Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: negatieven scannen ubuntu  (gelezen 8669 keer)

Offline _Walter_

  • Lid
negatieven scannen ubuntu
« Gepost op: 2012/10/16, 20:56:17 »
Ik heb van de week een soort handleiding geschreven.
Hierin staat hoe ik negatieven scan in Ubuntu.

Ik wil dit graag met jullie delen, aangezien er zo weinig over te vinden is en omdat de aanpak anders is dan je gewent bent met xsane. Hier maak ik gebruik van cheese.

http://ubuntuone.com/6SNmr7REud4CM5LKSRlc1G

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/16, 21:19:29 »
Helemaal geweldig Walter !!!! , ik heb hier ook nog een ION Scanner staan, binnenkort maar een proberen  :D

Edit: ik kon natuurlijk niet wachten en heb de scanner gelijk maar geprobeerd , cheese herkent wel mijn webcam, maar niet de scanner. Moet ik de webcam eerst ontkoppelen? 
« Laatst bewerkt op: 2012/10/16, 22:43:51 door RikRik »

Offline _Walter_

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/18, 22:58:22 »
Je zal inmiddels de Webcam er wel uitgehaald hebben, denk ik.
Is het al gelukt?

Zo niet, dan zal ik het van het weekend proberen na te bootsen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/18, 23:30:04 »

Ik heb m'n pc "verstopt" in een kast, de webcam had ik dus nog niet ontkoppeld, maar bij de instellingen van Cheese moet de scanner toch zichtbaar zijn? Overigens gebruik ik  Xubuntu

Offline _Walter_

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/19, 21:07:34 »
Hij moet gewoon zichtbaar zijn inderdaad.

lsusb geeft
Bus 001 Device 003: ID 115b:3150 Salix Technology Co., Ltd.

sane-find-scanner vind niets.

Controleer even of je wel exact hetzelfde apparaat hebt.

Als hij het wel vind met sane-find-scanner, dan zul je moeten scannen met xsane ipv cheese.

Groet,
Walter

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/19, 22:59:46 »
Beste Walter, ik heb het geprobeerd in Xubuntu maar zonder succes, maar in Ubuntu 12.10 daarentegen werkt jouw methode geweldig goed!! Zelfs het goedkope scannertje van de Aldi, die ik hier ook heb, werkt gewoon !

Volgens mij is jouw methode wereldnieuws
Zie het bewijs:

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/19, 23:14:55 »
Met Gimp de negatief inverteren en klaar. Super, bedankt, en nogmaals: jouw methode verdient het om opgenomen te worden in de officiƫle Ubuntu documentatie.

Groeten,
Rik

 

Offline _Walter_

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/21, 20:13:03 »
Hoi Rik,

Bedankt voor je positieve reactie. Fijn om te lezen dat het allemaal goed is gelukt en dat mijn post, in ieder geval voor jou, nuttig is geweest.

Groet,
Walter

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/21, 20:20:45 »
Er zijn in het verleden genoeg vragen geweest op dit forum om deze type scanners aan de praat te krijgen, maar het was tot nu niemand gelukt.
Ik hoop voor jou op meer respons, je hebt het wel verdiend !!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/22, 17:44:15 »
Werkt dit ook met een Flatbed HP scanner met een Dia element?

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/22, 21:43:01 »
Dank je voor deze tip en tutorial.
Ik heb al vaker met de gedachte gespeeld zo'n apparaat aan te schaffen maar over het algemeen waren de geluiden niet positief.
Ik heb geen dia's maar wel nog behoorlijk wat negatieven, waarvan ik er een deel zeker wil digitaliseren.

Vraagje:
Op de afbeeldingen van de ION Slides2PC Express zie je een negatiefhouder. Leg je daar het hele strookje negatieven in of moet er nog geknipt worden?

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/22, 22:00:33 »
Dank je voor deze tip en tutorial.
Ik heb al vaker met de gedachte gespeeld zo'n apparaat aan te schaffen maar over het algemeen waren de geluiden niet positief.
Ik heb geen dia's maar wel nog behoorlijk wat negatieven, waarvan ik er een deel zeker wil digitaliseren.

Vraagje:
Op de afbeeldingen van de ION Slides2PC Express zie je een negatiefhouder. Leg je daar het hele strookje negatieven in of moet er nog geknipt worden?

