Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm  (gelezen 1451 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Gepost op: 2010/04/24, 22:28:46 »
Hoi,

Ik probeer een webserver te laten draaien op een oude computer. Voor het inrichten is XFCE4 wel erg handig, maar ik heb het idee dat het straks sneller draait al de computer in de terminal mode opstart. Maar hoe stel je dat in?

Ik gebruik Xubuntu 8.04 server editie. En normaal start de computer op in XFCE4. Er zijn bij het inlogscherm ook andere mogelijkheden, waaronder "Xtrem veilige modus". Maar ik neem aan dat ik niet de veilige mode moet hebben, maar alleen Xterm. Hoe voeg ik dat toe aan het inlogscherm?

Alvast bedankt
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline ivo

  • Lid
Re: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/25, 14:23:29 »
Jij bent op zoek naar hoe je er voor kunt zorgen dat je grafische omgeving niet opstart.

echo "false" | sudo tee /etc/X11/default-display-manager

Herstart je systeem.

En als je hem weer wilt activeren;

echo "/usr/sbin/gdm" | sudo tee /etc/X11/default-display/manager
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/25, 16:04:10 »
Dank, dat werkt inderdaad, maar is het ook mogelijk dat je uit de xterm sessie kan kiezen bij het inlogscherm? Ik ben bang dat ik deze zinnetjes niet kan onthouden ...
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/25, 16:15:02 »
Ik ben bang dat ik deze zinnetjes niet kan onthouden ...
Dat hoef je toch ook niet te onthouden. Zet ze bijv. in een tekst bestand op je server.

Dank, dat werkt inderdaad, maar is het ook mogelijk dat je uit de xterm sessie kan kiezen bij het inlogscherm?
Mooi dat het werkt, maar je wilt toch juist dat er geen grafische omgeving (gdm) wordt opgestart? Je kunt altijd nog een commando in de terminal invoeren om gdm op te starten.
/usr/bin/gdm ?
Dit zou sowieso moeten werken: sudo /etc/init.d/gdm start

Als dit niet is wat je zoekt. Kun je dan preciezer vertellen wat je wilt.

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/25, 16:45:34 »
Ik ga proberen het nog wat duidelijker te formuleren. Normaal als je opstart krijg je een inlogscherm met daarin de mogelijkheid om gebruikersnaam en ww op te geven. Op dat inlogscherm is er ook de mogelijkheid om de sessie die je wil hebben te kiezen, bv bij mij Xfce4, IceWM en "xterm safety". Aan dat scherm wil ik Xtrem toevoegen, maar dan zonder de safetymode. Maar als het geen zinvolle mogelijkheid is hoor ik het ook graag.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/25, 17:14:48 »
Om het systeem trouwens terug te zetten lukt niet:
Bij: echo "/usr/sbin/gdm" | sudo tee /etc/X11/default-display/manager krijg ik de melding dat de map of bestand niet bestaat ... :(

ook niet als ik de / voor manager verander voor een -

Kan het zijn dat er nog een tiepfout in zit? Ik ben niet zo goed met al die terminal commando's dus kan niet echt een fout ontdekken.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: hoe voeg ik xterm toe aan het inlogscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/25, 18:25:55 »
Ik heb inmiddels wel mijn grafische interface weer terug met het commando sudo gdm. Dus zonder start en zonder een padverwijzing.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.