Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?  (gelezen 16933 keer)

Gast

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Gepost op: 2006/06/23, 21:30:20 »
Ik ben op zoek naar een laptop van onder

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/23, 22:10:20 »
Dell gebruikt standaard onderdelen en is OK qua prijs. (Heb het echter nog niet getest op een laptop)


Saamelainen

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/23, 23:05:11 »
Ik ben heel erg te spreken over mijn Dell laptop. Misschien is hij iets duurder, maar de aanbiedingen bij Dell veranderen regelmatig. Onderstaande tekst komt uit een eerder topic.

Laptop: Dell Inspiron 630m

Deze laptop is ideaal voor beginners. In circa 25 minuten is de installatie afgerond en heeft Ubuntu alle hardware herkend. In Breezy Badger is er een klein probleem bij het gebruik van een koptelefoon. Het geluid wordt gelijktijdig over de speakers afgespeeld. In Dapper Drake is dit probleempje verholpen en is er aan de laptop niets anders te doen dan er mee te spelen.

Info:
http://www1.euro.dell.com/content/produ

[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/24, 01:17:33 »
Mijn HP compag nc6000 werkt als een zonnetje :)

Gast

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/24, 09:44:15 »
Ok

`GooZ

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/24, 10:08:55 »
Ook Medion (of Microstar, zoals hun laptopafdeling heet) is heel erg geschikt, aangezien het ook allemaal over standaard onderdelen beschikt. Ik kan je bijvoorbeeld het model MID2020 aanraden. Daar zit ik momenteel op te werken en ALLES werkt. Ik zou alleen niet weten of ze deze nog verkopen (ik heb hem al 2,5 jaar).

Offline Klojum

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/02, 18:09:21 »
Mijn Asus M6Va draait, na wat gehannes met de videodriver, ook flink stabiel. Geluid doet 't, beeld op 1400x1050px, USB werkt, Firewire weet ik nog niet, Wireless Lan werkte meteen, Bluetooth nog niet geprobeerd... Het komt al aardig in de buurt denk ik. :)

budster

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/02, 19:06:16 »
Citaat van: Klojum
Mijn Asus M6Va draait, na wat gehannes met de videodriver, ook flink stabiel. Geluid doet 't, beeld op 1400x1050px, USB werkt, Firewire weet ik nog niet, Wireless Lan werkte meteen, Bluetooth nog niet geprobeerd... Het komt al aardig in de buurt denk ik. :)
wat voor wireless kaart heb jij? ik wil mijn kaart vervangen door een andere die gewoon zonder te kutten werkt, maar ik weet niet zo goed welke ik moet kopen.

Als iemand anders suggesties heeft mag dat natuurlijk ook. ik heb 2! aangesloten antennes op de kaart.... ik vraag mij af of bluetooth ook op die kaart zit. Dit is een of ander klote broadcom kaartje dat er nu in zit.

David

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/02, 19:16:23 »
Ook mijn medion laptop (een MD6100 voor de liefhebbers) draait prima met een dual boot :)

Offline mcgyver

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/03, 00:16:07 »
Ik sta op het punt om 1 te kopen. Hebben jullie ook advies voor 1 die behalve goed herkent wordt door Ubuntu ook nog een redelijk lange standby tijd heeft? Grootte van scherm mag best 14 inch zijn, maar niet kleiner. Ook niet meer leverbare mag je noemen.

Offline nicolas

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/03, 06:26:26 »
Ik gebruik Ubuntu 6.06 op een Acer Travelmate 4001 wLMI. Op deze laptop, die ik nu heb sinds december 2004 draai ik vanaf het begin met Ubuntu. Dus vanaf Warty. Overigens zonder dual boot met Windows. Het enige nadeel op dit moment is dat mijn battery levensduur inmiddels is geslonken naar iets meer dan een half uur.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline mcgyver

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/03, 08:23:21 »
En wat was de levensduur toen je hem pas had? Hoe lang duurde het ongeveer tot de levensduur van de accu duidelijk begon af te nemen? Heeft Ubuntu een goed powermanagement?

Xano

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/03, 11:43:28 »
Als een laptop uit 2004 komt, dan zit er toch wel een lion accu in?

