Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 1-9-2016 Hoe een (technische) foto “overtrekken” om er deails uit te halen?  (gelezen 849 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Vroeger legde je een doorzichtig papier op een foto of afbeelding en ging je met potlood lijnen “overtrekken”. Dit om bv elektrische leidingen in een apparaat te traceren.

Hoe zou dat in een of ander “beeld bewerking programma” kunnen op een (gescande) foto? Gimp of image....?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Beekhof,

Dat gaat heel prima in Inkscape! Het hangt er vanaf wat je precies wilt. Als je bijvoorbeeld een logo wilt voor een sportclub wil je vooral een figuur die een sportactie gestileerd (vereenvoudigd) weergeeft. Dat kan mooi, want al die lijnen in Inkscape zijn svg beelden en daarom te vereenvoudigen. Sneltoets Crt +L meen ik.

Een andere optie is Mypaint. Dat is meer een echt tekenprogramma. In Inkscape kan je een lijn verleggen, inkorten en verleggen. Maar in Mypaint niet. Daar pak je het gum als het niet naar wens is. Het ligt veel dichter bij het potlood. Maar is het wel een schitterend mooi en eenvoudig programma!

In de komende Helpmij Nieuwsbrief voor september (komt maandag uit) besteed ik daar in de rubriek Varia wat aandacht aan. Voor de Nieuwsbrief van oktober loop ik er over te denken er een complete cursus voor te schrijven. Die is er wel, maar dan Engelstalig en eerlijk gezegd niet erg naar mijn zin.

Moet je nagaan, ik heb geen spat tekentalent! Niks, nada, nul. Ik doe hier een krabbeltje bij met de skyline van Rio de Janeiro. Overgetrokken van een stel foto's. Dan heb je een beetje een idee.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Beekhof

  • Lid
Exact wat ik bedoel, jvecht mijn dank

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Ik heb op mijn werk in het verleden ook Image J wel eens gebruikt, daarmee kan je allerlei metingen etc doen. Eventueel met filters/macros/plugins.

http://imagej.net/ImageJ