Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van Website naar PDF  (gelezen 1652 keer)

Van Website naar PDF
« Gepost op: 2017/01/19, 16:00:36 »
Op de iPad is het mogelijk de inhoud van een website vast te leggen in een PDF-bestand, zodat je dat later offline nog eens goed kan bestuderen. Heel handig voor b.v. google sites waarin wordt uitgelegd wat te doen direct na installatie van een Ubuntu/Mint versie. (https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint). Kan dat ook in Linux en zo ja, hoe?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Anco

  • Lid
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/19, 16:25:53 »
makkelijkste manier die ik kan bedenken is afdrukken -> afdrukken naar bestand
Linux user #485563

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/19, 16:31:22 »
Ja, zoals Anco al aangaf.
Maar waarom niet gewoon als HTML opslaan?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/19, 17:47:04 »
En moet het toch PDF zijn, dan opslaan als HTML en daarna openen in LibreOffice Writer en daarna opslaan als PDF.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/19, 19:27:04 »
Er zijn vele manieren op van een website een PDF te maken.

- Zoals Anco het aankaarte, 'Afdrukken naar bestand'
- Installeer 'cups-pdf', dan heb je een PDF printer tot je beschikking.
- De honderen 'PDF add-ons', eentje hiervan zal wel voldoen aan je eisen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/19, 21:54:53 »
Hallo, volgens mij voldoen de hier aangedragen oplossingen voor een enkele html-pagina, maar niet voor een website die er meerdere of tientallen heeft. Ben daar zelf wel benieuwd naar hoe je een hele site naar een enkele pdf kunt exporteren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/19, 22:30:46 »
Dan neem je als laatste PDFSAM, om er één grote file van te maken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/19, 22:59:43 »
Ga ik morgen proberen!

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/20, 12:50:59 »
Ik denk dat Paul het begrijpt. Geen gedoe met pagina voor pagina copy/paste, maar alle bijbehorende pagina's in 1 keer naar een PDF bestand. Tot nu toe lijkt dus de snelste manier: op de iPad het bestand aanmaken, oversturen per mail, downloaden en in een map vast leggen of printen.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline dorusone

  • Lid
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/28, 15:35:33 »
ik was ook op zoek naar zo´n programma.

Heb zojuist het volgende gevonden :

http://www.tecmint.com/wkhtmltopdf-convert-website-html-page-to-pdf-linux/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+tecmint+%28Tecmint%3A+Linux+Howto%27s+Guide%29

Heb het geinstalleerd en geprobeerd op slechts een site  (heb het nog maar juist vandaar)
en alle tekst en foto´s van die site staan in de resulterende pdf.

Waarschijnlijk nog wel wat layout aanpassingen maar het eerste resultaat is redelijk goed.




Re: Van Website naar PDF
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/28, 16:44:31 »
Kijk daar wel mee uit! Dit is eigenlijk 'not done'.

Veel providers zijn niet blij als je een site ineens weg trekt en overmatig dataverkeer genereert. Zowel je eigen provider als ISP's hebben het in hun voorwaarden opgenomen. De voorwaarden zijn meestal gebaseerd op 'normaal surfgedrag met een reguliere browser'.
Als iemand er een klacht over in dient ben je de pineut en kun je de rekening gepresenteerd krijgen.

Zie bijvoorbeeld de voorwaarden van Ziggo.
Citaat
Excessief en/of Oneigenlijk Gebruik en Overlast
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline dorusone

  • Lid
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/28, 16:51:28 »
het was binnen een halve minuut gepiept , weliswaar een kleine site
maar via HTTrack heb ik wel eens veel grotere sites gedownload.
als je daar een beroep van maakt (wat ik absoluut niet van plan ben)
kun je er problemen mee krijgen lijkt me maar niet bij het heel
sporadisch gebruik. Angst is een verkeerde raadgever in deze.

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/28, 23:12:12 »
Angst is een verkeerde raadgever in deze.

Ik persoonlijk heb niets met angst. Wel met voorzichtigheid. :)
Dit soort handelingen worden namelijk ook gebruikt door bijvoorbeeld hackers. Je zou maar net een site treffen die er wel werk van maakt.
Ik zou het in elk geval ten sterkste afraden dit te doen bij een site van een officiele instantie.  ^-^

Het is ook niet aan jou adres persoonlijk dorusone. Maar meer als goed bedoelde algemene waarschuwing voor wie zo iets als een geinige feature ziet en/of er vaker iets mee wil.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/28, 23:45:27 »
Ik zou het in elk geval ten sterkste afraden dit te doen bij een site van een officiële instantie.  ^-^
Dit doe ik regelmatig met overheids-sites.
Een website gemaakt van publiek geld, kan en mag geen copyrights hebben, dat mag alleen, op dingen, waar rechten van derden op zitten (meestal foto's e.d.).
Mijn gaat het meestal om (foute) DOC en DOCx files, en (goede) PDF en ODT files.
Dit heet OpenData.
De enige die kan klagen, is mijn ISP, maar HtTrack werkt niet "vol gas", dus de overlast valt best mee, een download van een Linux-Distributie geeft meestal meer data verkeer ..............
« Laatst bewerkt op: 2017/01/28, 23:47:58 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/29, 11:51:50 »
Het is ook niet mijn bedoeling om hier een diepgaande discussie over te voeren. Ikzelf ben ook voor een open internet zoals het ooit bedoeld was dus wat dat betreft sta ik aan dezelfde kant, maar het is nu eenmaal allemaal zwaar ingeperkt en commercieel geworden.
Het was alleen een attentie voor voorzichtigheid. Het is nu eenmaal in algemene voorwaarden ingebed, en al win je deze discussie van mij, als zij hun algemene voorwaarden (oneigenlijk gebruik website) gaan handhaven win je de discussie niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/29, 11:53:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/29, 14:00:53 »
Kijk daar wel mee uit! Dit is eigenlijk 'not done'.

