Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer crasht om onbekende redenen  (gelezen 11644 keer)

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Gepost op: 2008/08/23, 23:14:25 »
Hallo

Ik plaats dit onderwerp hier omdat ik niet weet waar het anders zou moeten.

Ik heb onlangs een 2e hands computer gekocht, maar al heel snel gaf hij een heel vreemd probleem:

Oftewel 'bevriest' het scherm (alles, ook de muis, op toetsenbord numlock aan/uit zetten gaat ook niet)
oftewel valt het scherm in stand-by (valt uit, geen groen lampje meer, enkel  lampje dat brand als er stroom is) en reageert ook op nietsmeer (behalve dan als ik de aan/uit-knop lang in druk
Ik heb al verschillende oorzaken voor het probleem bedacht, en nog meer oorzaken kunnen uitsluiten:
-grafische kaart: ATI Radeon 9600, hij crasht ook zonder dat die kaart insteekt
-RAM-geheugen: ik heb een geheugentest 20 uur laten lopen, geen error
-CPU: ook een test enkele uren laten lopen
-iets softwarematig: ik heb ubuntu op een andere hardeschijf geïnstalleerd en hij blijft crashen
-hardeschijf: Heb dus op een andere hardeschijf geïnstalleerd.

Dan vrees ik dat het enkel nog aan mijn moederbord kan liggen? Alhoewel ik het best vreemd vind dat een 20 uur durende RAM-test perfect verloopt, maar Ubuntu draaien geen uur lukt.

De vorige eigenaar heeft hier niets over gezegd (duh), geen idee of die er ook last van had. Hij draaide wel xp.

Mochten jullie nog iets weten waar het aan kan liggen of misschien een beter forum weten waar ik dit kan vragen, zeg het gerust.

(ik sla nu al even op voor als hij weer casht)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/23, 23:18:53 »
Citaat van: Emil
Hallo

Ik plaats dit onderwerp hier omdat ik niet weet waar het anders zou moeten.

Ik heb onlangs een 2e hands computer gekocht, maar al heel snel gaf hij een heel vreemd probleem:
Oftewel 'bevriest' het scherm (alles, ook de muis, op toetsenbord numlock aan/uit zetten gaar ook niet)

(ik sla nu al even op voor als hij weer casht)
Lijkt op rot RAM-geheugen. Zeg, draait je computer eigenlijk wel op Ubuntu Linux? Het is hier namelijk geen forum voor algemene computerhulp.

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/23, 23:21:43 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Emil
Hallo

Ik plaats dit onderwerp hier omdat ik niet weet waar het anders zou moeten.

Ik heb onlangs een 2e hands computer gekocht, maar al heel snel gaf hij een heel vreemd probleem:
Oftewel 'bevriest' het scherm (alles, ook de muis, op toetsenbord numlock aan/uit zetten gaar ook niet)

(ik sla nu al even op voor als hij weer casht)
Lijkt op rot RAM-geheugen. Zeg, draait je computer eigenlijk wel op Ubuntu Linux? Het is hier namelijk geen forum voor algemene computerhulp.
Ja, op ubuntu linux ;) Als je een beter forum weet, zeg het dan maar.
Ik heb een geheugentest zo'n 20 uur laten lopen, normaal crasht hij binnen het uur.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/23, 23:24:35 »
Citaat van: Emil
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Emil
Hallo

Ik plaats dit onderwerp hier omdat ik niet weet waar het anders zou moeten.

Ik heb onlangs een 2e hands computer gekocht, maar al heel snel gaf hij een heel vreemd probleem:
Oftewel 'bevriest' het scherm (alles, ook de muis, op toetsenbord numlock aan/uit zetten gaar ook niet)

(ik sla nu al even op voor als hij weer casht)
Lijkt op rot RAM-geheugen. Zeg, draait je computer eigenlijk wel op Ubuntu Linux? Het is hier namelijk geen forum voor algemene computerhulp.
Ja, op ubuntu linux ;) Als je een beter forum weet, zeg het dan maar.
Ik heb een geheugentest zo'n 20 uur laten lopen, normaal crasht hij binnen het uur.
Dan zit je goed, hoor....  :-)

Soms komen hier lieden die via Google op het verkeerde spoor zijn gezet, vandaar...

Zet de visuele effecten eens uit:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)

Op welk stuurprogramma draait je videokaart?

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/23, 23:26:04 »
Kijk eens op je moederbord. De condensatoren moet helemaal vlak zijn. Als er een paar een beetje (nog erger heel erg bol) staan, dan is dat het euvel.

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/23, 23:33:15 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Emil
Citaat van: pjotr123
Lijkt op rot RAM-geheugen. Zeg, draait je computer eigenlijk wel op Ubuntu Linux? Het is hier namelijk geen forum voor algemene computerhulp.
Ja, op ubuntu linux ;) Als je een beter forum weet, zeg het dan maar.
Ik heb een geheugentest zo'n 20 uur laten lopen, normaal crasht hij binnen het uur.
Dan zit je goed, hoor....  :-)

Soms komen hier lieden die via Google op het verkeerde spoor zijn gezet, vandaar...

