Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux distro  (gelezen 2151 keer)

Offline am11

  • Lid
Linux distro
« Gepost op: 2012/10/19, 08:35:41 »
Hallo wie kan mij een linux distro aanraden, ik bedoel dus een lichte versie het gaat mij dus puur om het browsen op internet.
Mvg

Re: Linux distro
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/19, 08:48:25 »
Lichte versie: Xubuntu 12.10 of Lubuntu = keuze in de Ubuntu-stal.

anders, niet Ubuntu, is Bodhi, SolusOS, of Debian Wheezy een heel goede keuze.


Geef anders eens de specificaties op van je PC ; dan weten wij waarop het dient geïnstalleerd te worden ;)

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux distro
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/19, 10:11:28 »
Uhm, Bodhi is gebaseerd op Ubuntu LTS dus wel Ubuntu in die zin ;)

Ik raad Bodhi aan in djt geval. Superlicht, nog geen 100 MB aan RAM-verbruik en voldoet prima voor internetbrowsen :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux distro
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/19, 10:52:27 »
Ik persoonlijk vind Lubuntu voor echt oudere hardware en kleine Netbooks interessant. (wel iets beperkt kwestie mogelijkheden).
Xubuntu voor ietsje oudere hardware en of om een lichtere distro te hebben die alles kan zonder uw hardware te veel aan te spreken (mijn pers keuze).
Mijn persoonlijke moto is:  zoveel mogelijk kunnen  ,  met zo weinig mogelijk aan middelen  ,  zonder te veel verlies van het gebruikers gemak daarom dus Xubuntu.
Of Ubuntu zelf voor toch iets modernere hardware en nieuwere hardware.
Maar je kunt gelukkig alles proberen (proefdraaien) en dan zelf kiezen waar je ...je het het beste bij voelt ...is dus vrijheid van keuze.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/19, 10:55:57 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline am11

  • Lid
Re: Linux distro
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/19, 11:21:20 »
Het is de bedoeling dat deze snel en goed draait in een virtuall omgeving.
Hier zijn mijn specs. zie bijlage


quote author=Joris Donders link=topic=77053.msg844114#msg844114 date=1350629305]
Lichte versie: Xubuntu 12.10 of Lubuntu = keuze in de Ubuntu-stal.

anders, niet Ubuntu, is Bodhi, SolusOS, of Debian Wheezy een heel goede keuze.


Geef anders eens de specificaties op van je PC ; dan weten wij waarop het dient geïnstalleerd te worden ;)

Succes !
[/quote]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux distro
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/19, 12:05:44 »
Een redelijk moderne bak, met 2 GB RAM.... Daarvoor raad ik beslist Xubuntu aan:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Niet nodig om daar "kale" supermini's als Lubuntu op te zetten.  :)

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux distro
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/19, 13:29:31 »
Een redelijk moderne bak, met 2 GB RAM.... Daarvoor raad ik beslist Xubuntu aan:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Niet nodig om daar "kale" supermini's als Lubuntu op te zetten.  :)

Maar de topicstarter heeft het over Virtueel... 2GB en dan virtueel Xubuntu draaien kan wel maar dan wordt het toch wel wat krapjes c.q. vertragingen.

Re: Linux distro
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/19, 14:16:37 »
Een redelijk moderne bak, met 2 GB RAM.... Daarvoor raad ik beslist Xubuntu aan:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Niet nodig om daar "kale" supermini's als Lubuntu op te zetten.  :)

Maar de topicstarter heeft het over Virtueel... 2GB en dan virtueel Xubuntu draaien kan wel maar dan wordt het toch wel wat krapjes c.q. vertragingen.

Het is de bedoeling om enkel te surfen in die omgeving volgens mij, en daar is Xubuntu toch een goede omgeving voor, niet ?
Anders zou ik opperen om Bodhi of toch Lubuntu te nemen puur om dat browsen op het internet.

Ook mogelijk: een blokkendoos opzetten met puur enkel een browser die je via de CLI kan opstarten (lichter dan dat kan ik me het niet voorstellen ;) )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline am11

  • Lid
Re: Linux distro
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/20, 07:09:19 »
Een redelijk moderne bak, met 2 GB RAM.... Daarvoor raad ik beslist Xubuntu aan:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Niet nodig om daar "kale" supermini's als Lubuntu op te zetten.  :)

Maar de topicstarter heeft het over Virtueel... 2GB en dan virtueel Xubuntu draaien kan wel maar dan wordt het toch wel wat krapjes c.q. vertragingen.

Het is de bedoeling om enkel te surfen in die omgeving volgens mij, en daar is Xubuntu toch een goede omgeving voor, niet ?
Anders zou ik opperen om Bodhi of toch Lubuntu te nemen puur om dat browsen op het internet.

Ook mogelijk: een blokkendoos opzetten met puur enkel een browser die je via de CLI kan opstarten (lichter dan dat kan ik me het niet voorstellen ;) )

Hoe zet je zo'n blokkendoos op?
Gr

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux distro
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/20, 07:16:41 »
Gewoon xubuntu gebruiken, dit werkt perfect.

Re: Linux distro
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/20, 10:29:12 »
deze dien je dan te downloaden- klik hier-

Gewoon de installatieprocedure doorlopen;

en dan sudo apt-get update

dan :  sudo apt-get install xorg    (voor een grafische omgeving te hebben ; lijkt me handig mocht je willen uitbreiden naar meerdere functies = dat moet je zelf afwegen natuurlijk )

dan ; Chromium installeren is nog het makkelijkst :)

sudo apt-get install chromium-browser   

of voor FF:  sudo apt-get install firefox
ook het taalpakket zou je kunnen installeren indien nodig.

en je hebt een minimale, snelle omgeving met puur een browser.
toevoegingen kan je nog doen (letterlijk een blokkendoos = opzetten wat je nodig hebt/ acht) op eigen voorkeuren.
de kunst is de naam te kennen van de pakketten die je wenst toe te voegen.

Natuurlijk kan je je afvragen of je überhaupt een grafische omgeving nodig hebt; je kan volgens mij gewoon de browser opstarten vanuit de terminal.

Het is een beetje puzzelen in het begin, maar zeker de moeite waard voor het doeleinde dat jij wenst.
Mocht je tegen problemen aanlopen; start dan een nieuw topic met de gestelde problemen.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux distro
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/21, 21:45:45 »
Voor een browser als ff of chromium moet je wel altijd de x-server (xorg)  installeren, deze doen het niet in een puur cli omgeving. Er zijn wel browsers die dat wel doen (b.v. w3m), maar dan ben je text-based bezig, geen muis, geen graphics. Lijkt me niet de bedoeling, maar het kan.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/21, 21:49:23 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/