Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Asus A6K wil niet booten  (gelezen 3593 keer)

Help! Asus A6K wil niet booten
« Gepost op: 2014/03/20, 18:48:39 »
Op een -vrij oude - Asus A6K wil ik Xubuntu installeren. Maar als ik boot met de installatie DVD toont ie onderin het scherm de beginlogo's en daarna krijg ik een lichtgrijs scherm met een knipperende cursor. Dat is alles.
Hetzelfde gebeurt als ik een Gparted DVD opstart: wel een serie commando-regels, maar dan komt ie niet verder.
Booten vanaf USB: idem dito
De Videokaart is Nvidia Geforce Go 7300, de processor AMD Turon 64 en het BIOS American Megatrends Inc v 02.57
Wie herkent dit probleem?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/20, 19:03:58 »
Hoeveel RAM-geheugen? Welke Xubuntuversie?

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/20, 19:39:33 »
Dank je Pjotr voor je snelle reactie.
Het geheugen is 2048Mb.
Maar het gekke is: als ik er een Windows 7 installatieschijf instop dan gaat ie die braaf installeren.
De Ubuntuversie die ik had liggen is 12.04.3
Maar met LinuxMint 13 Xfce 64 en zelfs Puppy Linux hetzelfde verschijnsel: Het begint en gaat dan hangen met alleen een knipperende cursor.
Met Kubuntu vraagt ie nog wel om de taal, maar daarna is het ook hiermee einde
Nu weet ik dat ik misschien wat geduld moet hebben met zo'n oud (traag) systeem, maar ik vind het vreemd dat ook het booten met een Gparted schijf niet lukt. De laatste regel zegt dan:
Actual Package length (234) is larger then Num elementfield (3) truncated

Ik heb ook al in het BIOS gekeken maar daar vindt ik niets over Legacy Bios zoals in mijn Acer Aspire
In de gedachte dat het scherm initieel op zwart staat heb ik tevergeefs met [Fn] + [F5] etc iets geprobeerd, maar nop.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/20, 23:23:18 »
Installeer eens met de 32-bits Alternate CD van Xubuntu 12.04.4:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/xubuntu-12.04.4-alternate-i386.iso

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/21, 08:02:09 »
Ooit dat ik van mijn oom een set installatie cd's met openSUSE had gekregen kreeg ik ook een grijs scherm en kon ik verder niets,
De videokaart was niet ondersteund, maar dat zou mij tegenwoordig verbazen. Zeker met een nVidia kaart.

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/21, 10:28:58 »
Installeer eens met de 32-bits Alternate CD van Xubuntu 12.04.4:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/xubuntu-12.04.4-alternate-i386.iso
Helaas maar ook dit werkt niet. Sterker nog: als ik kies voor Help stopt ook dat met de melding
Actual Package length (234) is larger then Num elementfield (3) truncated

Ik denk dat er toch iets mis is met het Bios. Op de notebook zit ook een stickertje "designed for Windows XP"
Inmiddels heb ik Asus Support gemaild. Dus nu maar even wachten.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/21, 10:47:28 »
Is er wellicht een nieuwer BIOS beschikbaar voor dit moederbord, op de webstek van Asus? Zo ja, werk het eens bij:
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/21, 18:37:35 »
Asus zegt desgevraagd:
Hieronder kunt u de meest recente versie vinden van uw notebook:
http://www.asus.com/nl/supportonly/A6K/#support_Download

Daaruit haal ik een bestand dat, uitgepakt a6kas.207 heet. Verdere info ontbreekt.

