Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!  (gelezen 23684 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #50 Gepost op: 2009/08/14, 18:00:31 »
alles kom goe !

'k Ben blij dat jij er zoveel vertrouwen in hebt, want op dit moment heb ik de neiging om dat hele NFS-netwerk een schop onder de kont te geven. :evil:
Op beide pc's heb ik jouw handleiding voor het delen van mappen toegepast. Mijn pc had die map dus al, en de andere pc wilde de afgelopen dagen steeds Samba installeren (terwijl NFS al was geïnstalleerd) als ik aangaf dat die map gedeeld moest worden.
Na het doorlopen van de handleiding kon ik vanaf de andere pc de gedeelde map op mijn pc inzien en er een bestand uit knippen. Vanaf die kant werkt het dus.
Toen wilde ik op de andere pc de Downloads-map delen. Nou, je raadt het nooit............ vandaar dat ik er een schermafdruk van heb gemaakt. =D 'k Heb daarna (zoals jij gisteren voorstelde) in de Persoonlijke map van de andere pc een map aangemaakt om te delen. Er verscheen hetzelfde venster als op de schermafdruk.
Vertel mij nu maar eens wie er hier gek is. >:(

Maar het kon nog veel gekker. :rolleyes: Zonder dat er dus iets gedeeld is/kan worden, kan ik vanaf mijn pc gewoon in de map komen die op de andere pc niet gedeeld kan worden 'omdat Samba nog niet is geïnstalleerd', en er bestanden uit knippen en in plakken.  :o :o :o 
Bovendien staat er nu op beide pc's in menu Locaties, tussen Netwerk en Verbinden met server, het item 'sftp op IP-adres-van-de-andere-pc'. Klik ik daarop, dan kom ik terecht in 'Computer' van de andere pc. Waar ik iets zou kúnnen verwijderen, denk ik. Item aangeklikt, verwijderen gekozen en ik krijg een venster met de mededeling dat het niet naar de Prullenbak kan worden overgeheveld, dus of ik het in één keer wil verwijderen.......... :o

Daarnaast, als ik met (gk)sudo nautilus naar /media ga, zie ik dat er op het koppelpunt wat ik als eigenaar heb aangemaakt, een slot zit. Op tabblad Rechten ervan sta ik gewoon als eigenaar met alle rechten, bij groep staat 'mijn' groep met alle rechten, bij Anderen staat Geen met nul rechten. Iets daarvan wijzigen mag niet omdat ik de rechten niet heb. Idem dito op de andere pc.
Gelukkig staat het internet vól met berichten van mensen die een netwerk willen installeren/instellen en tegen dezelfde problemen aanlopen. Da's dan wel weer een troost, ook al is ie schraal. XD

Dat er ergens iets niet goed staat ingesteld mag zo klaar als een klontje zijn, maar ik weet niet waar. Heb op beide pc's dezelfde handleiding(en) gevolgd, heb de export- en fstab-bestanden al tien keer met elkaar en de handleidingen vergeleken, weet niet hoe ik de koppelpunten kan 'ontsluiten' (waarschijnlijk iets met chmod nogwat, maar wat is dat nogwat), wil die vermelding sftp uit menu Locaties weg hebben want er vlak boven staat al de aangemaakte Bladwijzer, en wil al helemaal geen venster zien waarin iedere keer na het opstarten van een pc een of andere sleutelring om een wachtwoord vraagt wanneer ik de (niet)gedeelde map op de andere pc wil openen. >:( >:( >:( 

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer dingen die me te binnen schieten, maar mijn maag rammelt, dus eerst maar eten en dan vanavond/vannacht verder knoeien. :(
'Effuh' een netwerkje installeren, hoe moeilijk kan dat nou helemaal zijn..........?  :P

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #51 Gepost op: 2009/08/14, 22:13:00 »
Daarnaast, als ik met (gk)sudo nautilus naar /media ga, zie ik dat er op het koppelpunt wat ik als eigenaar heb aangemaakt, een slot zit. Op tabblad Rechten ervan sta ik gewoon als eigenaar met alle rechten, bij groep staat 'mijn' groep met alle rechten, bij Anderen staat Geen met nul rechten. Iets daarvan wijzigen mag niet omdat ik de rechten niet heb. Idem dito op de andere pc.

