Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: script voor supaplex  (gelezen 3074 keer)

Offline tobe66

  • Lid
script voor supaplex
« Gepost op: 2011/05/13, 11:01:44 »
Ik heb voor mijn zoon supaplex onder ubuntu aan de gang gekregen, nou wil ik graag de handelingen om het op te starten voor hem vereenvoudigen, is het dan handig om hier een script voor te schrijven, en omdat ik daar niet in thuis ben wil ik vragen of iemand dat voor mij kan doen.

Ben al wel me aan het orienteren om zelf een script te leren schrijven en uitvoerbaar te maken, maar dat gaat nog wel even duren, wie helpt.

Hieronder volgt hoe we het nu opstarten.
-Terminal starten -- Ctrl Alt t
-type dosbox in terminal -- dosbox
-c schijf mounten -- sudo mout c /home/anton/dos/c
- naar c -- c:\
- naar dir supaplex -- cd supaplex
- start supaplex -- spfix63


alvast bedankt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: script voor supaplex
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/13, 11:26:44 »
Je kan ook een launcher maken op de desktop. (Geen idee hoe dat in het NL heet, zo'n icoontje om een programma te starten)

Rechtsklikken op de desktop, kies voor het maken van een launcher.
Als icoontje en naam kan je zelf wat kiezen, als commando zou je dit kunnen proberen:
dosbox -c "mount c ~/dos/c" -c "C:" -c "cd supaplex" -c "spfix63"

Hierna kan je het spel starten door gewoon te dubbelklikken op dat icoontje.

Re: script voor supaplex
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/13, 11:36:05 »
Het mounten van de c-schijf kun je Dosbox sowieso automatisch laten doen door de config file aan te passen van dosbox. Bij mij is dat onder /home/gebruikersnaam/.dosbox/dosbox-0.74.conf

Zoek het in het configuratiebestand het stukje [autoexec] op en voeg daar een mountregel aan toe zoals bijvoorbeeld:

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
# You can put your MOUNT lines here.
mount c ~/Dosgames

Nu start dosbox sowieso altijd op me de gamesfolder gemount als C: Zelf gebruik in dan Volkov Commander om binnen Dosbox te navigeren, ook die laat ik dan automatisch opstarten hier een korte handleiding

Maar wat me sowieso handiger lijkt is de DosBox Game Launcher, is een topic over hier: http://forum.ubuntu-nl.org/games/dosbox-game-launcher/ Dit is een tooltje waarmee je je verzameling dosspellen kunt beheren. Dit programma lanceert dan het programma in Dosbox met de juiste instellingen (kan per programma gewenste instellingen onthouden).

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: script voor supaplex
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/13, 11:41:32 »
Huh, waarom zo moeilijk!?
Als je supaplex typt in het software centrum kom je bij het pakket "rocksndiamonds". Die kun je installeren. Vervolgens kun je een nieuwe menu item of launcher maken die verwijst naar de opdracht: rocksndiamonds
Klaar....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline tobe66

  • Lid
Re: script voor supaplex
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/13, 18:11:30 »
Allen dank voor de nuttige tips.
Ik heb zoals Johan aangaf een launcher (nl starter) aangemaakt en dat werkt perfect, alleen zou ik nog willen dat de dosbox wat groter opgestart wordt, nu is het maar een kleine dosbox, dus klein spel.

Ook zou ik nog steeds graag weten hoe je dit geval oplost met een script, en of het überhaupt wel op te lossen is met een script, gewoon omdat ik benieuwd ben en me zelf wat simpele scripts aan het toe-eigenen.

groet, Toon.

Re: script voor supaplex
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/14, 11:03:15 »
Tuurlijk is dat op te lossen met een script:

#!/bin/bash
dosbox -c "mount c ~/dos/c" -c "C:" -c "cd supaplex" -c "spfix63"
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: script voor supaplex
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/14, 11:07:37 »
Hoe lost dat het probleem van een te kleine dosbox op?
Wat jij geplaatst hebt, doet precies hetzelfde als het commando dat ik eerder plaatste en op zich al werkt.

Re: script voor supaplex
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/14, 11:37:15 »
Ik weet niet precies wat de TS verstaat onder "wat groter" maar je kan dosbox met volledig scherm opstarten door de optie "-fullscreen" toe te voegen aan de opdrachtregel.