?? ???
Maar , einde goed , alles goed =D

Re: Errno 5
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/12, 19:47:41 »
Is dit tijdens de installatie?
Dat heb ik ook weleens gehad:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,20140.0.html

Het kan aan je RAM liggen... dat was bij mij het geval, toen werd ik trouwens na die enige keren dat het wel was gelukt wel geteisterd door fouten... Het corrupte (niet corrupt in mijn geval, mijn moederbord kon geen 512MB) ram bankje eruit halen heeft het opgelost..

EDIT:
Mijn oplossing lag niet in het gegeven topic, mijn oplossing lag hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,22285.0.html

Het ging namelijk verkeerd met het updaten met dat teveel RAM...
« Laatst bewerkt op: 2008/11/12, 19:49:47 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?