Gr.
Jeroen
Nee, je hoeft niet te knippen.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/22, 22:18:44 »
Dank je voor de snelle reactie. Dan gaan we maar eens zo'n apparaatje aanschaffen :)
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/22, 22:22:36 »
Het lijkt mij dat deze topic meer geschikt is om bij  Tips & trucs neer te zetten.  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/22, 22:57:29 »
Heeft iemand een idee waarom de scanner niet wordt herkent met Cheese  in Xubuntu 12.04 ?
Met lsusb in terminal is de scanner wel aanwezig
« Laatst bewerkt op: 2012/10/22, 23:09:50 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/24, 17:45:43 »
Heeft iemand een idee waarom de scanner niet wordt herkent met Cheese  in Xubuntu 12.04 ?
Met lsusb in terminal is de scanner wel aanwezig

Ik ben er ondertussen achter dat de Aldi scanner ook niet werkt onder Ubuntu 12.04, Ubuntu 12.10 dus zonder problemen
Walter, zou dit te maken kunnen hebben met de versie van Cheese?

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/27, 17:36:50 »
 lsusb in terminal : Bus 001 Device 005: ID 05a9:1550 OmniVision Technologies, Inc. VEHO FilmscannerDeze regel kom je overal op internet tegen van mensen die een Dia/Negatief scanner hebben gekocht maar die tot nu toe niet werkte onder Ubuntu.
Ubuntu 12.10 is de eerste Linux versie die zonder problemen overweg kan met deze hardware
Dus, de Zolid negatiefscanner werkt nu ook perfect,  met een resolutie 2592 x 1680 in Cheese 3.60 (resolutie precies volgens de specificatie)
De ingescande beelden zijn verrassend goed van kwaliteit. Ubuntu wordt steeds leuker  :D

Offline _Walter_

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/05, 21:21:36 »
Heeft iemand een idee waarom de scanner niet wordt herkent met Cheese  in Xubuntu 12.04 ?
Met lsusb in terminal is de scanner wel aanwezig

Ik ben er ondertussen achter dat de Aldi scanner ook niet werkt onder Ubuntu 12.04, Ubuntu 12.10 dus zonder problemen
Walter, zou dit te maken kunnen hebben met de versie van Cheese?

Hoi Rik,

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de kernelversie.
Ik heb wel eens hardware die in de ene versie niet werkt en dan in de andere weer wel. En in de volgende dan weer niet ;-).

Groet,

Offline _Walter_

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/05, 21:27:45 »
Werkt dit ook met een Flatbed HP scanner met een Dia element?

Dat durf ik niet te zeggen. Wel denk ik bij flatbedscanner aan (x)sane en niet aan Cheese.

Offline MarijkeV

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/30, 15:54:26 »
Misschien een beetje off-topic, maar ik lees hier dat jullie ook met een Ion Slides2PC Express werken.
Het inscannen van de negatieven lukt prima op mijn mac, maar nu zou ik graag de foto te zien krijgen ipv
de negatieven. Is dat mogelijk? Of gaat het nier verder dan puur inscannen van negatieven?

Offline hvb

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/30, 21:22:33 »
Misschien een beetje off-topic, maar ik lees hier dat jullie ook met een Ion Slides2PC Express werken.
Het inscannen van de negatieven lukt prima op mijn mac, maar nu zou ik graag de foto te zien krijgen ipv
de negatieven. Is dat mogelijk? Of gaat het nier verder dan puur inscannen van negatieven?

Ik weet niet of je de negatieven in ubuntu of op je mac wilt bekijken.

Bij ubuntu kan dat met verschillende fotoprogramma's , waaronder gthumb.

Open je fotonegatief in gthumb (rechtsklikken en kiezen voor openen met of hoe je dat ook doet) en dan zie je rechts in de werkbalk een geel schilderspalet (mouseover: edit file).  Klik erop dan krijg je  een menu met onder andere "negative". Klikken en eventueel opslaan (save of save as) en je bent klaar.
Voor de duidelijkheid: niet alles in gthumb is vertaald naar het Nederlands, vandaar de Engelse woorden.

Hans

Offline RikRik

  • Lid
Re: negatieven scannen ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2012/12/01, 10:48:27 »
Misschien een beetje off-topic, maar ik lees hier dat jullie ook met een Ion Slides2PC Express werken.
Het inscannen van de negatieven lukt prima op mijn mac, maar nu zou ik graag de foto te zien krijgen ipv
de negatieven. Is dat mogelijk? Of gaat het nier verder dan puur inscannen van negatieven?
Elke negatief scanner zal  een beeld maken van een negatief, het beeld moet dan softwarematig omgekeerd moeten worden naar een positief. Met Gimp gaat dit prima, ga naar tab Kleuren en gebruik de optie Inverteren.