Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op pentium 4  (gelezen 3065 keer)

Offline RoosRde

  • Lid
Ubuntu op pentium 4
« Gepost op: 2011/05/18, 17:28:31 »
Beste allen,

Begin zo langzamerhand enthousiast te raken over dit besturingssysteem. Ubuntu 11.4
Werk ermee onder windows 7 via VmWare workstation.

Ik zou het os het liefst op een oude compaq pentium  4 willen installeren.

Echter, ik weet te weinig van dit os, om in te schatten of dit wel gaat werken en dan bedoel ik de drivers.

In de pentium 4 zit de volgende netwerkkaart en audio kaart, al prima als die gaan werken

Intel PRO/100 VM Network Connection

Intel 8201 BA/BAM AC 97 Audio Controller

Of is het misschien zo dat bij niet herkenning er een standaard nic beschikbaar is die ook gaat werken ?

Ik heb geen flauw idee hoe dat werkt bij Ubuntu

Met dank alvast voor tips

Rinke

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op pentium 4
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 18:40:38 »
Maak een live cd door de iso op een cd te branden als beeld bestand.

Start de computer met de cd er in op en maak je cd/dvd drive als eerste boot keuze.
Je pc start dan op van de pc en je kunt door te kiezen voor uitproberen, kijken hoe het op je systeem werkt.
Je kunt dan kijken of je audio werkt en of je videokaart alles ondersteund.
Als dit werkt, dan is de kans groot dat als je het installeert alles ook gewoon werkt.

Maak wel eerst van alles een backup voor je het gaat installeren zodat als er iets mis gaat, je alles weer terug kunt zetten.

Ik heb Ununtu 11.04 draaien op een P4 3,2 gig en 2 gig ram.
Werkt prima maar ik ga Xubuntu er op zetten omdat die wat lichter is en wat sneller is.

Mocht Ubuntu opstarten zonder Unity, dan kan het zijn dat je de drivers appart moet instellen voor Unity of je videokaart ondersteund geen 3D.

 

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu op pentium 4
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 18:58:34 »
Ik zou het os het liefst op een oude compaq pentium  4 willen installeren.

Echter, ik weet te weinig van dit os, om in te schatten of dit wel gaat werken en dan bedoel ik de drivers.

In de pentium 4 zit de volgende netwerkkaart en audio kaart, al prima als die gaan werken
Wellicht zal dat geen enkel probleem zijn.

Moeilijker wordt: de performantie. Een Pentium 4 is een trage processor. Maar even kritisch is de aanwezigheid van voldoende geheugen. Als je onder 512 MB RAM geheugen zit, zal het systeem onprettig traag draaien (erboven "prettig" traag ;) )

Wat je ook zou kunnen doen, is een van Ubuntu afgeleide linux variant, die minder systeembronnen vraagt, installeren. Lubuntu is een licht gewicht, en werd onlangs gepromoveerd tot een officieel erkende Ubuntu afgeleide.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu op pentium 4
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 19:18:37 »
Videokaart is belangrijk, kontroleer of er problemen zijn met je videokaart model.

Je kan ook "linux mint lxde" installeren, loopt lichter dan ubuntu gnome.

Offline Felix

  • Lid
    • Ubuntu Apeldoorn
Re: Ubuntu op pentium 4
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/18, 19:23:50 »
Als ik je hardware zo belees, dan schat ik de kans op 90% in, dat het zo kant en klaar gaat werken ;)
The box said "Requires Windows 95 or better." I can't understand why it won't work on my Linux computer...

if (argc > 1 && strcmp(argv[1], "-advice") == 0) { printf("Don't Panic!\n"); exit(42); }[

Ook te volgen via Twitter
Of via Facebook

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu op pentium 4
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/18, 20:34:24 »
Een Pentium 4 is nog snel genoeg hoor. Hier draai ik ubuntu zelfs op een Pen ll en Pen lll
Het hangt ook af van de snelheid van de processor (best boven de 750Mhz) en zeker ook het geheugen. Vanaf 384MB werkt het nog redelijk goed maar je mag maar 1 progje tegelijk draaien anders begint het natuurlijk heel traag te werken. Zeker FireFox vraagt veel. En als de update-manager in de achtergrond nog eens werkt dan ...
Maar beter is dus het geheugen zo hoog mogelijk te houden en latjes bij te steken.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 20:36:07 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline RoosRde

  • Lid
Re: Ubuntu op pentium 4
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/19, 17:29:46 »
Beste Ubuntuers,

Met dank voor al jullie tips.

Ik ga aan de slag en zie wel waar het schip strandt.

Nogmaals mijn dank

Nog een laatste vraag, als ik ubuntu werkende heb, waar stel ik in Ubuntu in dat ik de pc met ubuntu over kan nemen met een rdp in windows 7 ?

MVG

Rinke de Roos