Zet de visuele effecten eens uit:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)

Op welk stuurprogramma draait je videokaart?
uhm, wat hij standaard installeert voor ATI grafische kaarten.
Ik heb ook al zonder grafische kaart gewerkt (en dan werken de visulele effecten sowieso niet en heb ook al metacity ipv geprobeerd) en hij crashte toen ook.

Citaat van: Maarten123
Kijk eens op je moederbord. De condensatoren moet helemaal vlak zijn. Als er een paar een beetje (nog erger heel erg bol) staan, dan is dat het euvel.
Ik zal eens kijken


EDIT:
Na 5 minuten met een zaklamp zitten zoeken toch nog niets gezien

Offline jan11000

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/24, 01:02:30 »
Langzaam alles gaan loskoppelen 1 voor 1 , en testen.

begin met opstarten vanaf de livecd van ubuntu, wat gebeurd er dan?
dan internet losmaken(kabel), dan weer testen?
dan printer losmaken?
dan pc geaard?
scanner
etc.
1 geheugen erin,

temperaturen?
voltages?

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/24, 12:51:37 »
Citaat van: jan11000
Langzaam alles gaan loskoppelen 1 voor 1 , en testen.

begin met opstarten vanaf de livecd van ubuntu, wat gebeurd er dan?
dan internet losmaken(kabel), dan weer testen?
dan printer losmaken?
dan pc geaard?
scanner
etc.
1 geheugen erin,

temperaturen?
voltages?
Bij het gebruik van de live-cd is hij nog niet gecrasht, heb hem wel enkel  gebruikt voor installatie.
Internet losmaken zal ik ook eens proberen (niet dat ik denk dat het daar aan kan liggen maar je weet natuurlijk nooit)
Er is geen printer of scanner aangesloten.
De temperaturen lijken me wel inorde (hij heeft ook een CPUburn van 5 uur uitgehouden)
Het probleem met dit alles testen is dat ik pas weet dat het niet inorde is als hij crasht, maar wanneer hij crasht weet ik niet. Soms na 10 minuten, soms pas na anderhalf uur en soms ook gewoon niet. Alhoewel het meestal toch binnen het uur gebeurt.

Voltages heb ik nog niet nagekeken, dit zegt lm-sensors:
VCore:       +1.41 V  (min =  +1.97 V, max =  +0.00 V)
+3.3V:       +3.30 V  (min =  +1.73 V, max =  +2.86 V)
+5V:         +5.05 V  (min =  +3.66 V, max =  +6.85 V)
+12V:       +11.37 V  (min =  +5.35 V, max =  +9.48 V)
-12V:        -3.97 V  (min =  +4.33 V, max =  +3.59 V)
-5V:         +0.63 V  (min =  -2.59 V, max =  +3.44 V)
V5SB:        +5.46 V  (min =  +3.52 V, max =  +0.51 V)
VBat:        +1.17 V  (min =  +2.82 V, max =  +3.17 V)
fan1:          0 RPM  (min = 1298 RPM, div = 8)
fan2:       3245 RPM  (min = 1068 RPM, div = 8)
temp1:       +34.0°C  (high = +42.0°C, hyst =  -7.0°C)  sensor = thermistor
temp2:       +36.0°C  (high = +80.0°C, hyst = +75.0°C)  sensor

Aan die min en max heb ik ook niets, die wisselen  wel eens per sessie en min +3.52V en max +0.51V vind ik ook maar wat vreemd... (kun je überhaupt wel  een negatieve spanning hebben?)

Offline chaos7

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/24, 13:37:17 »
ooit eens op het werk meegemaakt dat er een crash volgde doordat de videokaart wat in het moederbord zit kapot was.
dus met een extra videokaart ging het ook niet tot dat de interne videokaart werd uitgeschakelt.
overigens draaide dat wel op XP

greetz
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/24, 14:50:45 »
Citaat van: chaos7
ooit eens op het werk meegemaakt dat er een crash volgde doordat de videokaart wat in het moederbord zit kapot was.
dus met een extra videokaart ging het ook niet tot dat de interne videokaart werd uitgeschakelt.
overigens draaide dat wel op XP

greetz
Bedankt! Zal ik eens uitproberen

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/24, 19:48:34 »
Citaat van: Emil
Hallo

Ik plaats dit onderwerp hier omdat ik niet weet waar het anders zou moeten.
Ik weet ook niet waar het moet staan. Ik weet wel dat het niet in offtopic moet en ik gok hierbij op hardware.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/25, 00:21:12 »
Heb je ook alle molex stekkers goed bekeken? Heb ik ook eens gehad. Uren om gezocht. Soms willen die wel eens te los in hun 'jasje' zitten. Goed kijken en als je er eentje vindt ergens mee vastknijpen of een andere proberen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/29, 18:14:32 »
Citaat van: Emil
Citaat van: chaos7
ooit eens op het werk meegemaakt dat er een crash volgde doordat de videokaart wat in het moederbord zit kapot was.
dus met een extra videokaart ging het ook niet tot dat de interne videokaart werd uitgeschakelt.
overigens draaide dat wel op XP

greetz
Bedankt! Zal ik eens uitproberen
Ik heb de interne videokaart uitgeschakeld via de BIOS, maar nu wordt het scherm afentoe +- 1 seconde zwart en blijft hij crashen.

Citaat van: prikkebeen2
Heb je ook alle molex stekkers goed bekeken? Heb ik ook eens gehad. Uren om gezocht. Soms willen die wel eens te los in hun 'jasje' zitten. Goed kijken en als je er eentje vindt ergens mee vastknijpen of een andere proberen.
Die stekkers lijken mij inorde te zijn

Offline mcgyver

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/29, 19:56:56 »
Voeding verwisseld ter controle? Had laatst een pc die vastliep als ik een draadloze pci kaart er in deed. Die trok net iets te veel stroom. Had niet in de gaten dat dat de oorzaak was omdat ie soms wel en soms niet bevroor.

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/29, 22:59:19 »
Citaat van: mcgyver
Voeding verwisseld ter controle? Had laatst een pc die vastliep als ik een draadloze pci kaart er in deed. Die trok net iets te veel stroom. Had niet in de gaten dat dat de oorzaak was omdat ie soms wel en soms niet bevroor.
Is er geen andere mogelijkheid om te testen of het aan de voeding ligt? Ik heb hier namelijk niet echt een voeding op voorraad ofzo

Offline mcgyver

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/30, 08:26:07 »
Ja, maar de spullen heb je niet, denk ik. GOEDE multimeter of zo.

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/30, 12:40:33 »

Offline mcgyver

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/30, 13:40:53 »
Citaat van: mcgyver
GOEDE multimeter
Dat is deze niet. Je kan het wel proberen. Meet de verschillende spanningen (zwart-geel en zwart-rood op je molex stekker, die meestal witte stekkers die in je IDE harde schijf gaan). Hoop dat je een vrije hebt, is het makkelijkst. Die moeten 12 en 5 volt zijn of heel dicht in de buurt. Kijk of er vlak voor de bevriezing iets gebeurt met de spanning.

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/30, 13:57:54 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: mcgyver
GOEDE multimeter
Dat is deze niet. Je kan het wel proberen. Meet de verschillende spanningen (zwart-geel en zwart-rood op je molex stekker, die meestal witte stekkers die in je IDE harde schijf gaan). Hoop dat je een vrije hebt, is het makkelijkst. Die moeten 12 en 5 volt zijn of heel dicht in de buurt. Kijk of er vlak voor de bevriezing iets gebeurt met de spanning.
Dat zal nogal moeilijk gaan, ik heb geen flauw idee wanneer hij gaat bevriezen.
Als hij bevriest kan ik wel eens zien wat voor spanning erop staat.

Denk je dat het daar aan kan liggen? Een CPU stress test of een memory test houdt hij wel uren uit, terwijl hij gewoon na een halfuurtje surfen ofzo kan vastlopen.

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/30, 14:19:17 »
Heb je al eens geprobeerd om gewoon vanaf de live cd te werken? Als ie dan wel blijft draaien zou de schijfcontroller kapot kunnen zijn.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/30, 14:22:17 »
Citaat van: prikkebeen2
Heb je al eens geprobeerd om gewoon vanaf de live cd te werken? Als ie dan wel blijft draaien zou de schijfcontroller kapot kunnen zijn.
2 harde schijven stuk die met een schijfcontrole geen enkele fout geven? Weinig kans lijkt me.

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/30, 14:38:33 »
Schijfcontrole staat los van de schijfcontroller. Dat is een chip. Is het ide of sata?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #22 Gepost op: 2008/08/30, 14:45:35 »
LAN-kaartje kapot? Had ik ooit ook eens. Computer bleef af en toe vastlopen. Kwam er uiteindelijk achter dat een LAN-kaartje het probleem was.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Emil

  • Lid
Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #23 Gepost op: 2008/08/30, 15:11:38 »
Citaat van: prikkebeen2
Schijfcontrole staat los van de schijfcontroller. Dat is een chip. Is het ide of sata?
ide

Met schijfcontrole bedoelde ik dus zo'n programma om te zien of je schijf nog intact is, niet de opstartcontrole. En ik heb dus ook al 2 verschillende hardeschijven gebruikt.

Citaat van: crashit
LAN-kaartje kapot? Had ik ooit ook eens. Computer bleef af en toe vastlopen. Kwam er uiteindelijk achter dat een LAN-kaartje het probleem was.
Het is een on-board LAN. Ik heb hier wel een aparte LAN-kaart, maar is er misschien een snellere manier om uit te testen of het daar aan ligt dan gewoon afwachten of hij crasht?

Computer crasht om onbekende redenen
« Reactie #24 Gepost op: 2008/08/30, 15:19:34 »
Als je in een terminal dmesg typt, staan daar dan ook errors tussen?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066