Offline nicolas

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/03, 12:00:19 »
Is inderdaad een LiOn ccu. Echter Acer heeft een zogenaamde inteligente accu, die echter pas echt bij DAPPER wordt ondersteund. Overigens heeft de accu het nooit echt lang volgehouden. Toen ik hem net kocht was het anderhalf uur. De laptop staat bij mij ook veel aan, soms wel het hele weekend en in ieder geval een uur of acht per dag.
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/03, 14:59:23 »
Citaat van: `GooZ
Ook Medion (of Microstar, zoals hun laptopafdeling heet) is heel erg geschikt, aangezien het ook allemaal over standaard onderdelen beschikt. Ik kan je bijvoorbeeld het model MID2020 aanraden. Daar zit ik momenteel op te werken en ALLES werkt. Ik zou alleen niet weten of ze deze nog verkopen (ik heb hem al 2,5 jaar).
Ik heb een medion MD42200
Ik ben er zeer tevreden over. Zo goed als alles werkt.
De belangrijkste dingen werken out of the box. 3Dkaart (ati), touchpad, geluid, ...
de extra knoppen kan ik laten werken via acerhk-driver. En met het wireless heb ik nog wat problemen. Ik kan het nertwerk zien, maar nog niet connecteren. Maar qua hardware is dit dus ook oke.

Vriendelijke Groeten,Arvid

mbank

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/03, 15:37:51 »
Mijn HP compag nc6000 werkt prima, inclusief wifi. Mijn Compaq evo n610c werkt ook prima. Mn 3com pcmcia wifi kaartje dat daarin zit werkt niet onder 6.06 wel onder 5.10, vreemd maar waar.

Offline mcgyver

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/03, 17:31:35 »
Citaat van: Xano
Als een laptop uit 2004 komt, dan zit er toch wel een lion accu in?
Geen garantie voor levensduur, heeft ook met verbruik van diverse hardware te  maken evenals met powermanagement e.d.

Xano

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/03, 18:02:49 »
Accuduur of levensduur? Lion accu's zouden geen/nauwelijks geheugeneffecten mogen vertonen en dan nog, als je je laptop 8 uur per dag aan hebt staan, dan neem ik aan dat dit voor een groot deel op netstroom is? Dan zou de accu helemal onbelast moeten zijn.

Offline mcgyver

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/07/03, 18:39:54 »
accuduur en levensduur van accu

Offline Klojum

  • Lid
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/07/03, 22:14:25 »
Citaat van: budster
Citaat van: Klojum
Mijn Asus M6Va draait, na wat gehannes met de videodriver, ook flink stabiel. Geluid doet 't, beeld op 1400x1050px, USB werkt, Firewire weet ik nog niet, Wireless Lan werkte meteen, Bluetooth nog niet geprobeerd... Het komt al aardig in de buurt denk ik. :)
wat voor wireless kaart heb jij? ik wil mijn kaart vervangen door een andere die gewoon zonder te kutten werkt, maar ik weet niet zo goed welke ik moet kopen.

Als iemand anders suggesties heeft mag dat natuurlijk ook. ik heb 2! aangesloten antennes op de kaart.... ik vraag mij af of bluetooth ook op die kaart zit. Dit is een of ander klote broadcom kaartje dat er nu in zit.
Volgens de systeeminfo van Ubuntu zit er een Intel PRO/2200BG wireless kaartje in de Asusm en kennelijk is die wel bekend in de Ubuntie installatie.

De BlueTooth-knop activeert het BT-ledje, dus ik ga er maar van uit dat ook dat goed ondersteund wordt. Ermee werken lukt nog niet omdat ik stomweg nog geen BT-software geinstalleerd heb (nog aanbevelingen hiervoor?).

Offline rolmaat

  • Lid
    • Henk Boudewijn
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/07/04, 09:24:35 »
Dapper draait als een zonnetje op mijn Dell C510 (P3 met 512mb-ram). Ook het draadloze gebeuren werk 'out of the box' met de on-board mini pci-card.

[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/07/04, 09:28:20 »
Citaat van: Klojum
Volgens de systeeminfo van Ubuntu zit er een Intel PRO/2200BG wireless kaartje in de Asusm en kennelijk is die wel bekend in de Ubuntie installatie.
Vreemd ik heb die ook, maar werkt wel bij mij in dapper niet out off the box.

Arvid

Avw1982

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/07/06, 09:26:45 »
Ik werk met een Dell Inspiron 6000 en deze werkt direct na een installatie. Na installatie hoef ik enkel de WEPcode in te voeren bij de wireless connectie en dan draait het meteen als een zonnetje.

budster

  • Gast
[Laptops] Welke zijn (uitermate) geschikt voor Ubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/07/06, 12:05:12 »
Citaat van: mcgyver
Ik sta op het punt om 1 te kopen. Hebben jullie ook advies voor 1 die behalve goed herkent wordt door Ubuntu ook nog een redelijk lange standby tijd heeft? Grootte van scherm mag best 14 inch zijn, maar niet kleiner. Ook niet meer leverbare mag je noemen.
Als je accutijd belangrijk vind moet je geen HP pavilion uit de 8000 serie kopen, 17,4" scherm maar dat heeft zijn nadelen binnen 1.5 uur is de accu leeg.