Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Doneren  (gelezen 8088 keer)

Doneren
« Gepost op: 2011/06/05, 23:14:02 »
Kan ik eigenlijk doneren aan Ubuntu-nl? Ik bedoel, al die evenementen en zo komen niet uit de lucht vallen. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Doneren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/05, 23:36:37 »
Sympathieke vraag, maar daarvoor zal Ubuntu-NL m.i. eerst haar zaakjes op orde moeten hebben.

Trefwoorden: rechtspersoon, stichting....

Want alleen dan zijn de geldstromen controleerbaar en verifieerbaar. Donoren verdienen een dergelijke waarborg.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Doneren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/06, 07:53:21 »
Sympathieke vraag, maar daarvoor zal Ubuntu-NL m.i. eerst haar zaakjes op orde moeten hebben.

Trefwoorden: rechtspersoon, stichting....

Want alleen dan zijn de geldstromen controleerbaar en verifieerbaar. Donoren verdienen een dergelijke waarborg.

Als die er ooit komen :rolleyes:

Re: Doneren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/06, 09:04:35 »
Nu ja, ik kan me niet voorstellen dat elk klein onafhankelijk hobbyprojectje dat PayPal-doneringen accepteert, een hele bestuurlijke toestand heeft met rechtspersoon. Dan moet het toch zeker kunnen met Ubuntu-nl?

DarkEra

  • Gast
Re: Doneren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/06, 09:12:08 »
Als Linux Mint.com het kan en zelfs Ubuntu BE dan moet het ook bij Ubuntu NL kunnen.


Re: Doneren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/06, 10:07:44 »
Als Linux Mint.com het kan en zelfs Ubuntu BE dan moet het ook bij Ubuntu NL kunnen.
In Nederland kan je als organisatie geen bankrekening openen als je geen rechtspersoon bent.

Nu ja, ik kan me niet voorstellen dat elk klein onafhankelijk hobbyprojectje dat PayPal-doneringen accepteert, een hele bestuurlijke toestand heeft met rechtspersoon.
Nou, het zal je verbazen... Er waren in Nederland in 2007 zo'n 160.000 stichtingen, en het aantal was groeiende...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Doneren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/06, 10:48:43 »
Nu ja, ik kan me niet voorstellen dat elk klein onafhankelijk hobbyprojectje dat PayPal-doneringen accepteert, een hele bestuurlijke toestand heeft met rechtspersoon. Dan moet het toch zeker kunnen met Ubuntu-nl?

Uiteraard kan het wel, maar wie controleert dan waar het geld aan wordt besteed?

Dat is trouwens, wat mij betreft, geen kwestie van wantrouwen jegens wie dan ook..... Maar een algemeen gebruikelijke, redelijke kwaliteitswaarborg voor nu en voor de toekomst. Des te meer omdat het om grote bedragen kan gaan, zeker als er ook bedrijven gaan meedoneren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Doneren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/06, 11:00:58 »
Des te meer omdat het om grote bedragen kan gaan, zeker als er ook bedrijven gaan meedoneren.
Daar komt bij, dat een bedrijf het wil aftrekken van de belasting, en dat kan alleen, wanneer het gaat om een schenking/donaie aan een rechtspersoon/instelling.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Doneren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/06, 12:04:14 »
Inderdaad een belangrijk punt.

Verder is Ubuntu-NL niet zomaar een liefhebberij-project van een particulier.... Bij zo'n particulier vind ik het prima als die z'n PayPaldonaties gebruikt om eens een avond flink op stap te gaan met z'n vrienden. Dat is 'm, wat mij betreft, van harte gegund. Maar bij Ubuntu-NL ligt dat natuurlijk anders.

Re: Doneren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/06, 16:24:06 »
Als je geld teveel hebt, en je wilt graag doneren... ;)

http://sourceforge.net/donate/index.php?group_id=274729

;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline siegi

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/06, 18:27:56 »
Als Linux Mint.com het kan en zelfs Ubuntu BE dan moet het ook bij Ubuntu NL kunnen.
ubuntu-be is een feitelijke vereniging. Dit is een zeer eenvoudig op te zetten constructie zonder juridische grond.
http://www.mail-archive.com/ubuntu-be@lists.ubuntu.com/msg03546.html
Deze constructie is opzich nog niet zo goed aangezien een donatie bijv niet kan ingebracht worden op een belastingsbrief.

Maar spijtig genoeg zou deze constructie niet bestaan in Nederland, en moet je daar dus ingewikkelder constructies gebruiken.
Ik heb er trouwens goede hoop op dat de vereniging/stichting er komt voor ubuntu-nl met het nieuwe bestuur.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/06, 18:33:47 door siegi »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/06, 18:44:25 »
Het licht er aan in welke vorm je een vereniging wil oprichten.
Buiten dat het wat voordelen kan hebben, heeft het ook nadelen.