Het licht brak door. Denk ik. =D  Ik mag daar als root niets wijzigen omdat root hoort bij 'Anderen' en die hebben nul rechten. Tjongejonge, het duurde 'even' voor het kwartje viel, hoor. :rolleyes:

Maar goed, nieuw probleem erbij: ga ik via de Bladwijzer in menu Locaties naar de wel/niet gedeelde map op de andere pc, dan is die map nu opeens leeg, terwijl ik er een paar uur geleden nog allerlei bestanden en mappen in zag staan. Ook via het item 'sftp op ip-adres-van-de-andere-pc' in menu Locaties en dan doorbladerend naar de /home-map van de gebruiker en de betreffende map op het Bureaublad, zie ik niets staan. Kijk ik echter op de andere pc in die map, dan staan alle bestanden en mappen er nog gewoon. :o 
Het spookt hier, geloof ik. 8)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #52 Gepost op: 2009/08/14, 22:59:09 »
Wat er hier precies aan de hand is, weet ik niet, maar nu is de betreffende map zelfs op de andere pc 'leeg'. :o  Ik wilde vanaf de andere pc een documentje kopiëren dat in mijn pc in de gedeelde map staat. Dat moest opeens door het opgeven van een wachtwoord. ??? Wachtwoord ingevoerd, niks niet kopiëren. Wel een bevroren venster. Geforceerd afgesloten. Dan maar met een usb-stick overgeheveld. >:(
'k Weet niet meer in welke volgorde alles gebeurde, maar plakken ging niet normaal, op een gegeven moment kwam er een of andere melding over 'bonobo' voorbij en het advies nautilus opnieuw te openen.
De map Downloads op de andere pc is 'leeg', via welke weg ik hem ook open. Ik ben vergeten via welke weg ik er kwam, maar daarstraks stonden er nog wel degelijk bestanden en mappen in.

Wat gebeurt hier toch allemaal?! ??? Heb je een oerstabiele Ubuntu 8.04, moet er zonodig een netwerk worden aangelegd en krijg je bevroren vensters en spontaan verdwijnende bestanden. >:( >:( >:(



Edit: ik ben erachter op welke manier de inhoud van de map Downloads nog wel gewoon zichtbaar is: als ik via gksudo nautilus in die map kijk.
*Zucht* 't Hele gedoe zal wel te maken hebben met rechten, neem ik aan. :(

Edit2: inderdaad, rechten. :rolleyes: Op tabblad Rechten van de betreffende map hadden Eigenaar en Groep opeens bij Maptoegang een optie geselecteerd staan waarin ook 'weergeven' en 'geen toegang' voorkwamen. In mijn Ubuntu ontbreekt die optie en dat vond ik al vreemd.
Heb het net teruggedraaid naar zoals het eerst stond: 'Bestanden aanmaken en verwijderen' en nu is de inhoud van de map gelukkig weer gewoon zichtbaar. Je blijft je verbazen met een pc. 8)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/14, 23:24:22 door Mikkel »

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #53 Gepost op: 2009/08/15, 02:29:15 »
WOEHAHAHAA je bent er maar druk mee zie ik ?

Sorry dat ik geen tijd had om eerder te reageren, heb het debiel druk atm....

Maagoe,
Ja idd alles heeft te maken met rechten.

probleem is ook hoe je begint, als je met sudo werkt zou het goed moeten zijn.
Achteraf zit ik me te bedenken dat je misschien het meeste eerst moet proberen zonder sudo...
Zodra het niet lukt of Ubuntu weigert die opdracht dan maar sudo erbij gebruiken...
Is dus mijn fout je het op die manier te laten doen  ???

Zoals je nu ervaren hebt is vergelijken goed, echter er word op dieper niveau zaken ingesteld die in de wacht blijven staan tot je opnieuw boot.
Dan pas staan die zaken goed ingesteld.....

euh goed ??  XD
In jouw geval dus fout  =D
Waardoor je ineens niet veel meer kon doen.

Veel kan je ondervangen door de te weten welk proces voor dit soort dingen zorgt en je herstart dan gewoon dat proces.
Is sneller als rebooten en je ziet meteen het effect.
Echter dit vergt wat ervaring in de wereld van Linux, geen zorgen hoor ?
Dan komt vanzelf.

Je hebt nu iets geleerd wat je waarschijnlijk nooit meer vergeet en dat is veel belangrijker voor de toekomst.
Je begint nu ook te doorzien hoe Linux werkt.

En netwerken ??
Sja een gedegen opleiding duurt 6 jaar, duszzz ?
Wat we hier doen is peanuts en spielerij    ;)

Maar mooi dat je het aan het werk gekregen hebt, helemaal toppie en petje af  8)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #54 Gepost op: 2009/08/15, 14:08:54 »
Het werkt, maar nog niet naar m'n zin. Dus ik hoop dat je nog antwoorden hebt op de volgende vragen.

