Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot manager  (gelezen 3372 keer)

daddyt

  • Gast
Boot manager
« Gepost op: 2008/11/17, 21:03:50 »
Heb een Dell D630 met 80gb hdd, 4 partities aangemaakt, 3 actieve en1 data.
Gebruik Smart boot manager. XP op eerste partitie gezet, met smart boot manager deze partitie hidden gemaakt.
2e partitie actief gemaakt en na proberen te booten (lukt niet) XP via cd geinstalleerd.
Na installatie 2x XP naast elkaar, met sbm maak je 1 partitie hidden en de andere actief. Degene die actief is,
is dan ook de C schijf.
Wat gebeurt er als ik op dezelfde manier Ubuntu 8.10 installeer op de 3e actieve partitie?
Overschrijft deze smart boot manager dan?
Mijn doel is dat welke OS ik ook boot, deze dan de c schijf is, waarbij de andere actieve partities niet te zien zijn.
Iemand een idee?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/17, 21:06:25 door daddyt »

Re: Boot manager
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/17, 21:20:11 »
Ubuntu werkt niet met enkele schijf letters zoals Windows maar met deze aanduiding eerste schijf sda, tweede sdb etc daar naast noemt Windows de eerste partitie en de tweede partitie op de eerste schijf C en D. Bij Ubuntu sda1 en sda2 etc daarnaast krijgt elke partitie een uuid mee een uniek nummer al zou je de schijven husselen Ubuntu blijft het herkennen aan de uuid.
Als je Ubuntu installeert overschrijft deze de MBR met Grub een opstart menu waar je kan kiezen tussen Ubuntu of een van de twee Windows installaties.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Anders schrijf je maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Boot manager
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 07:57:48 »
Kijk eens naar GAG (http://gag.sourceforge.net/). Deze bootmanager past geheel in MBR, dus geen aparte partitie of samen met een OS op een partitie.

GAG (initials, in spanish, of Graphical Boot Manager) is a Boot Manager program. It's loaded when the computer is turned on and allows you to choose the operating system you want to use.
Its main features are:
Allows boot of up to 9 different operating systems.
It can boot operating systems installed in primary and extended partitions on any available hard disk.
Can be installed from nearly all operating systems.
GAG doesn't need its own partition. It installs itself in the first track of the hard disk, wich is reserved for these kinds of programs. It can also be instaled on a floppy disk, without using the hard disk.
It has a timer to boot a default operating system (selectable by the user).
The configuration menu can be protected with a password.
The program works in graphic mode (needs a VGA or better graphic card), and has a lot of icons.
Hides the primary partitions which allows the user to have instaled more than one DOS and/or Windows in the same hard disk.
Allows a password to be put on each operating system, denying access to non-authorized people.
Allows the boot manager text to be translated to all languages.
Can exchange disk drives, allowing to boot from the second, third... hard disk operating systems such as MS-DOS.
Has the SafeBoot system, that allows to boot your hard disk even if GAG is accidentally overwrited.
Supports a great variety of keyboards (QWERTY, AZERTY, QWERTZ and DVORAK keyboards).
Fully support for hard disks up to 4 terabytes (4096 gigabytes).
Full version and free software (distributed under GPL licence, with source code)

Re: Boot manager
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 10:26:22 »
Ramana bedankt voor prima tip (waarom horen we dat nu pas).
Lijkt me veel toegankelijker dan grub en ook makkelijker (visueel) te begrijpen.Voor mij althans en ik denk ook voor veel anderen.
Paar vraagjes:
Ken je dit uit eigen ervaring?
Is het compatibel met alle OS-en en dus ook met nieuwere versies van Ubuntu of anderszins?
Zijn er misschien ook nadelen aan verbonden? Want die hoor ik dan graag liever meteen.

Edit: hier( http://sourceforge.net/forum/forum.php?forum_id=230439 ) vind ik al een paar zaken die lezenswaardig kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/18, 10:46:38 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Ramana

  • Lid
Re: Boot manager
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 19:16:18 »
Ik gebruik GAG al jaren. Omdat ik veel experimenteer met verschillende distro's, had ik ook veel problemen met bootloaders. Niet met GAG.
De bootloader van 'n distro installeer ik altijd op de eigen partitie, dus niet meer in MBR. GAG werkt met alle distro's (BSD, Linux en Windows). Je hoeft ook geen moeilijke regels in te stellen. De setup van GAG kan niet eenvoudiger. Nog een voordeel is dat GAG beschikbaar is als een boot iso. Gaat het een keer mis (b.v. omdat ik vergeten ben om de bootloader in de eigen partitie te plaatsen en dus in MBR komt of omdat Windows MBR overschreven heeft (dat is verleden tijd, ik gebruik geen Windows meer), dan is GAG zo weer terug gezet. Ik weet geen nadelen te noemen. 