Re: Doneren
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/07, 12:29:48 »
Nu ja, ik kan me niet voorstellen dat elk klein onafhankelijk hobbyprojectje dat PayPal-doneringen accepteert, een hele bestuurlijke toestand heeft met rechtspersoon. Dan moet het toch zeker kunnen met Ubuntu-nl?

Uiteraard kan het wel, maar wie controleert dan waar het geld aan wordt besteed?

Dat is trouwens, wat mij betreft, geen kwestie van wantrouwen jegens wie dan ook..... Maar een algemeen gebruikelijke, redelijke kwaliteitswaarborg voor nu en voor de toekomst. Des te meer omdat het om grote bedragen kan gaan, zeker als er ook bedrijven gaan meedoneren.

+1
Overigens, een goede en vertrouwde rechtspersoon zou zijn Sense, aangezien hij ook onze "grote baas" is om het maar even zo te noemen. Wie anders dan ons LoCo-contact kan het geld het beste beheren? :)

Re: Doneren
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/07, 13:09:13 »
Er hoeft hier trouwens geen discussie gevoerd te worden of er wel of niet een stichting hoeft te komen, die komt er, daar is al over besloten. Het heeft weinig zin om deze discussie opnieuw te gaan voeren als er geen schokkende nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn die een nieuwe discussie noodzakelijk maken.

Conclusie: Wie wil doneren aan Ubuntu-NL moet nog even geduld hebben tot de stichting is opgericht en deze een bankrekening heeft geopend. Wie hier meer over wil weten kan het proces van oprichting volgen door de vergaderingen van de gemeenschapsraad bij te wonen.

Hiermee lijkt me deze draad opgelost?

Offline siegi

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/07, 21:32:51 »
+1
Overigens, een goede en vertrouwde rechtspersoon zou zijn Sense
Een rechtspersoon is geen natuurlijk persoon dat is nu net het nut van een rechtspersoon.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/07, 21:49:19 »
Nu ja, ik kan me niet voorstellen dat elk klein onafhankelijk hobbyprojectje dat PayPal-doneringen accepteert, een hele bestuurlijke toestand heeft met rechtspersoon. Dan moet het toch zeker kunnen met Ubuntu-nl?

Uiteraard kan het wel, maar wie controleert dan waar het geld aan wordt besteed?

Dat is trouwens, wat mij betreft, geen kwestie van wantrouwen jegens wie dan ook..... Maar een algemeen gebruikelijke, redelijke kwaliteitswaarborg voor nu en voor de toekomst. Des te meer omdat het om grote bedragen kan gaan, zeker als er ook bedrijven gaan meedoneren.

+1
Overigens, een goede en vertrouwde rechtspersoon zou zijn Sense, aangezien hij ook onze "grote baas" is om het maar even zo te noemen. Wie anders dan ons LoCo-contact kan het geld het beste beheren? :)

Je moet een aparte penningmeester hebben.
Een bestuur moet uit minimaal 3 leden bestaan en die moeten ook tekenen.
Voorzitter, Penningmeester en secretaris. Daarnaast kun je bestuursleden hebben met of zonder functie. Dit is zo bij clubs en verenigingen.
Dubbelfuncties moet je proberen te voorkomen.

@Thomas de Graaff, Hoe werkt het met een stichting kwa leden stemrecht en dat soort dingen?
Is dat er ook bij een stichting?
Ik weet alleen hoe het zit bij clubs en verenigingen maar niet hoe het zit bij stichtingen.

Re: Doneren
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/08, 20:03:50 »
Voor zover ik het weet heeft een stichting geen leden, eventueel wel donateurs. De mensen die bijdragen/meewerken in/aan een stichting hebben dus geen stemrecht. Dit is oa een van de zaken waarmee een stichting zich onderscheid van een vereniging. Dit heb ik zelf mee gemaakt in de verschillende stichtingen waarvoor ik gewerkt heb.

Re: Doneren
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/08, 20:07:16 »
Voor zover ik het weet heeft een stichting geen leden, eventueel wel donateurs. De mensen die bijdragen/meewerken in/aan een stichting hebben dus geen stemrecht. Dit is oa een van de zaken waarmee een stichting zich onderscheid van een vereniging. Dit heb ik zelf mee gemaakt in de verschillende stichtingen waarvoor ik gewerkt heb.

Dus jij wilt dat Ubuntu-NL een stichting zonder leden wordt? Ja, komt leuk en betrouwbaar over.

Re: Doneren
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/08, 20:08:31 »
Er hoeft hier trouwens geen discussie gevoerd te worden of er wel of niet een stichting hoeft te komen, die komt er, daar is al over besloten. Het heeft weinig zin om deze discussie opnieuw te gaan voeren als er geen schokkende nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn die een nieuwe discussie noodzakelijk maken.