@Pjotr
Misschien weet jij hoe nu verder. Maar ook al omdat je in je Bios-verhaal zegt dat het wel eens onherstelbaar fout kan gaan durf ik dit eigenlijk zo niet aan. Dan toch maar Windows 7 geïnstalleerd, iets wat wel probleemloos lukt.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/22, 12:20:33 »
En nu begrijp ik het helemaal niet meer   :rolleyes:  :rolleyes:
Toen ik nog eens het Bios bekeek zag ik daar een keuzeregel met de naam Easyflash. Maar toen ik in die optie a6kas.207 (wat de laatste bios-versie voor deze Asus zou zijn) aanbood verscheen de melding Boot platform ID's are not matched waarna een normale opstart doorzet.
Ook installeerde ik een Driver Whiz die belooft de drivers te vernieuwen als je maar eerst betaalt. Maar dat vertrouw ik niet helemaal.
Dus nog maar verder snuffelen...
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/22, 12:24:23 »
Als ik me goed herinner, kun je bij veel ASUS-moederborden het BIOS bijwerken door het nieuwe BIOS op een USB-staafje te zetten, daarna de computer te herstarten en vervolgens de computer in het BIOS-scherm te verwijzen naar dat staafje.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/22, 12:36:08 »
Opties die mij te binnen schieten:
Als je nog "normaal" PS2 keyboard en muis gebuikt (ronde stekertjes), kun je in de BIOS USB Legacy uitzetten.
of
Ook al gebruik je een AGP video kaart, probeer dan in de BIOS PCIvideo als eerste te zetten, of omgekeerd.
Deze workarounds voor oude mobo's beginnen bij mij wel weg te zakken............
Zo was er ook nog iets met ACPI.........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/22, 13:37:57 »
Inmiddels denk ik de oplossing hier te hebben gevonden: web.hkfree.org/~lada/asus-dsdt/
Ik zou hier een aangepast bios kunnen laden http://web.hkfree.org/~lada/asus-dsdt/downloads/BIOSes/ genaamd cust-usb.210
Maar hoe download ik dat?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/22, 14:41:36 »
Niet doen, geen aangepaste BIOS'sen installeren.... Vaak instabiel (ik praat uit ervaring).

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/22, 14:57:10 »
Hier de link naar de bios downloads op de Asus site.
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=A6K&os=17

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/23, 09:24:07 »
Niet doen, geen aangepaste BIOS'sen installeren.... Vaak instabiel (ik praat uit ervaring).
Inmiddels was ik al verder gegaan en had jouw waarschuwing niet gelezen. Maar gelukkig werkt het aangepaste Bios en kom ik nu verder.  Alhoewel met moeite:
- Van de Ubunt familie laat alleen Kubuntu en Lubuntu zich installeren;
- Van de LinuxMint 13 en 16 serie laat alleen LinuxMint 16 Mate zich installeren

En de laatstgenoemde staat er nu op en voorlopig laat ik het maar zo. Als  de distro 17 er is moet ik dan maar een dist-upgrade uitvoeren. Nu eerst maar en ander probleem oplossen: Alleen de bedrade Internetaansluiting werkt. Mogelijkheden voor draadloze verbindingen worden niet aangeboden.... :o :o
Bedankt voor de hulp

Bart
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline softbart

  • Lid
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/23, 10:38:49 »
Hier gisteren een Asus A6K van de computerclub omgebouwd met Xubuntu 12.04.3 geen enkel probleem.
Als ik thuis ben zal ik naar de BIOS gegevens kijken.

[offtopic]@pjotr, Het is wel erg stil met het XP-Linux programma. [offtopic/]

groet,

Theo

Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/23, 11:10:08 »
Toch is er iets vreemds aan de hand met deze notebook. Wilde hij eerst niet booten met Xubuntu, nu lukt dat ineens wel.
Ik denk dat het iets met de Dvd-lezer te maken heeft (of met de kwaliteit van de door mij met ImgBurn gebrande schijven): de ene schijf leest ie wel en de andere niet. Booten met een USB-stick is mij helemaal nog niet gelukt.
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/23, 11:54:42 »
[offtopic]@pjotr, Het is wel erg stil met het XP-Linux programma. [offtopic/]
Valt wel mee: op de twee pagina's die ik daar speciaal voor heb ingericht, loopt het dagelijks storm:

1. https://sites.google.com/site/computertip/einde-windows-xp

2. https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

De bezoekersaantallen gaan door het plafond.

En zoek maar eens in Google op "einde xp", "alternatief voor xp" of "xp vervangen"....

Bij al deze drie veelgebruikte zoekopdrachten, staan mijn pagina's hierover, als tweede of derde vondst genoemd. Meestal direct onder de pagina van Microsoft hierover, haha.  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/03/23, 11:56:25 door Pjotr »

Offline softbart

  • Lid
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/23, 18:15:46 »
@oldman,

Blij dat het toch nog goed is gekomen.

@pjotr,
[offtopic] Sorry, ik bedoelde het hhc project met opensuse. Ik denk dat ik voor de afdeling zelf maar iets ga doen met xubuntu of mint-xfce [offtopic/]

groet,

Theo


Offline Zeha

  • Lid
Re: Help! Asus A6K wil niet booten
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/01, 20:30:34 »
Alle reacties waren zeer behulpzaam bij het bestrijden vam het grijze scherm. Probleem lag bij de Bios van Acer Aspire 9420. Laatste Bios van Acer geflasht en huppakee Linux Mint installeerde ogenblikkelijk!