Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost) Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?  (gelezen 2277 keer)

Offline bendriks

  • Lid
Mijn naam is Ben Hendriks en ik ben nieuw op dit forum.

Ik gebruik op dit moment XP en Ubuntu 9.04 (wubi) onder windows.
Ik wil daarnaast dualboot 9.10 (grub) installeren Is dat mogelijk ?

Dus XP en ubuntu 9.10 als dualboot en daarnaast de situatie binnen windows ubuntu 9.04 handhaven.

bvd Ben
« Laatst bewerkt op: 2010/04/16, 10:12:40 door bendriks »

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/12, 15:47:46 »
Dat is wel mogelijk, maar kan je niet beter even wachten tot 10.04 uitkomt, volgende week?
Het enige probleem kan zijn of het opstart scherm wat je nu hebt, wat in Windows zit behouden kan. Is het niet makkelijker om Wubi te verwijderen? Natuurlijk je gegevens eerst te back-uppen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/12, 16:55:16 »
Dat is wel mogelijk, maar kan je niet beter even wachten tot 10.04 uitkomt, volgende week?
Het enige probleem kan zijn of het opstart scherm wat je nu hebt, wat in Windows zit behouden kan. Is het niet makkelijker om Wubi te verwijderen? Natuurlijk je gegevens eerst te back-uppen.
volgende week is het de RC die uitkomt de definitieve versie is voor 29 april
ik weet dat je enthousiast bent maar toch nog een weekje extra geduld ;)

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/12, 19:43:10 »
Dat schiet ook niet op bij Canonical. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jesse2314

  • Gast
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/12, 19:44:34 »
Welkombendriks ;)

jesse2314

  • Gast
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/12, 19:45:47 »
Dat schiet ook niet op bij Canonical. >:(
Ach man heb eens geduld >:( ze werken wel heel hard hoor voor ons ;) dus respect voor het canonical.
en zeker elke dag minimaal 5 updates! dat zie je windows niet doen of apple.

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/12, 19:52:24 »
Respect heb ik zeker niet voor ze, eerst mij Gnome 3 door de neus boren en vervolgens Grub2 door mijn strot douwen. Dat noem ik respectloos. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

jesse2314

  • Gast
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/12, 19:55:40 »
Gijsbert, ik wil niet vervelend doen maar nu ga jij ter ver ik ben een grote fan van ubuntu, dus als je niks aardigs te zeggen hebt hou je maar je mond!

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/12, 19:59:54 »
Mijn naam is Ben Hendriks en ik ben nieuw op dit forum.

Ik gebruik op dit moment XP en Ubuntu 9.04 (wubi) onder windows.
Ik wil daarnaast dualboot 9.10 (grub) installeren Is dat mogelijk ?

Dus XP en ubuntu 9.10 als dualboot en daarnaast de situatie binnen windows ubuntu 9.04 handhaven.

bvd Ben
om terug ontopic te komen , waarom wil je eigenlijk zowel een wubi instalatie als een gewone installatie ?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/12, 20:15:17 »
Gijsbert, ik wil niet vervelend doen maar nu ga jij ter ver ik ben een grote fan van ubuntu, dus als je niks aardigs te zeggen hebt hou je maar je mond!
Gaan leden elkaar corrigeren? ??? Link Uit onder anderen dit blijkt dat Canonical nogal wel eens iets uitstelt, er zijn nog wel meer voorbeelden. Daarentegen werd Grub2 veel te snel geïntroduceerd. Dit zijn geen voorbeelden van goede bedrijfsvoering. Verder brengen zij wel steeds weer een nieuwe versie, waarvan hulde, maar die versies hebben lang niet alles wat beloofd is.

Ben, als je Ubuntu wilt installeren, maakt het niet uit of er Wubi op XP staat. Je kan net als in andere situaties Ubuntu ernaast zetten.

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/12, 20:24:26 »
En let niet te veel op onze kleine meningsverschillen.  ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bendriks

  • Lid
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/12, 20:52:58 »
Gijsbert bedankt voor het antwoord, technisch is het dus mogelijk !.
Krijg je dan een opstartmenu waar je 3 keuzes kan maken ? in dit voorbeeld
XP, UB9.10 en UB 9.04 of gaat dat dan anders?  Uiteraard zal ik tzt overgaan naar een andere LTS
of andere tussentijdse uitgave.
Ls,
Een nadere verklaring van mijn vraag; Ik heb eerst ervaring willen op doen met Ubuntu en wat mij aansprak was dat ik het gewoon kon verwijderen onder Windows en opnieuw beginnen.  Dus ervaring opgedaan met de terminal, synaptic, adobe-air, downloaden tar etc. Toevoegen en verwijderen van programma´s. Als ik het verkl..it had begon ik opnieuw. Ook de opstart volgorde wijzigen in windows  naar aanleiding van een simpele oplossing van testcees uitgevoerd. Nu wil ik de volgende stap maken en Ubuntu meer permanent (productie) installeren, dus naast windows, hetgeen dan zekerder is. De consequentie is dan dat ik daar dan niet zo makkelijk vanaf kan. Maar wel op termijn afscheid kan nemen van W.

De wubi oplossing wil ik voorlopig behouden om de diverse onderdelen te kunnen beoordelen en testen, ik weet dat veel ubunters wubi niets vinden maar ik kan lekker oefenen zonder grote consequenties.  Ook het lezen van de windows Host onder ubuntu vind ik makkelijk.
 :rolleyes:
Ben

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/12, 21:14:28 »
Omdat Wubi een programma is wat onder Windows draait zal je alleen een opstart mogelijkheid zien voor Windows en de Ubuntu die je als dualboot installeert. Voor Wubi zal dit in een bootloader van Windows zitten, ik weet niet of in die zelfde bootloader Ubuntu erbij gezet kan worden.
Ik heb zelf geen Windows of Wubi daardoor kan ik het zelf niet uitproberen, maar volgens mij is op het forum wel wat te vinden, daar kan ik je wel mee helpen of er moet iemand zijn op het forum die dit al heeft.
Onder Ubuntu kan je ook je Windows host bekijken. Andersom moet je een programma installeren in Windows.
Iets duidelijker zo?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/13, 11:45:00 »
[Oftopic]

Gaan leden elkaar corrigeren? ??? Link Uit onder anderen dit blijkt dat Canonical nogal wel eens iets uitstelt, er zijn nog wel meer voorbeelden. Daarentegen werd Grub2 veel te snel geïntroduceerd. Dit zijn geen voorbeelden van goede bedrijfsvoering.

@Gijs en Thijsg,

Grub2 werd helemaal niet veel te snel geïntroduceerd. !

Als je bij de LTS versies blijft heb je nergens last van.
Zodra je met de tussenversies gaat werken krijg je te maken met test zaken en of andere vreemde dingen.

Uiteindelijk moet alles getest worden in het veld en dus komen dit soort dingen in de tussenversies.

Heb je er last van en crasht je PC is het eigen schuld en moet je niet zeuren of klagen.
Dan moet je maar bij de LTS versie blijven dan heb je nergens last van.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/13, 12:06:35 »
Misschien niet te snel, wel geheel onverwacht. Ik heb er nog slappeloze nachten van. :(
En ik klaag niet, doe ik nooit, maar je moet de mensen niet zo laten schrikken. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/13, 12:14:16 »
Ontopic @Ben: De dual-boot 9.10 installatie zal een grub2 opstartmenu plaatsen. Hierin kan je kiezen voor Ubuntu of Windows XP.

Kies je voor Windows XP krijg je het bekende opstartmenu van Windows en kan je voor XP of de dual-boot 9.04 wubi-installatie kiezen.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/04/13, 16:22:54 »
Bedankt voor het antwoord, dat wist ik niet 100% zeker.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline bendriks

  • Lid
Re: Dualboot XP/Ubuntu 9.10 en Wubi ubuntu 9.04 mogelijk ?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/04/16, 10:10:31 »
Heren,

Bedankt voor de antwoorden
Ik zal deze post als opgelost melden.

Ben