Conclusie: Wie wil doneren aan Ubuntu-NL moet nog even geduld hebben tot de stichting is opgericht en deze een bankrekening heeft geopend. Wie hier meer over wil weten kan het proces van oprichting volgen door de vergaderingen van de gemeenschapsraad bij te wonen.

Hiermee lijkt me deze draad opgelost?
Het was helemaal niet mijn bedoeling om te kibbelen over een rechtspersoon of wat dan ook. Ik was gewoon benieuwd of ik kon doneren, ja of nee ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Doneren
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/08, 20:17:54 »
Het was helemaal niet mijn bedoeling om te kibbelen over een rechtspersoon of wat dan ook. Ik was gewoon benieuwd of ik kon doneren, ja of nee ;)

Daar valt altijd over te praten, onder andere met mij.  =D
Vooral als je geen enkele waarborg wenst, dat je geld goed wordt besteed. Juist dan, eigenlijk.  :evil:

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/08, 20:29:42 »
Voor zover ik het weet heeft een stichting geen leden, eventueel wel donateurs. De mensen die bijdragen/meewerken in/aan een stichting hebben dus geen stemrecht. Dit is oa een van de zaken waarmee een stichting zich onderscheid van een vereniging. Dit heb ik zelf mee gemaakt in de verschillende stichtingen waarvoor ik gewerkt heb.

Dus jij wilt dat Ubuntu-NL een stichting zonder leden wordt? Ja, komt leuk en betrouwbaar over.

Vistaus, dat een stichting geen leden heeft, betekend niet dat het onbetrouwbaar is.
Net als een vereniging hebben ze zich aan regels te houden en zullen ze ook gecontroleerd worden.
Het is in dit geval juist de beste keus om te doen.
Als vereniging heb je bepaalde verplichtingen die voor zo iets als dit moeilijk na te komen zijn.
Tevens kun je op deze manier toch financiƫn binnen krijgen en beheren.


 

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/08, 20:31:25 »
Bij mij word iedere Euro goed besteed. Het komt allemaal ten goede voor Linux in de vorm van een nieuwe pc waar ik dan Linux op zet. =D

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Doneren
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/08, 20:40:24 »
vroegah ... was Linux helemaal niet zo gratis, downloaden zat er niet in of je moest je telefoon open laten staan op een BBS  :o

ik heb heel wat cd'jes gekocht, zo kun je ook doneren als site.. promotie setjes verkopen en er duidelijk bij melden dat het ook om donatie gaat.

ik zou ze alleen al kopen voor de verzameling .

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Doneren
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/08, 20:41:58 »
Er hoeft hier trouwens geen discussie gevoerd te worden of er wel of niet een stichting hoeft te komen, die komt er, daar is al over besloten. Het heeft weinig zin om deze discussie opnieuw te gaan voeren als er geen schokkende nieuwe inzichten of ontwikkelingen zijn die een nieuwe discussie noodzakelijk maken.

Conclusie: Wie wil doneren aan Ubuntu-NL moet nog even geduld hebben tot de stichting is opgericht en deze een bankrekening heeft geopend. Wie hier meer over wil weten kan het proces van oprichting volgen door de vergaderingen van de gemeenschapsraad bij te wonen.

Hiermee lijkt me deze draad opgelost?
Het was helemaal niet mijn bedoeling om te kibbelen over een rechtspersoon of wat dan ook. Ik was gewoon benieuwd of ik kon doneren, ja of nee ;)

Nee, nog niet. Maar dit heeft prioriteit. Een fatsoenlijke rechtspersoon komt er dus.

Re: Doneren
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/08, 21:44:30 »
Voor zover ik het weet heeft een stichting geen leden, eventueel wel donateurs. De mensen die bijdragen/meewerken in/aan een stichting hebben dus geen stemrecht. Dit is oa een van de zaken waarmee een stichting zich onderscheid van een vereniging. Dit heb ik zelf mee gemaakt in de verschillende stichtingen waarvoor ik gewerkt heb.

Dus jij wilt dat Ubuntu-NL een stichting zonder leden wordt? Ja, komt leuk en betrouwbaar over.

Vistaus, dat een stichting geen leden heeft, betekend niet dat het onbetrouwbaar is.

Dat heb ik ook niet gezegd. Per slot van rekening ken ik Ubuntu-NL op mijn duimpje. Ik bekeek het alleen even vanuit het oogpunt van een "nieuweling", die dus Ubuntu-NL nog niet kent.
En dat we gecontroleerd worden geeft geen enkele garantie. Was laatst nog bij Peter R de Vries in een uitzending hoeveel oplichtingsbedrijfjes en malafide bedrijfjes er gewoon bij de KvK staan. Dat geeft dus geen enkele garantie.