1. Ik heb allebei de pc's koud opgestart.
Op mijn pc in menu Locaties de gedeelde map op de andere pc aangeklikt. Dan krijg ik een venster met de mededeling dat het programma 'gnome-panel' toegang wil tot het wachtwoord voor de andere pc uit de standaard sleutelring. Hier staan knoppen op om dit niet, eenmalig of altijd toe te staan.
Kies ik Altijd toestaan, dan ben ik in de gedeelde map op de andere pc. Dubbelklik ik daar op een map, dan duurt het heel erg lang (waarbij het beeldscherm grijs wordt) voor de map opent. Dubbelklik ik in die map op een back-up van fstab, dan verschijnt de melding dat dit niet weergegeven kan worden omdat de locatie geen map is. Dubbelklik ik op een .doc- of een .odt-bestand, dan komt er een venster waarin het wachtwoord van de andere pc moet worden ingevuld met een aangevinkte optie om dit wachtwoord te onthouden tot de toepassing wordt beëindigd. Na het invullen van het wachtwoord en een klik op OK verschijnt er een venster met de mededeling 'Algemene internetfout' (doet ie ook als ik op Annuleren klik) en het bestand opent niet.
Een .pdf kan ik wél gewoon openen.
In de gedeelde map op de andere pc staat ook een .html-bestand met de aanwezige hardware van de andere pc. Dubbelklik ik daarop dan krijg ik in Firefox een leeg tabblad te zien.

Wil ik op de andere pc in menu Locaties naar de gedeelde map op mijn pc, dan verschijnt er een venster met de mededeling dat het programma 'gnome-panel' toegang wil tot de standaard sleutelring, maar dat deze gesloten is. Hier moet het wachtwoord van de pc (waarop de vraag wordt gesteld) worden ingevuld en staan knoppen Niet toestaan en OK. Wachtwoord ingevuld, verschijnt er een venster dat hij niet in staat is om de gedeelde map op mijn pc weer te geven. En daaronder: I/O-fout
Via menu Locaties, Verwisselbare media en het aangemaakte koppelpunt in /media, kom ik gewoon in de gedeelde map op mijn pc. Waar ik achtereenvolgens een .png, een .odt, een .pdf en een Gedit-bestandje kon openen en kon kopiëren en openen. (Op die andere pc dus, waarvandaan ik de gedeelde map op mijn pc had geopend.)  :o

Kortom, dit lijkt me géén 'draaiend' netwerk. :(
Hoort dit gedoe met die wachtwoorden van de sleutelring erbij, of is het ergens uit te schakelen?


2. In menu Locaties verschijnt op beide pc's na de eerste keer aanklikken van de gedeelde map op de andere pc, de optie 'sftp op IP-adresvandeanderepc'. Via die optie kom je, zonder vensters met vragen om een wachtwoord of gedoe over een sleutelring, in 'Computer' van de andere pc.
Dit lijkt mij toch niet de bedoeling! Ten eerste hoeft alleen de map Downloads op het Bureaublad maar gedeeld, maar ten tweede kan dus iedere toevallige voorbijganger het systeem van de andere pc naar de vaantjes helpen!

Hoe verwijder ik die optie dus of maak ik hem in ieder geval onzichtbaar?


3. Op de andere pc staat dus een map die volgens Ubuntu pas gedeeld kon worden als Samba geïnstalleerd was, terwijl NFS toen al was geïnstalleerd. (Zie schermafdruk in een vorig bericht.)
Zónder dat die map dus gedeeld is (want Samba heb ik niet geïnstalleerd en op tabblad Delen in de Eigenschappen staat niets aangevinkt), kan ik er vanaf mijn pc wél in kijken. Dat klopt toch niet? ???
« Laatst bewerkt op: 2009/08/15, 14:22:48 door Mikkel »

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #55 Gepost op: 2009/08/15, 23:41:33 »
Hmz een reeks van probs die alleen maar met rechten te maken hebben hoor?
of in het ergste geval met de instellingen ?

Voordat we in de chaos verdrinken ff alles op een rijtje zetten.

Ben je nu bezig met NFS of met SSH ?

Als je met NFS bezig bent moet je rekening houden dat je de configuratie dubbel moet uitvoeren.

NFS is altijd een Server naar een client .
Dus wil je van PC 1 naar 2 is PC de server en PC2 de client.
Wil je andersom zul je van de configuratie dus ook andersom moeten instellen anders werkt het waarschijnlijk niet goed.

effin.

Stel je gebruik NFS ?
Heb je de hosts bewerkt ?
en heb je de hosts.allow bewerkt ?

Als je dit niet goed doet werkt het niet.

Lees nog eens deze Tut door en controleer alles nogmaals.
http://clararaubertas.net/blog/share-folders-between-two-ubuntu-computers-on-the-same-lan-with-nfs/

En sja Samba ?
Je kan het natuurlijk gewoon installeren en dan in Nautilus de mappen delen, kan jouw het wat schelen ?
Je werkt toch via NFS of SSH ?
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #56 Gepost op: 2009/08/16, 15:32:29 »
Hmz een reeks van probs die alleen maar met rechten te maken hebben hoor?
of in het ergste geval met de instellingen ?
Ik ga ervan uit dat het met rechten te maken heeft, alle instellingen staan zoals beschreven wordt in de handleidingen die ik gevolgd heb:
http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php
http://ubuntuforums.org/showthread.php?s=7811303ef7c77deed7141bbb6ddcbf60&t=249889
http://www.linuxconfig.org/HowTo_configure_NFS
en jouw handleidingen in dit topic.
Daarna ook nog http://clararaubertas.net/blog/share-folders-between-two-ubuntu-computers-on-the-same-lan-with-nfs/ bekeken, maar daar zag ik niets staan wat niet in een andere handleiding staat.

Vanochtend dacht ik twéé kwartjes te horen vallen =D en heb ik op tabblad Rechten van de gedeelde mappen bij Anderen de Maptoegang 'Geen' gewijzigd in 'Bestanden aanmaken en verwijderen'. Maar ook toen kon de gedeelde map op de andere pc niet zomaar bereikt worden. Vanaf mijn pc hoef ik alleen maar op een knop 'Altijd toestaan' te klikken, op de andere pc pas na het invullen van een wachtwoord. >:(

Ben je nu bezig met NFS of met SSH ?

Als je met NFS bezig bent moet je rekening houden dat je de configuratie dubbel moet uitvoeren.
Ben ik bezig met NFS of SSH........... Ik ben begonnen met NFS volgens bovenstaande handleidingen en heb dus op beide pc's ingesteld dat ze zowel als server als cliënt moeten werken. Daarna heb ik jouw handleiding voor SSH gevolgd. Dan zou ik zeggen dat ik nu werk met SSH? ???

Stel je gebruik NFS ?
Heb je de hosts bewerkt ?
en heb je de hosts.allow bewerkt ?

Als je dit niet goed doet werkt het niet.
In hosts heb ik IP-adres+naam ingevuld, zoals jij aanraadde.
Met hosts.allow (en hosts.deny) heb ik nog niets gedaan. Die twee kwam ik wel tegen in een van de bovenstaande handleidingen, maar jij schreef er niets over. En ik volg jouw aanwijzingen precies op, dus........ :D

En sja Samba ?
Je kan het natuurlijk gewoon installeren en dan in Nautilus de mappen delen, kan jouw het wat schelen ?
Samba is toch niet (óók nog) nodig als je een Ubuntu-Ubuntu netwerk instelt via NFS? Dat is dan toch dubbelop? ???
Wat ik niet volg, is dat Ubuntu zegt dat een map niet te delen is omdat een dienst nog niet is geïnstalleerd, en daarvoor Samba wil gaan installeren. Als ie zich al vergist, waarom krijg ik dan niet de keuze uit Samba óf NFS? En terwijl die map dus niet gedeeld is, want het installeren van Samba werd geannuleerd, kan ik vanaf mijn pc wél die 'niet-gedeelde' map bereiken. :o

Maar goed, Samba installeren is simpel, maar ik kan me nog herinneren dat het instellen ervan vorig jaar niet van een leien dakje ging. 'k Weet niet meer hoe dat toen opgelost is, maar ik weet wel dat ik daar niet meer aan begin als het niet beslist noodzakelijk is.


Wat ik wél ontzettend graag wil weten, is hoe ik die optie 'sftp enzovoort' uit menu Locaties wegkrijg. Er hoeft op beide pc's maar één map gedeeld te worden, maar via die optie kom je tot in de verste uithoeken van de andere pc, omdat in /media koppelpunten van alle partities staan.
Nou mag de s van sftp staan voor 'secure', maar dit vind ik bepaald niet 'secure'.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #57 Gepost op: 2009/08/16, 17:57:36 »
Nou, schiet mij maar lek. =D  'k Heb net de handleiding op http://clararaubertas.net/blog/share-folders-between-two-ubuntu-computers-on-the-same-lan-with-nfs/ nóg eens gelezen, hem exact opgevolgd en op beide pc's hosts.allow bewerkt en de pc's opnieuw opgestart.
Nog stééds krijg ik als ik vanaf mijn pc naar de gedeelde map op de andere pc wil, een venster met een verhaal over een standaard-sleutelring en is een klik op de knop 'Altijd toestaan' voldoende om in die gedeelde map te komen, terwijl ik vanaf de andere pc naar de gedeelde map op mijn pc een wachtwoord moet invullen. ??? ??? ???

Toch (nog) iets met rechten, dan?

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #58 Gepost op: 2009/08/16, 21:22:08 »
Goed ik begrijp dat deze laatste post over inloggen met SSH ging ?

Hmz ergens zit er verschil op beide systemen, wat idd wazig is maar kan gebeuren.

Eerst ff die irritante sleutelring onderhanden nemen ?

Ga naar: "Systeem->Voorkeuren->Encryptie en Sleutelbossen"
Open deze en kijk op het laatste tabblad "Sleutels Delen"
Geen idee of dit echt helpt maar omdat je op een LAN zit ?
Baad het niet schaad het niet.

Je kan ook nog die sleutelring uitzetten als je dat wilt ?

Dan klik je op "Ontgrendel Wachtwoord"
Vul het oude wachtwoord in en vul bij de onderste 2 nix in.
Opslaan klaar.
Gevolg zal zijn dat je nu ook geen wachtwoord hoeft in te vullen als je de pc opnieuw boot.
Geen idee of dit een probleem is voor je ?

Dan wbt dat SSH ?
Mja tis lastig dit zal altijd om een wachtwoord vragen, daarom is SSH ook veilig.

Ik zal er nog ff over nadenken want kan het hier niet zomaar nadoen wat er bij jouw gebeurt.

BTW ik ben net thuis en mot nog wat knutselen in de badkamer dus reageer een beetje traag......  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #59 Gepost op: 2009/08/16, 22:36:06 »
Goed ik begrijp dat deze laatste post over inloggen met SSH ging ?
Wat is precies 'inloggen met SSH'? Waar kan ik zien 'waarmee' ik inlog?

Ga naar: "Systeem->Voorkeuren->Encryptie en Sleutelbossen"
Open deze en kijk op het laatste tabblad "Sleutels Delen"
Daar staat maar één optie en die is niet aangevinkt. Had ik vandaag al naar zitten kijken, maar wist niet of ik de zaken niet erger zou maken door hem aan te vinken.
Wat wel verschilt is het tabblad Wachtwoordsleutelbossen. Op mijn pc staat daar
login    Automatisch ontgrendeld bij aanmelden
default
Op de andere pc ontbreekt default. Geen idee hoe lang default al op mijn pc vermeld staat. Zou best kunnen dat dat er de afgelopen dagen verschenen is.

Je kan ook nog die sleutelring uitzetten als je dat wilt ?
Gevolg zal zijn dat je nu ook geen wachtwoord hoeft in te vullen als je de pc opnieuw boot.
De pc's staan nu ook al op automatisch aanmelden, dus dat is geen probleem. Of bedoel je dat wachtwoord niet?

Dan wbt dat SSH ?
Mja tis lastig dit zal altijd om een wachtwoord vragen, daarom is SSH ook veilig.
Wanneer vraagt SSH dan om een wachtwoord? De enige wachtwoorden waarom tot nog toe gevraagd werd, zijn die van de sleutelring (alleen op de andere pc, want op mijn pc is klikken op 'Altijd toestaan' voldoende) en op beide pc's bij het openen van een document dat op de andere pc staat.

Kies ik menu Locaties, sftp op IP-adresanderepc, dan kan ik zo doorlopen en via /media/'koppelpunten' alle bestanden bekijken die op de andere pc staan. Ik blijf erover doorzeuren, maar hoe krijg ik die sftp-optie uit menu Locaties? Die is overbodig en ik heb niet ingesteld dat alles wat er op de andere pc staat vrij kan worden bekeken. De enige map waarin iets staat dat gedeeld wordt, is een map die op het Bureaublad staat.

Je leest weleens dat mensen zonder het door te hebben via hun p2p-programma de complete schijf hebben gedeeld, nou zo voelt dit ook. Met dit verschil dat ik in de daarvoor bedoelde bestandjes heb aangegeven dat enkel en alleen maar die ene map op het Bureaublad gedeeld wordt, maar dat 'iets' ervoor gezorgd heeft dat de complete inhoud van alle harde schijven zichtbaar is.
Als die optie sftp daar al 'moet' staan, en je wilt via die optie naar de andere pc, dan zou dáár toch in ieder geval om een wachtwoord gevraagd moeten worden? ???


Misschien heb je hier iets aan, de output van ls -l /home op beide pc's: drwxr-xr-x
Op tabblad Rechten van de gedeelde mappen staat bij Eigenaar en Groep de gebruikersnaam, en zowel Eigenaar, Groep als Anderen mogen bestanden aanmaken en verwijderen. 'Uitvoeren van bestand' staat aangevinkt en ik heb geklikt op de knop 'Rechten op bestanden in de map toepassen'.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 22:37:43 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #60 Gepost op: 2009/08/16, 23:10:53 »
Verder gezocht en geGoogled, en kwam een tip tegen om Firestarter te vertellen dat 'die ander' toestemming had om door te lopen. Dat had ik al gedaan toen ik vorig jaar Samba en vorige week NFS had geïnstalleerd, maar SSH stond er nog niet bij. Dus op de andere pc alvast toegevoegd en die opnieuw op laten starten. Vraagt nog steeds om een wachtwoord als ik daar via menu Locaties naar de gedeelde map op mijn pc wil. Dat was de oplossing dus ook niet. :(

Op tabblad Status van Firestarter (op mijn pc) stond trouwens onder Dienst zowel NFS als SSH. Mijn pc eet dus van twee walletjes? =D
« Laatst bewerkt op: 2009/08/16, 23:42:32 door Mikkel »

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #61 Gepost op: 2009/08/17, 00:09:23 »
Hmz, ik denk dat je wat dingen door elkaar gooit ??

Laten we met sftp beginnen goed?

In wezen is dit ssh over ftp.

Goed je begint
Je opent nautilus en ziet ongeveer dit


Je klikt op dat IP adres waar Sftp bij staat.
Je vult het ww in en voila je bent binnen in de map die gedeeld is op die andere computer.

Dus rechts in het scherm van nautilus zie je de inhoud van die gedeelde map.
Zie jij nu ook aan de rechterkant in dat schempje al die partities van die HD ??

Maak eens een screenshotje ?

Ik vermoed namelijk dat je de partities ziet van je eigen pc waar je op dat moment aan het werk bent.
Vrij logisch natuurlijk want je zit in Nautilus de bestandsverkenner te werken  XD

Dus laten we nu ff 1 ding tegelijk doen anders weet ik ook niet meer wat er allemaal gebeurd op die PCtjes.
 =D

BTW ik blijf erbij dat het maken van een gedeelde map op je desktop niet de beste plek is hoor ?
Zou hem gewoon in het account maken.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/17, 00:10:57 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #62 Gepost op: 2009/08/17, 02:11:18 »
Dit zal tot morgen moeten wachten, want de andere pc staat al uit.
Wat me op jouw schermafdruk opvalt is die sftp-regel en de naam van je Bladwijzer, daar links. Ik neem aan dat de pc waarnaar ze verwijzen, aan stond op het moment dat je de schermafdruk maakte, want als alleen mijn pc aan staat, staan die twee items echt niet in het rijtje. (zie schermafdrukken)

Ik kan je in ieder geval wel vast vertellen, dat (als beide pc's dus aan staan) die sftp-regel pas in menu Locaties tevoorschijn komt, nádat ik in datzelfde menu op de gedeelde map van de andere pc heb geklikt. Of ie al wel in Nautilus te zien is vóórdat ik op die gedeelde map heb geklikt, durf ik zo niet te zeggen, maar ook in 'Verwisselbare media' zie ik hem pas staan ná klikken op die gedeelde map.
Staat de sftp-regel eenmaal in menu Locaties, dan kan ik zo doorlopen als ik erop klik. Er wordt niet om een wachtwoord gevraagd. Terwijl dat wél gevraagd wordt als er in menu Locaties op de gedeelde map geklikt wordt.
En het is jammer dat ik tot morgen moet wachten tot ik er een schermafdruk van kan maken, maar ik eet m'n hoed op (als ik die had =D ) als ik dan de inhoud van mijn eigen pc zou verwarren met die van de andere. ;)

Wordt vervolgd. XD
« Laatst bewerkt op: 2009/08/17, 02:23:23 door Mikkel »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #63 Gepost op: 2009/08/17, 02:22:41 »
Nog een schermafdruk:

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #64 Gepost op: 2009/08/17, 11:57:36 »
Vanochtend eerst de andere pc aangezet en nadat die was doorgestart naar het Bureaublad, mijn pc aangezet.
Op mijn pc staat dan in menu Locaties géén sftp-regel.
In menu Locaties, Verwisselbare media, staat wel de naam van het koppelpunt in /media.
Klik ik in menu Locaties op de bladwijzer van de gedeelde map op de andere pc, dan verschijnt het venster van de sleutelring en is een klik op de knop 'Altijd toestaan' voldoende om in die map te komen. Zónder wachtwoord in te hoeven voeren.
Door het klikken op die bladwijzer is de sftp-regel in menu Locaties verschenen.
Klik ik op die regel, dan is er géén wachtwoord nodig en ben ik in 'Computer' van de andere pc. Waar ik via /media naar hartelust kan rondkijken, openklikken en, naar ik aanneem, kan verwijderen wat ik maar wil.

