Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en Windows 10 in dual boot op een UEFI systeem  (gelezen 1870 keer)

Ubuntu en Windows 10 in dual boot op een UEFI systeem
« Gepost op: 2016/06/05, 00:01:53 »
Hallo,

Het is alweer jàren geleden dat ik hier nog eens was ingelogd, maar in al die tijd ben ik nooit echt van Linux afgestapt. Ik ben intussen even overgestapt naar Linux Mint, maar sinds een paar weken ben ik terug aan het proberen Ubuntu werkende te krijgen. Nu is er in al die tijd veel veranderd, en ben ik er niet meer zo in thuis als vroeger, ook omdat het naar mijn mening allemaal net iets moeilijker geworden is om een dual boot draaiende te krijgen met de overstap van de oude BIOS naar dat nieuwe UEFI (waar ik het nut nog steeds niet zo goed van snap, maar da's een andere discussie).

De situatie is als volgt: Ik heb jarenlang Windows volledig achterwege gelaten en een systeem gehad waar enkel Ubuntu of Linux Mint op draaide, zonder al teveel zever. Gewoon een volledige schijf formatteren en 1 besturingssysteem installeren. Nu ik net een nieuwe pc heb gekocht, zie mijn handtekening voor de specificaties, heb ik wel terug Windows nodig omdat ik eindelijk terug deftig kan gamen. Omdat ik ook een media center aan mijn tv gekoppeld heb met een harde schijf waar ik over het netwerk films kan naartoe sturen, heb ik sowieso ook Linux nodig. Windows 10 krijgt om één of andere reden die netwerkverbinding niet in orde, waar dit perfect out of the box en zonder problemen kan met Linux. En ook omdat ik Linux nog steeds een leuker systeem vind om mee te werken dan Windows :)

Nu heb ik na opzoekingen gemerkt dat het overstappen naar UEFI zorgt voor een iets moeilijkere/andere manier van installeren dan toen we nodg met het aloude legacy BIOS werkten. Het internet staat vol met tutorials die ik zou kunnen volgen om me door zo'n installatie te loodsen, maar bij mij is de situatie net iets anders dan hoe ze het in de tutorials omschrijven, en waarschijnlijk is dat de reden dat het bij mij maar niet wilt werken.

De bijlage laat zien hoe mijn schijven zijn ingedeeld. Schijf 0 is een SSD, spreekt voor zich dat deze volledig voor Windows dient, alle 3 de partities.
Schijf 1 is een extra harde schijf van 640GB waarvan een partitie van +-550GB als dataschijf (de bedoeling is om deze dan zowel voor Windows als Ubuntu toegankelijk te maken), een partitie van +-4GB als swap geheugen voor Ubuntu, en een partitie van +-50GB als rootpartitie voor Ubuntu.

Nu, waar mijn probleem begint: Ubuntu 16.04 is op mijn systeem geïnstalleerd. Het probleem is dat ik het maar niet gedaan krijg om welke bootloader dan ook geïnstalleerd is, te laten weten dat ik een installatie van Ubuntu heb. Ik dacht dat GRUB2 wel mee geïnstalleerd werd, maar mijn systeem blijft blijkbaar de voorkeur geven aan de bootloader van Windows. En zoals we allemaal weten, die zal nooit uit zichzelf een mogelijkheid aanbieden om naar een ander OS te stappen ;-) Ik heb het nochtans volledig gedaan volgens de stappen in een tutorial die ik vond op http://linuxbsdos.com/2015/08/18/how-to-dual-boot-linux-mint-17-2-windows-10-windows-8-1-on-a-pc-uefi-firmware/
Dit is een tutorial om Linux Mint te installeren naast Windows 10, maar ik dacht dat dit ook wel ging werken met Ubuntu.

Als iemand een antwoord heeft op mijn vraag, hoor ik het met alle plezier!

PS: Als er een manier is om die UEFI bootloader simpelweg te vervangen door GRUB, mag ook. Het einddoel is dat ik gewoon een menu wil dat mij laat kiezen tussen Windows en Ubuntu, hoe dat menu eruit ziet maakt me niet uit.

Bedankt!
NZXT Noctis 450 Black / Intel i5 6600K / 16GB DDR4 / MSI GeForce GTX970 Gaming Edition / MSI Z170A M5 Gaming Edition

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu en Windows 10 in dual boot op een UEFI systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/05, 05:22:52 »
Hier op deze site vind je info over uefi en hoe in te stellen.
https://sites.google.com/site/computertip/

Heb je geprobeerd te booten van alle harde schijven, bijv dmv de toets om je boot apparaten te kiezen tijdens booten?
Heb je in de bios de goede hd ingesteld om te booten?

Ik weet niet hoe groot je ssd is, zet daar ook linux op als dat gaat(en ook de swap), als je plaats genoeg hebt.
Maak ook eerst een kopie van je windows hd zodat je dit later terug kunt zetten als het mis gaat, of een virus oploopt.

Re: Ubuntu en Windows 10 in dual boot op een UEFI systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/05, 07:59:56 »
In BIOS staat Windows Boot Manager (partitie op de SSD) als eerste hd, en de gehele SSD als tweede. Maar ik kan ook niet geforceerd naar Ubuntu gaan omdat mijn HDD waar Ubuntu op staat er ook niet tussen staat. Als ik nu inderdaad misschien eens die extra partitie op de SSD maak, vindt hij het misschien gemakkelijker terug, dus zal ik dat eerst eens doen.
NZXT Noctis 450 Black / Intel i5 6600K / 16GB DDR4 / MSI GeForce GTX970 Gaming Edition / MSI Z170A M5 Gaming Edition

Re: Ubuntu en Windows 10 in dual boot op een UEFI systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/05, 09:30:01 »
Na wat rondproberen is het me toch gelukt om een optie te krijgen in Ubuntu te geraken. Om te beginnen staan nu zowel Windows als Ubuntu op dezelfde SSD, op aanraden van jan11000. Het lukte dan nog niet onmiddellijk, maar dan stond de optie voor Ubuntu er toch al tussen als ik op F11 duwde om de boot opties te krijgen. De optie Ubuntu bracht mij naar Grub.

Na wat verder rondzoeken heb ik gezien dat ik in mijn BIOS nog een tweede lijst kreeg met mogelijkheden. Het was daar dat ik kon kiezen om ofwel Windows Boot Manager ofwel GRUB de voorkeur te geven.

Dus dat is bij deze gelukt. Ik denk dat ik iets heb stukgemaakt met al dat herpatitioneren, want nu krijg ik van Ubuntu een foutmelding nadat ik erin ben opgestart. Ik kan dus nu nog altijd niet veel doen, maar nu ik weet hoe ik er om te beginnen al in moet geraken, los ik de rest wel op. Bedankt voor de hulp!
NZXT Noctis 450 Black / Intel i5 6600K / 16GB DDR4 / MSI GeForce GTX970 Gaming Edition / MSI Z170A M5 Gaming Edition