Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer na update  (gelezen 2051 keer)

Offline Maximil

  • Lid
Ubuntu start niet meer na update
« Gepost op: 2016/01/02, 10:41:21 »
Hallo,
mijn computer heeft 3 harddisks - op 2 ervan staat Windows XP - op de 3de HD staat Ubuntu 14.04
Na update naar Ubuntu 15.04 krijg ik een reeks errors en stopt de installatie.
Nu kan ik Ubuntu niet meer opstarten - ik kan evenmin Ubuntu verwijderen om een nieuwe installatie te beginnen.
Via <Deze computer> is de betreffende HD niet te zien.
Hoe los ik dat op ?
mvg
José

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer na update
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/02, 11:38:29 »
Hoe had je van Ubuntu 14.04 geüpgraded naar Ubuntu 15.04 en waarom. Want Ubuntu 15.04 wordt nog maar ondersteund t/m januari 2016. Beter is het te blijven op de Ubuntu 14.04  LTS versie, die ondersteund wordt t/m april 2019. Overstappen op een nieuwere Ubuntu versie kun je beter doen, wanneer de eerste puntuitgave wordt uitgebracht van Ubuntu 16.04.1.

Als je de beschikken hebt over een volledige back-up van al je onmisbare documenten, op een  back-up medium buiten je pc, dan kun je beter Ubuntu 14.04 LTS schoon herinstalleren.

Kun je overigens nog wel de pc opstarten vanaf een Ubuntu 14.04 LTS installatie dvd? Die je dan start als LiveCD. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu start niet meer na update
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/02, 15:59:47 »
Als je opstart met een Ubuntu installatie USB of DVD kan je kiezen voor Ubuntu uitproberen.
Hiermee krijg je een Ubuntu desktop, maar dan vanaf de DVD of USB.
Hierin zou je de betreffende schijf wel moeten kunnen benaderen.

Via het programma 'Gparted' of 'Schijven' zou je de betreffende schijf leeg kunnen maken door de partities op die schijf weg te gooien.
Zodat daar de installatie opnieuwe kan uitvoeren.

Let wel op. Deze bewerkingen zijn altijd gevoelig met het maken van fouten.
Verloren data is dan nauwelijks tot niet meer terug te halen.
Zorg dus altijd voor een een back-up van je data. Ook van de XP installaties.

Verder waarom de overstap naar 15.04?
Ubuntu 15.04 is een tussen versie met ondersteuning voor slechts een korte periode.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 16:08:40 door Erik Krom »

Offline Maximil

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer na update
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/02, 16:32:51 »
Hallo,

Ubuntu 15.04 heb ik geïnstalleerd via <Software en Updates> en daar de instelling <For longterm support version> veranderd naar <For any new version> en dan een update uitgevoerd.

Bij het opstarten kan ik enkel <Geavanceerde opties voor Ubuntu> openen.  Per saldo blokkeert Ubuntu telkens en opent zich dus niet.
Moet ik soms hier een opdracht intypen die zou leiden naar het verwijderen van Ubuntu ?  Welke opdracht ?  (grub > ... ... ... ?)

Mvg
José
« Laatst bewerkt op: 2016/01/02, 16:43:34 door Maximil »

Re: Ubuntu start niet meer na update
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/02, 23:18:27 »
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat er precies nog wel werkt en wat niet.

Als ik het goed begrijp:
Bij het opstarten krijg je eerst het Grub menu waarbij je kan kiezen tussen 'Windows XP', 'Ubuntu', 'Ubuntu recovery' of "Geadvanceerde opties".
Alleen de optie "Geadvanceerde opties" is bij jouw beschikbaar.
Of kan je ook nog kiezen voor 'Windows XP'?

Na de selectie "Geadvanceerde opties" brijg je een opdracht prompt met "GRUB>".

Als dit klopt zou het betekennen dat in ieder geval je Grub configuratie over hoop licht of dat Grub '/boot' niet kan vinden.
'/boot' staat hoogst waarschijnlijk bij je Ubuntu installatie die dus stuk is.

Ik ben niet genoeg bekend met Grub om te kunnen uitleggen hoe je handmatig de grub configuratie kan herstellen.

Het verwijderen van de Ubuntu installatie en het herinstalleren kan je het beste vanuit een live sessie doen.
Op de site van Pjotr en de wiki van Ubuntu-nl staat de nodige informatie daarover.
https://sites.google.com/site/computertip/uitproberen
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Offline Maximil

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer na update
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/03, 11:47:18 »
Hallo,
Probleemsituatie is door Erik Krom juist omschreven - waarvoor dank.

Is er iemand in dit Forum die vertrouwd is met GRUB en een goede suggestie heeft wat moet getypt worden in het GRub-venster van 'Geavanceerde opties' om GRUB te herstellen of in extremis om de installatie van Ubuntu te verwijderen.

Mvg
José

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu start niet meer na update
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/03, 13:20:23 »
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Grub repareren / opnieuw installeren.
Of via supergrub website.