Als bewijs dat ik de inhoud van die pc toch echt niet verwar met die van mijn pc, zie de schermafdruk. Links mijn FAT-partities met hun 'zeer herkenbare' :rolleyes: namen, rechts de NFTS-partities van de andere pc.


Gandyman, ik heb vanochtend besloten om maar met dit hele SSH-gedoe te stoppen. Als ik zelfs al geen antwoord kan geven op de vraag of ik nu in NFS of in SSH bezig ben, dan is dit niet aan mij besteed. Nergens in de handleidingen die ik over het opzetten van een netwerk tussen twee Ubuntu-pc's heb gelezen, (ook niet in het blog van Clara Aubertas, waarvan je me de link gaf) staat iets over SSH, dus ik vraag me af of dit beslist noodzakelijk is, wanneer ik niet anders wil doen dan een simpel zelfaangemaakt mapje delen in een simpel thuisnetwerkje van twee simpele pc's.

Ik deïnstalleer dus 'openssh-server' en 'openssh-client' want het is mij wat ál te 'open', draai de aanpassingen in de diverse bestandjes terug, kijk daarna of die gedeelde map wél op een normale manier via NFS te bereiken is, en als ook dat niet lukt, dan deïnstalleer en schroef ik terug wat ik heb aangemaakt/gewijzigd volgens de diverse NFS-handleidingen.

Daarna installeer ik NFS weer volgens de handleiding(en) uit de links die ik hierboven gepost heb.
En als het dan opnieuw niet wil zoals ik wil, dan is het over en uit met NFS en delen wij die mappen wel via Samba. Ook al is dat misschien niet bedoeld voor een Ubuntu-netwerk.

Bedankt voor alle tijd die je eraan besteed hebt, het advies en de tips die je gegeven hebt. :)

Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #65 Gepost op: 2009/08/17, 16:18:25 »
Hmz zou je kunnen doen alhoewel ik nu ff denk waarom zou je alshet nu gewoon werkt?

Wat ik idd heel erg wazig vind is dat al die Partities zomaar gemount in de andere pc komen ?
heb je soms niet teveel gedeeld ?
Heb je echt zoveel partities, dat is toch flauw van te vallen ??
En waarom hebben ze geen label / naam ?
Ik zie allemaal dezelfde oftewel een aantal met dezelfde grote, dan word het gokken welke wat is en waarom toch ??

Soms is het net zo handig 2 basis partities te hebben en er dan gewoon mappen in te maken en daar je spullen in te doen, is ook veel overzichtelijker dan voor ieder dingetje een partitie te maken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #66 Gepost op: 2009/08/17, 17:11:03 »
Hmz zou je kunnen doen alhoewel ik nu ff denk waarom zou je alshet nu gewoon werkt?
Misschien vind jij dat het werkt, maar in het Samba-netwerk Ubuntu - Windows, is het een kwestie van menu Locaties, gedeelde map op de andere pc aanklikken en je bent erin. Zonder allerlei vensters die zeuren over wachtwoorden en/of foutmeldingen wanneer je een document in die gedeelde map opent, knipt of kopieert.
Dit NFS/SSH netwerk netwerkt niet. Waardoor het komt, waar het 'm in zit, geen idee, maar ik ben er nu al een week mee bezig en vind het nu welletjes.

Citaat
Wat ik idd heel erg wazig vind is dat al die Partities zomaar gemount in de andere pc komen ?
heb je soms niet teveel gedeeld ?
Zal wel komen doordat alle partities op alle harde schijven in fstab staan. Die partities heb ik beslist niet gedeeld, die ene map op het Bureaublad is meer dan voldoende om wat bestandjes over en weer te schuiven.

Citaat
Heb je echt zoveel partities, dat is toch flauw van te vallen ??
En waarom hebben ze geen label / naam ?
Ik zie allemaal dezelfde oftewel een aantal met dezelfde grote, dan word het gokken welke wat is en waarom toch ??
Ja, ik heb echt zoveel partities, verdeeld over twee harde schijven.
De partities op mijn pc hebben zo'n onduidelijke naam doordat ze in FAT32 geformatteerd zijn. In Windows hebben ze een nette naam, maar in Ubuntu kan dat blijkbaar alleen maar door een of ander programma'tje te installeren. Of het door GParted te laten doen, maar die wist daarbij meteen alle data van zo'n partitie, dus daar heb ik voor bedankt. =D

Citaat
Soms is het net zo handig 2 basis partities te hebben en er dan gewoon mappen in te maken en daar je spullen in te doen, is ook veel overzichtelijker dan voor ieder dingetje een partitie te maken.
Is iets dat in m'n achterhoofd zit voor wanneer er een nieuwe harde schijf gekocht wordt, maar voorlopig laat ik dit maar zo. ^-^


Ik ben trouwens tegen een vervelend iets aangelopen bij het via Synaptic verwijderen van opensshclient. Dat wil ie namelijk alleen maar doen als ie Ubuntu desktop mee mag nemen. Waarom dat nou weer? ??? opensshserver kon wél in z'n eentje verwijderd worden.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #67 Gepost op: 2009/08/17, 20:54:31 »
Het NFS-netwerk draait. Zoals het moet. Volgens deze handleiding: http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php
Geen vensters meer met vragen om wachtwoorden en foutmeldingen als er een document wordt geopend.
En waar het 'm nu in lag dat ik daar dagen (en nachten) mee bezig moest zijn, terwijl ik diezelfde handleiding ook toen al had gebruikt? Geen idee. 

Nu nog even de printer in dit netwerk hangen en dan is ook dat weer opgelost.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/19, 00:12:07 door Mikkel »

Re: (Opgelost) Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #68 Gepost op: 2009/08/18, 01:52:18 »
Hmz, kijk met Fat dat je niet te grote bestanden erop gooit, dat werkt namelijk niet goed.

Wat ik ook vreemd vind is dat de "Labels" zoals je die hebt gegeven in windows niet normaal worden overgenomen in Ubuntu. ??

Ik heb er nooit 1 ruk aan gedaan of iets voor geinstalleerd en bij mij zijn de labels gewoon zichtbaar.
Zowel voor ext3 als ntfs ?

Zie bijlagen

In ieder geval mooi dat het werkt nu.

Wat ik wel vermoed is dat je een aantal dingen door elkaar haalden en door de bomen het bos niet meer zag.
Alles wat we behandelden was echt gescheiden.
Dus Samba - NFS en SSH zijn 3 afzonderlijke processen die je op 3 verschillende manieren kan gebruiken.
Ze gedragen zich natuurlijk ook allemaal op een andere manier,
en dit laatste bracht wat verwarring bij je vrees ik.

Zelf werk ik veel met SSH weinig tot niet met NFS en ook weinig met Samba.
Dus dat inloggen enzo is voor mij vrij normaal, ik let er niet eens meer op.
Heeft natuurlijk wel te maken met het feit dat ik niet ff van PC naar PC op een LAN zit maar ook online op servers zit te werken....

Dit was waarschijnlijk ook de reden dat ik je op een zeker moment niet meer goed kon volgen, zelf had ik de indruk dat het bij je werkte zoals het hoorde
 =D =D

enyway, alles kom goe, zo zie je maar weer.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: (Opgelost) Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #69 Gepost op: 2009/08/18, 11:51:09 »
Hmz, kijk met Fat dat je niet te grote bestanden erop gooit, dat werkt namelijk niet goed.

Wat ik ook vreemd vind is dat de "Labels" zoals je die hebt gegeven in windows niet normaal worden overgenomen in Ubuntu. ??

Ik heb er nooit 1 ruk aan gedaan of iets voor geinstalleerd en bij mij zijn de labels gewoon zichtbaar.
Zowel voor ext3 als ntfs ?
Dat FAT32 de grootte van bestanden beperkt, weet ik. 4 GB, is het niet? Zulke grote bestanden heb ik toch niet, dus vandaar (nog steeds) FAT32. ^-^
Dat de partitienamen in Ubuntu niet zijn overgenomen van die in Windows komt door dat FAT32. Op de andere pc, met z'n NTFS-partities, heeft Ubuntu gewoon de partitienamen uit Windows overgenomen. Ik ben wel op zoek geweest naar een manier om ook mijn pc van 'normale' partitienamen te voorzien, maar ik schreef het al, daarvoor moest er óf een programma'tje geïnstalleerd worden (en achteraf kon dat geloof ik alleen maar overweg met NTFS-partities), óf ik kon GParted gebruiken, maar die gaf de waarschuwing dat dan alle data van de betreffende partitie verwijderd zou worden. Back-ups heb ik van die data, maar ik zit niet om werk verlegen. XD
't Is bij die partities die dezelfde grootte hebben soms even zoeken welke naam bij welke partitie hoort, maar alles went. ^-^

Re: (Opgelost) Nieuw IP-adres gekregen bij installatie Ubuntu 8.04?!
« Reactie #70 Gepost op: 2009/08/18, 14:10:42 »
Hehehehe ja idd je leert je PC kennuh op den duur.

Mja achteraf labels eraan hangen is levens gevaarlijk  =D
Je bent echt alel data kwijt erop....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D