Veel providers zijn niet blij als je een site ineens weg trekt en overmatig dataverkeer genereert. Zowel je eigen provider als ISP's hebben het in hun voorwaarden opgenomen. De voorwaarden zijn meestal gebaseerd op 'normaal surfgedrag met een reguliere browser'.
Als iemand er een klacht over in dient ben je de pineut en kun je de rekening gepresenteerd krijgen.

Zie bijvoorbeeld de voorwaarden van Ziggo.
Citaat
Excessief en/of Oneigenlijk Gebruik en Overlast

Echt onzin! Het wegtrekken van een website met bijvoorbeeld httrack genereert géén overmatig dataverkeer.  Een film downloaden of zwaar programma vraagt meer data dan een website.

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/29, 14:28:20 »
LOL, wat denk je dat er gebeurt als jij een website bezoekt? De complete pagina, dus .html en alle andere jpg's, gifs, en wat dan ook wordt naar jouw computer geladen. Het hele 'browsen' is gebaseerd op het kopiëren van data. Kijk maar eens in de directory waar je tijdelijke internetbestanden zijn opgeslagen, je zult zien dat je hele websites op je harddisk hebt gezet.

Wat is dan het verschil of je dat doet met een online browser zoals FF of een offline browser zoals Httrack?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HarzG

  • Lid
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/29, 15:26:49 »
Overigens is wkhtmltopdf sinds meerdere jaren beschikbaar vanuit de gewone bronnen van Debian en Ubuntu.
Het kan dus zonder de beschreven "download van de website" geïnstalleerd worden via Software Center, Synaptic of apt-get.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/29, 18:25:49 »
Echt onzin!

Probeer het eens bij een officiele instantie of grote organisatie met een grote website en onderhouden door een ict-afdeling. En dan wel vanuit je eigen ip hè.
Dan zul je ervaren hoe een onzin het is. ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/29, 18:41:09 »
OK! Noem mij er één die ik zal leegtrekken en het resultaat, gevolgen en consequenties,  laat ik hier weten.

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #20 Gepost op: 2017/01/29, 18:48:33 »
OK! Noem mij er één die ik zal leegtrekken en het resultaat, gevolgen en consequenties,  laat ik hier weten.

Ik ga echt geen ideeën opwerpen.  :P Als het mis loopt kan ik dan aangemerkt worden voor aanzetten tot. En dat niet.
Mijn advies is juist hiermee op te letten. Om dat in elk geval met uiterste voorzichtigheid (liever niet) te doen.

Ik zeg ook niet dat het snel zal gebeuren, maar attendeer ermee op te passen omdat het mis kan gaan. Je zou dit voor hackers vrij gebruikelijke trucje maar net toepassen op een belangrijke site die gemonitord wordt omdat er net op dat moment hackers mee bezig zijn.
Hoe dan ook is het terug te vinden in algemene voorwaarden, dus in zoverre heb ik de mogelijkheid inmiddels aangetoond.

Citaat van: caiway
Die Fair Use Policy is bedoeld om overbelasting van het netwerk en overlast voor andere internetgebruikers te voorkomen, zoals ook is bedoeld in onze algemene voorwaarden.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/29, 18:57:18 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #21 Gepost op: 2017/01/30, 08:20:52 »
Overigens is wkhtmltopdf sinds meerdere jaren beschikbaar vanuit de gewone bronnen van Debian en Ubuntu.
Het kan dus zonder de beschreven "download van de website" geïnstalleerd worden via Software Center, Synaptic of apt-get.

Kijk, aan zo'n reactie heb je nog eens wat! Hartelijk dank, HarzG.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Suns

  • Lid
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #22 Gepost op: 2017/01/30, 09:28:06 »
Ik doe alles in LibreOffice Writer.

Maak eerst printscreen van de site.
openen met LibreOffice Writer bewerken dus tekst erbij zetten.
Exporteren naar PDF en klaar.

« Laatst bewerkt op: 2017/01/30, 09:31:17 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline HarzG

  • Lid
Re: Van Website naar PDF
« Reactie #23 Gepost op: 2017/01/30, 17:11:11 »
Kijk, aan zo'n reactie heb je nog eens wat! Hartelijk dank, HarzG.
Graag gedaan.
Maar nog als aanvulling: er zijn ook websites die nogal vreemde resultaten opleveren en die dan de tekst van verschillende frames over elkaar heen afdrukken in de PDF's. Wat goed werkt, zijn zulke acties met wiki's. Wat matig/slecht werkt zijn websites waarbij meerdere kolommen voorkomen die allemaal een eigen lay-out hebben. In deze gevallen is de omweg via een selectie in een frame en plakken als html in LibreOffice Writer de beste manier om een PDF te maken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Van Website naar PDF
« Reactie #24 Gepost op: 2017/01/30, 19:50:57 »
Een hoop reacties en tips sinds ik dit onderwerp de laatste keer gelezen heb. Wkhtmltopdf heb ik inderdaad via Software Beheer geinstalleerd. Zal het binnenkort eens uitproberen. Wordt overigens wel een studie v.w.b. de syntax.
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME