Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?  (gelezen 1789 keer)

FrSu

  • Gast
Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Gepost op: 2009/01/25, 22:50:28 »
Ik heb een tijdje terug via de alternate CD Ubuntu 8.04 op mijn laptop en PC aan de praat gekregen en vallen en opstaan en met uiteraard de enthousiaste hulp van de forumleden. Ik merk dat ik meer en meer in Ubuntu bezig ben. Ik gebruik bv Outlook nog onder XP maar de overstap komt steeds dichterbij, ik draai inmiddels al met Evolution om eraan te wennen, maar laat de mail nog op de server staan. Binnenkort mijn Palm koppelen met Evolution, dan heb ik in elk geval de andere PIM info er al in staan.

Nu kom ik erachter dat ik alleen een Linux partitie heb en een Swap partitie, maar geen Home waar in dit forum wel vaker over gesproken wordt. Heb in mijn acties om Ubuntu aan de praat te krijgen hier niet zo op gelet. Ik denk dat alle Home zaken nu gewoon bij mijn Linux partitie terecht komen. Nu vind ik dat voor mijn Laptop niet zo erg, deze wordt hoofdzakelijkgebruikt voor Internet gebruikin de huiskamer.

Voor mijn PC met XP is dat wat anders. Als ik straks echt ga overstappen moet ook Mijn Documenten etc. over (hoewel dat met Open Office niet echt noodzakelijk is) en dat zijn toch heel wat Mb's inmiddels. Het lijkt dan wenselijk om toch een Home partitie te maken waar ik deze zaken dan in kan zetten.

Hoe kan ik dit achteraf voor elkaar krijgen? Of is het eenvoudiger dit via een back-up op een externe schijf te doen? Zo heb ik dit nu onder XP ook georganiseerd. Aparte partities maken voor documenten en dan de verwijzing ernaar te regelen heb ik altijd als lastig ervaren in XP. Gaat dit in Ubuntu eenvoudiger? Hoe zou ik dit nu het beste kunnen organiseren?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/25, 22:53:01 »
Ik vind een aparte /home-partitie geen voordeel. Je kunt beter regelmatig externe kopieën maken van je documenten, op een externe harde schijf. Veel veiliger, want je bent dan niet meer afhankelijk van slechts één harde schijf.

FrSu

  • Gast
Re: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/26, 21:00:19 »
Ok, kan ik het wel mee eens zijn.

Heb je in Ubuntu een back-up progje die dit voor mij kan doen? Gebruik in XP Alwaysync en dat werkt gewoon goed. Progje vergelijkt de veranderingen en werkt dan de externe schijf bij.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/12, 23:57:06 »
Ik vind een aparte /home-partitie geen voordeel. Je kunt beter regelmatig externe kopieën maken van je documenten, op een externe harde schijf. Veel veiliger, want je bent dan niet meer afhankelijk van slechts één harde schijf.

Ik had dezelfde vraag gesteld, hier: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,37796.0.html
Ik wilde juist tot deze actie overgaan omdat iemand mij vertelde dat dit dè manier was om te doen.

Zodra je dan een nieuwe versie installeert, blijft je home map gewoon bestaan met al je instellingen.

Hoeft niet dus?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline track

  • Lid
Re: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 13:37:52 »
Hoi FrSu,

...
Heb je in Ubuntu een back-up progje die dit voor mij kan doen? ...
Er zijn rechtstreeks drie oplossingen:
1. De grondige: Als je een tweede schijf van dezelfde grootte hebt kun je gewoon een tweeling ervan afkopiëren door van de live-cd
                   op te starten en de schijv sectorsgewijs door sudo dd -if /dev/sda -of /dev/sdb van sda naar sdb te kopiëren.
                   Dat duurt soms een uur en levert een echte "drop-in backup" op. (Doe ik trouwens op zaak voor belangrijke systemen)
2. De handige: Je pakt partimage. Er zijn al verschillende topics over, bv http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35148
3. De makkelijke: Je kopiëert gewoon de inhoud van /home op een usb-stick. Dan heb je de eigen bestanden veilig, en het gaat vlug.
                   Nadeel: zou je schijf ooit opdonderen moet je het systeem geheel opniew installeren. (Is mijn methode voor mijn eigen comp)

Vriendelijke groet,

track

FrSu

  • Gast
Re: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 17:20:08 »
@Track,

Dank voor jouw reactie. Ik bedoel eigenlijk een progje wat op eenvoudige wijze (Nu nog in XP) Mijn Documenten vergelijkt met een file op de extrene harde schijf. Alles wordt gesynct wat veranderd is en ik heb een back-up van de belangrijkste zaken op mijn externe schijf.

In XP doe ik dat met Alwaysync., werkt prima. Kan het ook blijven doen onder XP, want daar staan mijn documenten nog en ik kan ze benaderen vanuit Ubuntu.

Groet,
Frits

Offline track

  • Lid
Re: Schijfindeling na installatie aanpassen voor Home?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 17:37:27 »
Bij Linux is er b.v. rsync voor. -> http://linux.die.net/man/1/rsync

track