Re: Boot manager
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 20:13:40 »
Bedankt voor deze zeer waardevolle tip.
Hopelijk heeft de topicstarter er ook zijn voordeel mee gedaan.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Boot manager
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/18, 21:21:08 »
Ben helemaal nieuw, En wil graag op mijn laptop naast XP Ubuntu gebruiken.
Heb een schijf van 360Gb erinzitten.
2 partities heb ik voor windows en een lege 3e partitie.
Gag bootloader  wil ik graag gaan gebruiken.
Wat is de volgorde die ik moet doen, de 3e partitie eerst formateren voor Linux?
Hab al eens linux erbij geinstalleerd maar dan maakt Grub automatisch een start script in de MBR en dat wil ik niet.
Graag info hoe ik het beste kan doen of waar een soort stappen plan staat.
Ben al aan het zoeken geweest maar daar kom ik niet uit.

Groeten jelles

JimZ

  • Gast
Re: Boot manager
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 14:52:06 »
Het is natuurlijk als vloeken in de kerk (  :o ) maar ik waag het er toch maar op.

Als mensen (net als ik) Vista meegeleverd hebben gekregen op hun pc dan is de Vista bootmanager in combinatie met EasyBCD ook een heel flexibele en dus bruikbare oplossing.

Kan ook zo ongeveer alles overal vandaan opstarten.

Gr,
Jim

Re: Boot manager
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 20:17:12 »


Voordat er hier een discussie ontstaat over welke bootloader wel of niet goed is,
Is het misschien handig om nog even de toic starte zijn tekst naar voren te halen met zijn wensen.
Zie rood gedrukt wat hij wil.
Heb een Dell D630 met 80gb hdd, 4 partities aangemaakt, 3 actieve en1 data.
Gebruik Smart boot manager. XP op eerste partitie gezet, met smart boot manager deze partitie hidden gemaakt.
2e partitie actief gemaakt en na proberen te booten (lukt niet) XP via cd geinstalleerd.
Na installatie 2x XP naast elkaar, met sbm maak je 1 partitie hidden en de andere actief. Degene die actief is,
is dan ook de C schijf.
Wat gebeurt er als ik op dezelfde manier Ubuntu 8.10 installeer op de 3e actieve partitie?
Overschrijft deze smart boot manager dan?
Mijn doel is dat welke OS ik ook boot, deze dan de c schijf is, waarbij de andere actieve partities niet te zien zijn.
Iemand een idee?

Dus ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Boot manager
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/22, 12:54:31 »
Citaat van: daddyt
Mijn doel is dat welke OS ik ook boot, deze dan de c schijf is, waarbij de andere actieve partities niet te zien zijn.
Iemand een idee?

Feitelijk een interessante, maar ook een beetje rare vraag. ??? Of beter: vragen.

Als ik het goed begrijp gebeurt de boot in principe altijd vanaf de MBR van de (in het bios in te stellen) opstart locatie (=harddisk,of  USB, of CD, of flop ). Daarin kun je dus (met een bootloader) aangeven welk OS je opstart.

Welnu: als je altijd vanaf de met C aangeduide schijf (of bedoelt hij partitie??) wil starten, is het alleen van belang dat je MBR daar ook staat.
Andere actieve partities (=niet hetzelfde als schijven ), niet zichtbaar maken is mijns inziens onmogelijk. Want Met velerlei programmas kun je de partities altijd benaderen, tenzij er iets mis mee is.  :rolleyes:.....rare vragen dus wel
 
Misschien kan de vraagsteller zich hier nog eens melden met de stand van zaken? of dit te verduidelijken.
Misschien heeft hij het wiel zelf al uitgevonden; al of niet via dit forum.
Dit forum is er o.a.voor bedoeld dat anderen je kunnen helpen, maar ook om daar zelf van te kunnen leren.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/22, 12:56:27 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood