Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is tar gewijzigd ?  (gelezen 537 keer)

Offline Algol

  • Lid
Is tar gewijzigd ?
« Gepost op: 2014/07/24, 21:44:03 »
Recent heb ik een volledige Ubuntu 14.04 install gedaan. Voorheen draaide ik met Ubuntu 12.10.
Onder 12.10 had ik een aantal bash scripts gemaakt om op een soepele en reproduceerbare manier backups te kunnen maken.
Die draaiden perfect.
Nu krijg ik consequent bij de aanroep in een script: sudo tar -v --preserve-permissions --preserve-order -czf $nieuwfile "$3"
de melding: tar: Optie '--same-order' kan niet gebruikt worden met '-c'
Typ 'tar --help' of 'tar --usage' voor meer informatie.
en mislukt de backup.

N.B. De parameters van deze tar aanroep heb ik toentertijd waarschijnlijk in dit forum gevonden.

Met 'tar --help' en 'tar --usage' word ik niet wijzer, behalve dat onderaan 'man tar' als datum staat Feb 4, 2014.
Kan dit betekenen dat tar functioneel gewijzigd is tussen 12.10 en 14.04 ? En zo ja, welke aanpassing kan ik doen ter correctie ?
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/25, 01:27:59 »
Ik heb zelf niet zoveel ervaring met tar, maar volgens mij word het -s/--same-order/--preserve-order argument gebruikt bij het uitpakken van een archief. Het heeft dus gewoon geen zin om deze samen te gebruiken met -c/--create en kan weggelaten worden.

Offline Algol

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/25, 12:30:03 »
@Nunslaughter, blijft de vraag is tar gewijzigd ?
@Buzzin, ik ben via jouw suggestie - Debian Wheezy - aan het zoeken, lijkt op een goede ingang.
Citaat
(ik hou van kortere code waar mogelijk ;) )
, doet me denken aan de, ik meen HP25, -tijd, maximaal 48 programmeerstappen ter beschikking, leuk puzzelen.
Weinig gebruikte opties uitschrijven maakt het script lezen wel makkelijker.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/25, 14:06:52 »
Ook hier zie je die --preserve optie in een commando waar het archief gecreƫerd wordt. Dat betekent niet dat het correct is. Als ik er de handleiding op nalees, dan blijkt inderdaad dat de --preserve opties er zijn om het uitpakken van de bestanden te controleren. Ze hebben derhalve geen zin bij het aanmaken van het tarbestand.

Standaard zal tar voor de gewone gebruiker permissies instellen zoals gedefineerd door umask. Met --preserve-permissions worden de permissies zoals opgenomen in het archief behouden.

Uitgepakte bestanden zullen als eigenaar de gebruiker zelf hebben. Dat kan niet anders, want een gewone gebruiker kan geen bestanden aan een andere gebruiker toekennen, alleen aan een andere groep waar hij zelf lid van is. Alleen als root de bestanden uitpakt, verwerven ze de eigenaar zoals in het archief.

Is tar veranderd? Misschien wel. Misschien is nu wat meer controle op de gebruikte argumenten ingebouwd: het programma verwittigt dat de --preserve opties zinloos zijn als je een archief aanmaakt.

sudo tar --czfv $nieuwfile "$3"
is dus alles wat je nodig hebt.

Offline Algol

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/25, 21:48:05 »
@vanadium, luid en duidelijk, bedankt voor de heldere uitleg. :)
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/26, 07:25:19 »
Gewijzigd weet ik niet, maar moest gisteren toevallig een TAR-bestand uitpakken.
Met de vrije versie van TAR lukte het niet, met de niet-vrije versie ging het wel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/26, 08:34:52 »
Je hebt het hoogst waarschijnlijk niet over tar, maar over rar.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/26, 11:37:59 »
Het is rar, maar war, het was echt tar!  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/26, 12:47:02 »
Welk programma was dat dan? Ik ken geen onvrije tar versie onder linux.

Offline Algol

  • Lid
Re: Is tar gewijzigd ?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/03, 14:34:27 »
Mijn backup scripts gedraaid met enkel de tar opties -czfv (dus niet met --czfv, zoals vanadium abusievelijk opmerkte).
Alles werkt weer zoals voorheen.
Conclusie: tar is gewijzigd tussen Ubuntu 12.10 en 14.04.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.